
Esim joissakin satkussa ja tonnareissa on ilmausruuvi kierteellä M7 takapäässä, tuon kierteen ns sydänpoikkipinta on n. 6 mm. Kun väljentää ilmausruuvin alkuperäisen n. 3 mm reiän 5 mm poralla ( ensin 4mm, niin ohjautuu hallitummin), niin metallia ei jää nimellisesti kuin 0, 5 mm puolelleen. siihen reikään kun naputtelee 30 numeron torxin, jonka halkaisija harjojen päältä on 5,3 mm, niin uppoaa helposti. sitten vain kiertämään. ideahan on sama kuin esim Biliksen myymässä katkenneen ruuvin irroitussatsissa ( jossa ulosvetokarojen särmämitta on koosta riippuen noin 0,2---0,3 mm suurempi kuin pora), mutta siinä ei ole monia vaihtoehtoja pienille halkaisijoille ( jotta saisi optimoitua jäljelle jäävän seinämäpaksuuden ohueksi), ja eipä sitä satsia tuppaa kotona olemaan, kun tarve esiintyy.
Porahalkaisija ja torx on valittava tapauksen mukaan periaatteena se, jotta poistettavan materiaalin seinämäpaksuus saadaan hyvin ohueksi ja siten se ei enää pysy ryhdissään torxia kierrettäessä ja antaa siis periksi. Joillakin halkaisijoilla kandee myös tarkistaa sopiiko 6- koloavaimen pätkä tai M5, M6 jne tähtipäinen bitsi paremmin, mutta yleisimmin tuo Torx lie paras ( koska terävät särmät eivät pahemmin turvota ahdistusta kierteelle) ja bitsejä on hyvin käsillä.
Ei saa tunnottoman syvälle porata, koska silloin voi vahingoittaa tiivistävää kartiopintaa. Kierre on kuitenkin enimmäkseen jumissa ruostuneena vain yläpäästään.
Otin malliksi tuon pienen koon, koska se useimmiten katkeaa. tottakai ideaa kannattaa kokeilla muuallekin kuin ilmausruuveihin. Ilmausruuvin tapauksessa on syytä saada porausmurut tarkkaan pois satulasta, esim paineilmalla putken reiästä saa ne ihanasti silmilleen nesteiden kera

Jos tuolla tavoin onnistuu paikallaan porata jämä pois, niin rahan ja vaivan säästö on tuntuva. uudella ilmaruuvilla selviää homma.
Laadukkaissa torxeissa taitaa olla särmät terävämpiä, mieluummin sellainen.
------
jos ilmaruuvien suojus viitsittäisiin muotoilla siten, jotta siinä on paljemainen osa satulan pintaan asti, niin silloin suojarasvat nipan juuressa säilyisivät hyvin, mutta kun ei osata vaikka kuussakin on käyty. Vai onko varaosien myyntikate tässäkin tärkein asia?
-----------
pannaan toinenkin kikkakolmonen kaupan päällisiä...
jarrulevyjen senkatut pitoruuvit usein korkkaa, koska kartio on jumittunut...
ratkaisin viimeksi asian aivan minimikokoisella 1 mm laikan jämällä ( jotta jarrulevyyn ei paljoa osuisi). sillä tuli siisti ura, josta homma aukesi kuin tyhjää.