Ahto-ongelmia

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Ahto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Olisko hyviä ehdotuksia mistä johtuu kun reippaassa kiihdytyksessä, vaihteesta huolimatta pressure guard / sopan syötön katkaisu tyylinen -efekti katkasee menon?

Esim normaali reipas kiihdytys ykkösellä, ja jo jossain 3 tonnissa koko kiihdytys nuukahta ja jengat putoo nollaan. Kakkosta silmään ja pienen hetken spoolauksen jälkeen taas nuukahtaa..

Ongelma tuli päälle muistaakseni nyt kylmempien säiden myötä tosin aluksi vain nelosella tai vitosella täyspaineilla, ajattelin että johtuu freetun päivitysaktuaattorista kun teki pari kertaa noin heti asennuksen jälkeen kunnes trionic selvästi löysi rajat tms, ja homma asettu kohdalleen. Freetu ehdotti tuohon silloin tangon hienosäätöä hieman lyhyemmäksi. Nuukahtelut loppu ilman säätöäkin, joten en tehny sille mitään ja tähän saakka kaikki on toiminu mainiosti. Mutta nykyään sitten tekee tota jo selvästi pienemmillä paineilla kun ykkönenkin tökkii. Nyt jänskättää jo kiihdytyskaistalle liittyessä ettei paina liikaa kaasua... Olisko tää akuongelma vai miten tuota nyt kannattas lähtee diagnosoimaan? T25 basana?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Se että kiekkamittari putoaa nollaan ja auto kuitenkin etenee vaihdepäällä vaikkakin moottori sammuksissa tarkoittaa sitä että se on sytytys joka pätkii. Sun meno katkeaa koska ei tule kipinää jostain syystä. Jos bensan syöttö katkaistaan ei kiekkamittari putoa nollaan välittömästi. Kierroslukumittari ottaa impulssit sytytykseltä. Omituinen vika... Sytkäkasetti?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mulla on 2 kertaa kesällä katkennut meno kiihdytyksessa. Nämä ovat tapahtuneet 3 ja 4 vaihteella pitkässä täyskiihdytyksessä. Yhtäkkiä kiihtyminen on katkennut ja alle sekunnin sisään meno taas jatkuu normaalina. Niskahan siinä nytkähtää ja hetkeksi pistää miettimään mitä tekis jos hieman pidempi katkos tapahtuisi vähän tiukemmassa ohitustilanteessa. En ole kuitenkaan tehnyt asialle mitään kun auto ei ole enempää oireillut.

Tekeekö samaa vakio ECUlla?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Ahto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

NG900T kirjoitti:Olisko hyviä ehdotuksia mistä johtuu kun reippaassa kiihdytyksessä, vaihteesta huolimatta pressure guard / sopan syötön katkaisu tyylinen -efekti katkasee menon?

Esim normaali reipas kiihdytys ykkösellä, ja jo jossain 3 tonnissa koko kiihdytys nuukahta ja jengat putoo nollaan. Kakkosta silmään ja pienen hetken spoolauksen jälkeen taas nuukahtaa..

Ongelma tuli päälle muistaakseni nyt kylmempien säiden myötä tosin aluksi vain nelosella tai vitosella täyspaineilla, ajattelin että johtuu freetun päivitysaktuaattorista kun teki pari kertaa noin heti asennuksen jälkeen kunnes trionic selvästi löysi rajat tms, ja homma asettu kohdalleen. Freetu ehdotti tuohon silloin tangon hienosäätöä hieman lyhyemmäksi. Nuukahtelut loppu ilman säätöäkin, joten en tehny sille mitään ja tähän saakka kaikki on toiminu mainiosti. Mutta nykyään sitten tekee tota jo selvästi pienemmillä paineilla kun ykkönenkin tökkii. Nyt jänskättää jo kiihdytyskaistalle liittyessä ettei paina liikaa kaasua... Olisko tää akuongelma vai miten tuota nyt kannattas lähtee diagnosoimaan? T25 basana?
Testaa toisella DI-kasetilla...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kiitos vastauksista, joo täytyy tosiaan koklata orkkisboksia sekä vara DI:tä joka tosin on käytetty mutta toimiva kuitenkin.. DI on kyllä vaihdettu uuteen pari-kolme-vuotta sitten, ajettu about 40tkm, mutta voishan se tietty olla mahdollista että se on kyrvähtänyt kun tuo DI tuntuu näissä trionic vehkeissä yksi akilleenkantapää olevan.

Esim ykkösellä:
Kone ei siis sammu, vaan kiihdytyksessä kierroslukumittari tipahtaa kerrasta tasaisesti alas nollaan asti, saman lailla kun painas black-panel nappia. Samalla nyykähtää ja silmänräpäys ihmetellään että WTF, kaasu ylös kakkonen sisään, kaasua, kiihtyy vähän ja taas putoo.

Tänään ei duunimatkalla tapahtunu näin kertaakaan kun en kiihdyttäny kovaa enkä ajanu isommolla ahdoilla, eli asteikolla yli keltasen puolenvälin.

Kuten tuolla aiemmin mainitsinkin niin jäykemmän aktuaattorin jälkeen täyskiihdytyksessä teki täysin samalla tavalla, mutta sillon mentiin kovaa ja täysahdoilla, joten en ihmetellyt yhtään. Nyt kuitenkin kummastuttaa kun ykkösvaihteellakin, jossa maksimi boosti pitäs olla 0.5 baaria. Joten tälläkertaa liiasta paineesta jonka takia hukkis tai softa puuttus peliin ei pitäs olla kyse.
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Loka 11, 2004 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Noni nyt on toinen vanhempi DI käytössä ja vielä en oo onnistunu saada sitä kiihdytyksessä nuukahtamaan, mutta nyt on tolla kasetilla pari kertaa parkkeeraamistilanteessa sammunu koko paska ennenaikokaan... huoh, seuraavaks sitten orkkisboksia ja tulppia...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Noniin, vaihoin takas alkuperäisen DI:n ku vanhemmalla meinas välillä sammuu liikkeelle lähdöissä. Laitoin uudet tulpatkin -> ei apua.

Pari kertaa on tullu vahvaa bensan katkua samalla kun lähdössä meinaa sammua, mutta nyt en oo ihan varma lähtikö se käry edellä ajavasta vanhemmasta autosta ja toisella kerralla olin bensa-asemalla.. :roll:

Ja seuraavaks sitä orkkisboksia...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Syyllinen oli kampiakselin asentotunnistin. Anturin hinta länsiautossa ~178 euroa.

Nyt kulkee.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NG900T kirjoitti:Syyllinen oli kampiakselin asentotunnistin. Anturin hinta länsiautossa ~178 euroa.

Nyt kulkee.
Tekilläkö vika löytyi?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Syyllinen oli kampiakselin asentotunnistin. Anturin hinta länsiautossa ~178 euroa.

Nyt kulkee.
Tekilläkö vika löytyi?
Jep, tekillähän se.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin