Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Auto on siis 9000 -92, 2.3 turbo koneella ja automaattilaatikkolla varustettu. Autossa on vielä tämä TCS-järjestelmä, ja vakkari ei toimi vaikka vaihdoin tänään jarrupolkimessa olevan kytkimen uuteen. Onko kukaan löytänyt muuta korjauskohdetta jos kytkimen vaihto ei auta, ja onko esim. vakkarin viiksi korjattavissa jos vika olisi siin'?? Nyt mittaritaulussa palaa check engine-valo, mutta vakkari ei toiminut aiemminkaan vaikka ko. valo ei taulussa palanutkaan (vanhalla poljinkytkimellä).
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

takana johtosarjoissa aika usein vikaa vikaa vikaa.. mallia tai vuotta katsomatta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja kaipa »

siis rattiputken ympärillä olevien suojusten alla olevissa liittimissä..?? Vai/ja vakkarin ohjausyksikön liittmissä penkin alla.. Voiko muuten ohjausyksikköä testata jotenkin/jollakin??
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

TAKANA= eli takavaloissa.....

toki eikös cruise lakkaa myös toimimasta jos apc ei toimi eli kannattais se CE-valo saada ensin sammumaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja pevi »

Teoriassa viiksi on korjattavissa, mutta palstan kautta saanet helpoimmalla. Kaikkien tonnareiden viiksi käy pl. ihan eka mallit vm 85/86, joissa pitkät valot ohjattiin päälle viiksellä eikä releellä. Tosin em. kaltaisen viiksen saa helposti modattua sopivaksi.

Vika voi olla myös tosiaan takavalojen huonossa maadoituksessa, jolloin ECU saattaa luulla, että jarrua painetaan ( tällöin ei tulisi ahtojenkaan nousta yli peruspaineen ). TCS-mallissa cruise on TCS-ECU:n sisällä eli mitään erillistä komponenttia pl. viiksi ja mainitsemasi poljinkytkin ei kuulu järjestelmään.

Jos TCS on jostain syystä vialla esim. Limp-Home tilassa ei cruise toimi.

CE viittaa ruiskujärjestelmän vikaan, mikä on erillään TCS:stä, tosin kyllä niiden välillä signaaleja kulkee ja mm. jarrun painallustieto on yhteinen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Jeps, jotenkin tuntui tuo takavalo jutska oudolta, valot ainakin näyttää toimivan kirkkaasti takana. Mutta passaahan sitä liittimiä nitkutella, autossa kun on vetokoukku jonka kytkennät on ainakin aiemmissa autoissa joskus aiheuttanut häiriöitä.

Käynnistyksen yhteydessä ku jalkaa ei pidä jarrupolkimella, mittaritaulussa olevan auton kuvan takaosassa palaa takavaloja havannoivat valot/kuvakkeet, jotka kuittautuu pois kun jarrupoljinta painaa.

Ahdot nousee mittarin mukaan normaalisti, sinne jonnekkin tumman keltaiselle alueelle lähellä punaisen alkua. Auto ei ole limb home-tilassa, tuo check engine-valo tuli tauluun koska joskus kaasuläppä ei palaudu 0-asentoon kun auto on sammuksissa ja ohjainyksikkö luulee jonkun olevan vialla. Kun sitten puhallan alipainekalvon letkuun kevyesti, kaasuläppäkotelosta kuuluu hento naksahdus, ja taas mennään pelit toimien. Pitäisi purkaa ja puhdistaa/voidella läppäkotelo, mutta eipä ole vielä tehty ko. hommaa.

Kuten sanottua, cruise ei ole toiminut aiemminkaan vaikka check engine-valo on ollut poissa, aiemman poljinkytkimen purin enkä siitä kummempaa vikaa löytänyt, ainoastaan likaiset kytkinpinnat.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

kaipa kirjoitti:...ja vakkari ei toimi vaikka vaihdoin tänään jarrupolkimessa olevan kytkimen uuteen.(vanhalla poljinkytkimellä).
Olet varmaan testannut, ettei mikään polkimista "makaa päällä"?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuo vasemman lokarin magneettiventtiili (sama kuin valerintapellissä) sitten ehjä? Sehän sitä cruisea noissa ohjaa. (jos samalla lailla kuin manuaali+tcs)
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Tri-Lo kirjoitti:Tuo vasemman lokarin magneettiventtiili (sama kuin valerintapellissä) sitten ehjä? Sehän sitä cruisea noissa ohjaa. (jos samalla lailla kuin manuaali+tcs)
Voiko ko mankkuventtili estää cruisen toiminnan kokonaan?? Minä luulin, että se ohjaa vain ahtoja tms. cruisen kanssa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

kaipa kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Tuo vasemman lokarin magneettiventtiili (sama kuin valerintapellissä) sitten ehjä? Sehän sitä cruisea noissa ohjaa. (jos samalla lailla kuin manuaali+tcs)
Voiko ko mankkuventtili estää cruisen toiminnan kokonaan?? Minä luulin, että se ohjaa vain ahtoja tms. cruisen kanssa.
Kyllä oma käsitys on just tämä, korjatkaa nyt jos olen väärässä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tri-Lo kirjoitti:
kaipa kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Tuo vasemman lokarin magneettiventtiili (sama kuin valerintapellissä) sitten ehjä? Sehän sitä cruisea noissa ohjaa. (jos samalla lailla kuin manuaali+tcs)
Voiko ko mankkuventtili estää cruisen toiminnan kokonaan?? Minä luulin, että se ohjaa vain ahtoja tms. cruisen kanssa.
Kyllä oma käsitys on just tämä, korjatkaa nyt jos olen väärässä.

Oheinen venttiili vaikuttaa vain ahtoihin cruisen ollessa päällä ( tosin itse en ole havainnut mainittavaa vaikutuista ko. venttiilillä). Eli sen viallisuus ei cruisea tapa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin aika helppo olisi tarkistaa viiksen liittimestä mittaamalla että viiksessä olevat kytkimet toimii. Vanhemmissa tontuissa oli joskus johdoilla ajautua pois paikaltaan viiksen juuresta, jäädä puristuksiin vilkkua käytettäessä ja johtoja saattoi mennä poikki. Johdot ovat vaihdettavissa ilman isompia purkamisia.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja kaipa »

jus kirjoitti:Ainakin aika helppo olisi tarkistaa viiksen liittimestä mittaamalla että viiksessä olevat kytkimet toimii. Vanhemmissa tontuissa oli joskus johdoilla ajautua pois paikaltaan viiksen juuresta, jäädä puristuksiin vilkkua käytettäessä ja johtoja saattoi mennä poikki. Johdot ovat vaihdettavissa ilman isompia purkamisia.
No nyt päästään asiaan :wink: eli tänään katselin nuo lokarissa olevan mankkuventtiilin letkut, ja rintapellin luona olevasta y-liittimestä oli letkut melkein irti. Nyhdin riekaleet irti, lyhensin hieman letkuja ja liitin uudestaan. Tämän seurauksena oli, että ahtomittarin viisari kiipeää vain korkeammalle, eli on siellä punaisen reunamilla, mutta vakkari ei edelleen toimi. Nyt siis kaivataan vinkkejä mistä ja miten viiksi mitataan, missä on ko. liittimet (rattiputken suojusten alla??) Viiksen kärjessä olevava painike näyttää kääntyvän lukitustaan enemmän ulos, mutta se ei liene vielä tarkoita mitään.

Tänään auto pamahti taas TCS-error tilaan käynnistäessä ajon jälkeen, pieni puhallus letkuun, ja taas mentiin ja hienosti :D Pitäisi varmaan purkaa ja puhdistaa tuo läppäboksi... Onko kellään vastaavia kokemuksia läppäboksista?? Pieni, mutta ärsyttävä ominaisuus tuo puhalluksen tarve, mutta mitä mieltä olette, voisiko mennä kalibroinnilla pois??

Polkimen uuden kytkimen mittasin tänään, ja toimii kuten pitääkin, poljin ylhäällä kärjet on kiinni, ja kun poljinta painetaan, kärjet aukeaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulta saat cruisen viiksen kytkennän, jos laitat emailisi yv:nä.

Läppäkotelon avaamisesta on kyllä juttua, kun selaat vanhoja kirjoituksia. Saattaisi olla palautusjousi rasvan tarpeessa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vakionopeussäädin kuntoon 2.3 turbo TCS

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Mites se oli, pitäiskö ko. autossa olla cruisen merkkivalo mittaritaulussa, ja voiko ko. lampun rikkoontuminen pysäyttää cruisen toiminnan?? Vielä en ole viiksen kimppuun päässyt, iski ihan kunnon kevätflunssa päälle...
Vastaa Viestiin