Holsetin turbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900Tbo
"Tuplakaasari"

Holsetin turbo?

Viesti Kirjoittaja 900Tbo »

Onko kokemuksia Holsetin korvausturboista? Edullisempi kuin Garrett, mutta millainen käytössä?
900Tbo
SledgeHammer
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Dieselimersuissa ainakin näyttänyt toimivan, kaipa se saapissakin toimii hyvin
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
TurboJanne
"Aero"

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Vain hyviä kokemuksia.
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

TurboJanne kirjoitti:Vain hyviä kokemuksia.
Kuuleman mukaan kestääkin ihan eri tapaan kuin tuo pakopesänsä pilkkova Garretti... minullekkin piti tulla Holset, mutta ahtimen hajotessa ennenaikojaan kasasin hallin periltä löytyneistä romuista hybridi-garrettin(trim60-super), johon olen toistaiseksi tyytyväinen ahtojen pysyessä sen 1.3bar liki 7500rpm asti.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tema
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tema »

Mitenkä pidät ahdot ylhäällä noin kauan? Onko APC kiinni? Omassani ahdot tippuu 3800rpm alkaen vakioille n.0,85bar
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Myrkky
luonnevammamouho

tema kirjoitti:Mitenkä pidät ahdot ylhäällä noin kauan? Onko APC kiinni? Omassani ahdot tippuu 3800rpm alkaen vakioille n.0,85bar
APC-tinailtu uuteen uskoon ja lisäjousi aktuaattorilla. Ongelmana vaan tahtoo olla nakutus 98E:lläkin... ratkaisuna reilu loraus tolueenia jokaisen tankkauksen jälkeen jos aikoo polkea.
tema
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tema »

Mistäis noita ohjeita tohon APC:n ahtokäyrän muokkaamiseen? Auto on pitkänmatkan ajossa ja tarkoitus on säilyttää motti kasassa, mutta sais ne ahdot edes laskeen vähän rauhallisemmin. Netissä oon törmännyt vain noihin basic hyppylanka ohjeisiin.

Onko sulla mikä cooleri? Entä max paineet?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

APC-tinailtu uuteen uskoon ja lisäjousi aktuaattorilla. Ongelmana vaan tahtoo olla nakutus 98E:lläkin... ratkaisuna reilu loraus tolueenia jokaisen tankkauksen jälkeen jos aikoo polkea.
Nakuttaa, vaikka APC kytkettynä?? 8O Mitä kummaa?
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Eihän se APC itse nakutusta poista vaikka erinomainen laite onkin..... :wink:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Myrkky kirjoitti:
tema kirjoitti:Mitenkä pidät ahdot ylhäällä noin kauan? Onko APC kiinni? Omassani ahdot tippuu 3800rpm alkaen vakioille n.0,85bar
Mistäs olet hommannut tolueenia? Täällä Savonlinnassa kun erehdyin mainitsemaan kyseisen litkun, rupesivat tarjoamaan pesuainetta :twisted: .
Foxbody turbo
Myrkky
luonnevammamouho

tema kirjoitti:Mistäis noita ohjeita tohon APC:n ahtokäyrän muokkaamiseen? Auto on pitkänmatkan ajossa ja tarkoitus on säilyttää motti kasassa, mutta sais ne ahdot edes laskeen vähän rauhallisemmin. Netissä oon törmännyt vain noihin basic hyppylanka ohjeisiin.

Onko sulla mikä cooleri? Entä max paineet?
APC on modattu ihan oman pään, kytkentäkaavion ja toimi8ntaselostuksen perusteella... ja kuten arvata saattaa, niin dokumenttejahan ei ole joskun sellaiset olisi tarkoitus tehdä kun boxin seuraavan kerran irrottelen.

Boxi ei nykyään tunnistele kierroslukua, joten ahtokäyrä siksi tuo, eli täysillä loppuun asti.
Cooleri on peräisin jostain mersun pienkuormurista ja on ihan liian ahdas ja pieni, nakutusongelma osittain siksi.

Luonnollisestikkaan ruoka ei riittänyt moottorille noilla paineilla, joten ohjauspainesäätimen sisällä olevaa kahta jousta on hiottu ja shimmilevyillä passattu niille uusi esijännitys. Ruoka ei meinaa riittää vieläkään, joten tässä myös osasyy nakuttamiseen.

To4: Tolua hommasin tutulta rallimieheltä.
Aksu900
"Hölösuu"

Eihän se APC itse nakutusta poista vaikka erinomainen laite onkin.....
Okei kumpi meistä on hukassa? Mä oon aina asian käsittänyt niin, että APC tunnistaa nakutusanturin kautta orastavan nakutuksen, ts. poikkeavan palotapahtuman ja vähentää heti ahtopainetta. Toisin sanoen poistaa tai siis estää nakutuksen.

Ja näin tuo mun pirssi ainakin toimii, vedäpä APC liian tiukkoihin säätoihin niin paineanturi heiluu nii maan perkeleesti kun meinaa nakuttaa ja sitten ahdot alas ja hirjalleen takasin ylös -> sama kierre jatkuu. Sitten sytkää myöhemmälle tai coolerin asennus tai lisää bensaa niin mihinkään muuhun koskematta paineet nousee. Koska kone ei nakuta enää niin herkästi ja APC reagoi tilanteeseen.

Siis mullakin on modattu APC mutta enhän mä nyt herranjumala siittä sitä nakutustunnistusta pois oo modannu! Kierrostunnistuksen kylläkin.
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aksu900 kirjoitti: Okei kumpi meistä on hukassa? Mä oon aina asian käsittänyt niin, että APC tunnistaa nakutusanturin kautta orastavan nakutuksen, ts. poikkeavan palotapahtuman ja vähentää heti ahtopainetta. Toisin sanoen poistaa tai siis estää nakutuksen.

Joo näinhän se tekee, ilmaisin asian hiukan liiaksi yleistäen(siis estää vaan ei poista).... Tarkoitin vain, että nakutus voi johtua niin monesta asiasta vaikka APC toimisikin, niinkuin itsekkin tuossa kirjoittelit, nakutukselle on aina olemassa jokin syy, kannen ahtaus, puristuspaineet/suhde, seos, hehkuva karsta yms yms....

No se siitä....

Noista kotitekoisista bensaseoksista puheenollen, onko muille tullut vastaan MTBE niminen aine. Mömmö on jonkinlaista kemiallisesti sidottua happea ja toimii myös oktaanin korottajana.... Pumppu 98a, tolua ja mtbe:tä, niin voisi olla kohtuu toimiva ja edullinen dynotusbensa..... :roll:

Moottoripyöräliikkeissä ainakin joskus ollut tarjolla. Kieltoa tuolle aiheelle kuitenkin ollaan vissiin puuhaamassa syöpä riskin takia....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Aksu900
"Hölösuu"

Joo näinhän se tekee, ilmaisin asian hiukan liiaksi yleistäen(siis estää vaan ei poista).... Tarkoitin vain, että nakutus voi johtua niin monesta asiasta vaikka APC toimisikin, niinkuin itsekkin tuossa kirjoittelit, nakutukselle on aina olemassa jokin syy, kannen ahtaus, puristuspaineet/suhde, seos, hehkuva karsta yms yms....

No se siitä....
Niin just. Estää nakutuksen mutta ei poista sen SYYTÄ. Käsitin itekki puoli tahallani väärin kun pitää välillä saada haastaa riitaa. :lol:

Enivei Myrkyn boksissa on jotain mielenkiintoista, jos auto tosiaan nakuttaa.. :roll:
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho

Aksu900 kirjoitti:
Enivei Myrkyn boksissa on jotain mielenkiintoista, jos auto tosiaan nakuttaa.. :roll:
Niin, nakuttaa sen hetken, että kerkeää korvinkuultava rilahdus kuulua.. sitten laskee ahdot.

Btw. Tilttas kierroslukumittari.. ei kestänyt näemmä asteikon yli vetämistä edes sitä vähää kun tuo 365tkm ajettu avaamaton kone.. :lol:
Vastaa Viestiin