Ysisatanen hyytyi tielle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

Ajelin tuossa kotia kohti reilu 100km/h vakkari päällä, yhtäkkiä Saappi alkoi nykiä ja vauhti hyytyi. Sain kuitenkin vauhdin pysymään kahdeksassa kympissä, jos yritti kaasuttaa lisää, niin nyki ja hytkyi. Kahdeksaa kymppiä pääsin noin 10km, jonka jälkeen hyytyi pikkuhiljaa kokonaan ja jäi tien poskeen.

Tilasin hinurin paikalle ja auto pihalle, kokeilin tuossa startata, auto lähti käyntiin muutamaksi sekunniksi ja sitten alkoi hyytyä. Bensapumpun vaihdoin syksyllä motonetin pumppuun, ei sen nyt luulisi vielä hajonneen, oli kuitenkin olevinaan walbro. Asensin vielä pumpun mukana tulleilla kumiletkuilla, luulisi niiden olevan bensan kestäviä molemmin puolin?

Voikohan bensasuodin olla tukossa, vai onko sään lauhtuminen pakkasilta nollaan voinut kostuttaa jotain? Löytyykö foorumilta kokemusta vastaavista asioista.

Muok: Auto on 2.3i ja vuosimallia 97
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ilmeisesti ei sytyttänyt mitään vikavaloja tauluun?
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

CE valo on palanut toista vuotta, syttyi kerran kun oli bensat vähissä. Vikakoodina oli joku liian laiha seos, sitä ei ole saanut sen koommin pysyvästi pois, mutta ajossa ei ole mitään vikaa huomannut. Eli en tiedä olisiko tullut mitään uutta vikakoodia, SIDiin ei ainakaan tullut varoitusta mistään.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Sambaali kirjoitti:CE valo on palanut toista vuotta, syttyi kerran kun oli bensat vähissä. Vikakoodina oli joku liian laiha seos, sitä ei ole saanut sen koommin pysyvästi pois, mutta ajossa ei ole mitään vikaa huomannut. Eli en tiedä olisiko tullut mitään uutta vikakoodia, SIDiin ei ainakaan tullut varoitusta mistään.
SID taitaa tarkastaa peräti valojen toimivuuden ja tuulilasinpesunesteen määrän. Niin ja ilmoittaa myös, jos huollon ajankohta (laskennallinen alkaen jostain) on käsillä.
Jos CE-valo on palanut kaksi vuotta ja kaksi vuotta sitten antoi moisen vikakoodin, niin emme voi mitenkään tietää, onko lisävikoja ilmaantunut, koska valo ei syty eri tavalla uuden vian ilmetessä.
Kannattaa yrittää selvittää, mikä valoa polttaa, jos ei konepellin alta paljastu mitään ilmeistä vikaa. Tulpathan nyt voi aina tarkistaa... vapareista en sitten enempää tiedäkään. :D

EDIT:
Onkos noissa kampiakselin asentoanturia? Senhän nyt ainakin voi testata, eli anna jäähtyä kunnolla (esim. yön yli tai päästelemällä kylmäspraytä suoraan anturia päin) ja kokeile startata kylmänä.
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

En usko et tuo asentoanturi ois sökö, kun toi lähtee kyllä nyt käyntiin ihan normaalisti, käy muutaman sekunnin ja sitten alkaa hyytyä ja käynti käy pirun raskaaksi. Tai enhän tuosta tiedä, oon vaa kuvitellu et asentoanturin ollessa vialla, auto ei lähde käyntiin ollenkaan etenkään lämpimänä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Seuraavan kerran kun auto on käynnistä itsekseen sammunut, katso tulpat että ovatko kuivat vaiko litimärät ja raportoi tänne. Meinaan sitä että sammuuko polttoaineen puutteeseen vaiko tukehtuu liialliseen määrään esim. polttoaineen painesäätimen hajottua.

Noissa tarvikepumppuseteissä on joissakin tapauksessa hajonnut niitä tankin sisäisiä tarvikeletkuja, ja en uskalla edes arvailla mitä uusi E10 letkuille tekee.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Itse olen ajellut aika paljon RE85:llä, ja ainakaan Biltemasta ostettu teräspunospäällysteinen letku ei ole ollut millänsäkään (juuri tankin sisällä, ainakaan tähän mennessä) tuosta etanolin määrästä. En tosin osaa ottaa myöskään kantaa, mikä bensa-etanoliseos on se pahin noille letkuille. Eikä kyse toisaalta ole myöskään samoista letkuista... :D
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

Kävin nyt aamulla kokeilemassa käynnistystä ja auto lähti taas normaalisti käyntiin ja kävi selvästi pidempään kuin illalla, ehkä 20-30sekuntia ja sitten hyytyi. Katsoin sen jälkeen tulpat ja ne olivat kuivat, joten bensaa se ei ilmeisesti syötä kuin sen hetken. En sitten tiedä, miksi auto kävi yön seisottuaan eilisen muutaman sekunnin sijaan parikymmentä sekuntia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vaihda ensitöiksesi ainakin se polttoainesuodatin, saa siltäosin ainakin polttoaineensaannin edellytykset kuntoon jolloin voi diagnosoida lisää jos ei auttanut.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Suodattimen pantojen pultteja löysätessä kannattaa noudattaa varovaisuutta; toistakymmentä vuotta auton alla koskemattomana muhineet pultit "saattavat" olla hieman ruostetta keränneet ja näin ollen varomattomasti runnomalla pannat saa herkästi katki.
Itse vaihto on nopea ja yksinkertainen operaatio. Jos ostat tarvikesuodattimen, tarkista saatko uuden tiivisteen; jos et, vanhaa voi hyvin käyttää, mutta se saattaa kaikessa tohinassa joutua kadoksiin.
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

Kokeilin tuossa jo aiemmin putsarin irroitusta, mutta oli sen verran ruostunut, ettei pultti hievahtanutkaan normaalilla lenkkiavaimella. Täytyy vielä yrittää liottaa CRC:llä, jos aukeis.

Sain kuitenkin taas auton käymään kun minulla oli ilmanotto irti, eli ilmaläppä oli avonaisena. Auto kävi jonkun aikaa ja kuulostelin takapenkin luukusta tankkiin, jossa kuului loisketta. Menin sitten laittamaan ilmaputsarin takaisin paikoilleen, niin auto hyytyi ja sammui. En sitten tiedä oliko tuolla ilmaputsarilla mitään tekemistä, kun uudelleen en saanut enää käyntiin vaikka putsari oli irti.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siis oliko koko imukotelo irti niin että kaasuläppä näkyi ja kone kävi mukisematta kuinka kauan? Entäpäs kun nyppäät osien tiiviisti paikoillaan ollessa ilmamassamittarin liittimen irti koneen käydessä? Muuttuuko käynti ja jääkö kone tässä tapauksessa käymään?

Onko ilmansuodatinta vaihdettu koskaan? En muuten epäile mutta jos autolla on ajettu kaksi vuotta vikavalo loimottaen niin...

Jos ei ole tietoa niin se, ja polttoaineensuodatin nyt kannattaa kuitenkin vaihtaa ensi tilassa että olisi olemassa edes edellytykset edetä asiassa ja saada nämä varsin halvat vikamahdollisuudet poissuljettua.

Jos tulpat olivat kuivat ja tankista kuuluu silti kovaa loisketta kun moottori käy hiipuen sammuakseen, voi olla että siellä loiskuttaa letkurikko siinä pumppuasetelmassa, ja umpitukkeutunut suodatin on hyvinkin voinut tämän aiheuttaa. Pumppu tuottaa runsaasti ylipainetta ja vasta moottorin päässä suuttimien bensakiskolla tätä painetta säädellään ja päästetään ylijäämä paluuputkea pitkin takaisin tankkiin. Ne tarvikekumiletkut eivät ole ihan yhtä kestäviä kuin alkuperäiset PVC-putket, etenkin jos siinä matkalla suutintukille on välissä tukkeutunut suodatin.
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

Joo imuläppä oli näkyvissä. Ilmaputsari on vaihdettu reilu vuosi sitten ja syksyllä sen vasta puhaltelin paineilmalla läpi, ettei ilman saaniissa ole sen puoleen ongelmia.

Tuota CE valoa on silloin tutkailtua Pro Car Serviisillä, kun se ilmeni ja siihen tulokseen taidettiin tulla, että boksissä häikkää. Pakokaasut olleet mittauksissa aina tiptop, joten seokset eivät ole vialla, muuta kuin ECUn mielestä.

Hinasin Saapin äsken korjaamolle, kun ei jaksanut tuossa räntäsateessa sitä rassata. Bensasuodin oli niin napakasti kiinni, etten ruvennut sitä murjomaan näillä vehkeillä. Täytyy ilmoitella, kunhan vika selviää.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo, no se voi sitten pahimmillaan viitata siihen että (melko kallis) ilmamassamittari on viallinen, olletinkin että on valittanut laihaa seosta ja poltellut CE- valoa.
Sambaali
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 21:44
Paikkakunta: Lahti

Re: Ysisatanen hyytyi tielle

Viesti Kirjoittaja Sambaali »

On tuohon kokeiltu aikanaan toista ilmamassamittaria, jonka piti ainakin olla kunnossa, mut ei se vaikuttanu asiaan. Parikin korjaamoa on sanonu, et vika on varmaan ECU:ssa, mutta ei kannata vaihtaa, koska maksaa kolmasosan auton hinnasta, eikä haittaa menoa. Päästöt hyvät, kulutus normaali ja kulkupuoli normaali.
Vastaa Viestiin