Lämpötila-anturi vai termostaatti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Joksu93
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Heinä 11, 2010 22:18
Paikkakunta: HKI

Lämpötila-anturi vai termostaatti

Viesti Kirjoittaja Joksu93 »

Saabin tarina jatkuu.
Maanantaina on auto menossa koneremppaan, (mitä sille tehdään on vielä hieman auki).

Mutta ongelma tällä kertaa on se, että tänään kotimatkalla lämmöt tippui alas. Lähtiessä liikkeelle lämmöt nousivat, mutta kun pääsin motarille, ne tippuivat kokonaan pois. Lämpöä tuli toisin ihan kivasti vielä ilmastoinnista, eikä sen kanssa ollut ongelmia. Eli moottorin lämpötilanosoitin mittaristossa näytti vain "nollaa"

Lämmöt eivät ole nouseet näin talvella siihen 9 pintaan vaan ovat roikkuneet muutenkin siinä 8 kohdalla.

Eli vika on varmaan joko termarissa tai sitten anturissa. Toinen kysymys on, että voiko autolla ajaa huoletta, sille se pitäisi viedä maanantaina Helsingistä Lahteen. Vai tulisiko vaihtaa tarvittavat osat ennen sitä? Tai siis vaihdattaa :)
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Lämpötila-anturi vai termostaatti

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

termari on kiinni 3 ruuvilla ja hyvin pääsee käsiksi vaihda ihan ite
anturikin on helppo vaihtaa kanssa eikä varmaan pahaksi ole eikä edes kallis
paitsi jos menet vaihdattamaan niin satasen lisälaskun saat aikaiseksi helposti
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lämpötila-anturi vai termostaatti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos sisään tuli vielä normaalisti lämpöä mutta mittari tipahti alas niin vika on todennäköisimmin kannen päädyssä olevassa anturissa tai sen liitännöissä/johdoissa.
Vaikka termari olisi sepposen selällään niin kyllähän se auto käynnissä pysyy ja ylilämpeneminen pyörittäisi moottorin flektiä jatkuvasti.

Todellisen moottorinlämmön näet mm ODB väylästä sopivalla lukulaitteistolla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lämpötila-anturi vai termostaatti

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Hieman aihetta lainaten. Olen huomannut, että tyhjäkäynnillä ja osittain muutenkin kaupunkiajossa lämmöt ei meinaa pysyä klo 9:ssä vaan tippuvat useasti klo 8:aan. Lisäksi olen ollut huomaavinani viime aikoina bensan kulutuksen lisääntyneen n. 0.5-1.0 l/100 km. Tosin tuo voi johtua korvien välistä ja parista muustakin jutusta...

Voisiko huonoja lukemia antava lämpötila-anturi olla syypää tuommoiseen käytökseen? Termarin vaihdoin tasan vuosi sitten, silloin lämmöt tipahtivat ennemminkin matka-ajossa. Onko joku saanut motonetin anturin (alle 10 eur) sopimaan autoon vai saako vain merkkiliikkeestä (?? eur) sopivan?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Vastaa Viestiin