Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Onko pakkasella varsinkaan turbollisessa autossa mitään vaikutusta suorituskykyyn, kun tuo oma tonnari nappas tuossa töihin tullessa kakistelematta 200km/h ja olis vielä kiihtynytkin, ohitustilanteessakin vauhti nousi "vahingossa" 180km/h ja kesällä tuntuu olevan paljon tiukemmassa (vai tuntuko se vain näin aamu tokkurassa) :D. Pakkasta oli siis -30..
aero
-
Viestit: 9133
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja aero »

Ohan se ahtoilma reippaasti kylmempää ja tiiviimpää (eli samaan tilavuuteen mahtuu enemmän ilmaa), kun sekä lähtökohta että IC:tä jäähdyttävä ilmavirta ovat reippaasti kylmempiä. Enemmän ilmaa tarkoittaa samalla seossuhteella myös enemmän polttoainetta, jotka yhdistettynä yllättäen tarkoittanevat enemmän tehoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ai Saksassakin on noin kylmä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllähän se ex-käyttis puski kovempia ahtoja pakkaskelissä. Vakio by-passi ei vaan meinannut jaksaa pitää vaan antoi periksi, kun paineet nousi.

Mutta vähässä oli ne kerrat, kun pystyi kiihdyttämään niin, että olisi ollut pitoakin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja ASTech »

KAPU2 kirjoitti:Ai Saksassakin on noin kylmä.
Veit jalat suustani :D
900C -86
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

ASTech kirjoitti:
KAPU2 kirjoitti:Ai Saksassakin on noin kylmä.
Veit jalat suustani :D
Jos meinaat tuota vauhtia... Nii oli vähä kiirus.. :D
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

YuZzI kirjoitti:
ASTech kirjoitti:
KAPU2 kirjoitti:Ai Saksassakin on noin kylmä.
Veit jalat suustani :D
Jos meinaat tuota vauhtia... Nii oli vähä kiirus.. :D
Ja suljettu rata, tietenkin? ;)
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5498
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Pekko_Å kirjoitti:
YuZzI kirjoitti:
Jos meinaat tuota vauhtia... Nii oli vähä kiirus.. :D
Ja suljettu rata, tietenkin? ;)
ja vauhtiin soveltuva rengastus... :roll:
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pakkasen vaikutus auton suorituskykyyn.

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

...nasta, nopeusluokka T. Lumisade, tien pinta hieman liukas. Aika: 07.50, paikka: taajama-alue, rajoitus 60km/h. :mrgreen:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin