Markkinatutkimusta 93B:stä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Kartsa
"Aero"

Markkinatutkimusta 93B:stä

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Mulla on ollut aika pitkään jemmassa vuoden 1958 93B. Toin sen ruotsista vuonna 1994 tai 95, ehjähkö ja kokonaisehko auto, ja se oli mulla ajossa vuonna 1997. Iski ulkomaankomennukset ja muu maankierto, sittemmin perheellistyminen, ja nyt on asuttu jo omakotitalossa 7 vuotta eikä ole edes tallia saatu rakennettua.

Näyttää siis siltä ettei autonkunnostusprojektista taida oikein tulla mitään. Into hieman vähissä itse työtä kohtaan, vaikka suhteellisen "helppo" projekti olisi. Minulle sopii ehkä paremmin sellainen "aja&ylläpidä"-tyyppinen ratkaisu. Vaihtokauppoja tai myyntiä siis harkitsen jos jotakuta kiinnostaisi.

Kyseessä siis:
- Punainen vuoden 1958 93B "DeLuxe"
- Vaihdettu Saabin tehdaskunnostettu "isolohko" 850cc vuonna 1960-luvun lopulla, ja isompi jäähdytin. Tekniikka vastaa siis 96-mallia.
- Ollut tällaisenaan ajossa, nyt on kytkin tietysti jumissa. Moottori ei ollut jumissa muutama vuosi sitten kun kokeilin. Jarrut saanee herkistellä.
- Oli siis Suomen kilvissä, poistui rekisteristä "käyttämättömyyden takia" vuonna 1999 tjsp.
- Korissa joitakin pieniä pehmeitä kohtia, ja vanhoja korjauksia.
- Ovet korjattu huonosti, mutta löytyy oikein hyvät toiset ovet. Lokasuojat ja luukut hyvässä kunnossa.
- Lasit, varusteet ym kaikki käyttökunnossa
- Puskurit ruosteessa, löytyy lähes uudenveroinen takapuskurin keskikappale (harvinainen)
- Muuta sälää esim moottori apulaitteineen+vaihteisto (kunto tuntematon), hyvät jarrurummut ja kilvet, vilkkukatkaisin, valonvaihdin, virranjakajan kansi+pyörijä ym pientä.
- Ainakin 2 kierrosta "aitoja" 50-lukuisia vanteita.
- Säilytelty nämä vuodet muutamassa eri paikassa sisällä katon alla kuivassa mutta kylmässä.

Vaatiihan tämä töitä, ei kuitenkaan mahdottomia. Ajoon tosiaan tekijämieheltä äkkiäkin, museorekkariin sitten vähän enemmän työtä. Hintaa näille on vaikea sanoa, joten mietitään sitä kiinnostuneiden kesken. Eipä näitä paljon ole myynnissä ollut edes blocketissa. Kyse ei kuitenkaan ole minulle pakkoraosta, joten muutaman satasen tai ykköstonnien tarjoajille kohtelias "ei kiitos" jo tässä vaiheessa. Uumoilisin lähtöhinnan alkavan nelosella, ja kaiken minkä tinkaa saa pitää :wink: Tai jos oikein sopiva vaihdokki löytyisi joltakulta? Mutta kaikenlaisia tarjouksia kuunnellaan kyllä.

Vaihdossa kävisi esimerkiksi: Siistit käyttökuntoiset kajakit/viipat ikään katsomatta, Sonettit, Vålvå PV, Duett, Amazon, englantilainen moottoripyörä tai (avo)urheiluauto, tai mitä hauskaa nyt keksitäänkin tarjota. Jopa Fiat spideriä voi harkita :lol:

Toisaalta olisi tarvetta luotettavalle pienehköruokaiselle ilmastoidulle ruotsalaiselle tai mieluiten VW- tai Audi-käyttöautolle (Skodakin käy).

Mutta nuo mahdolliset harrastevaihdokit saisivat tosiaan olla perussiistejä käyttökuntoisia, joilla voi ajella, ja joita voi vahailla, joiden öljyjä voi vaihdella ja sytytystä säätää. Projektia en just nyt tarvitse, mullahan on sellainen jo :wink:

Euroja voidaan liikutella jossain määrin suuntaan ja toiseen jos aihetta ilmenee. Ja ilmoitus ei ole sitova, tuo Saabi on vähän niinkuin koiranpentu. Aina siitä on kovin luopumassa, mutta sitten käy sitä katsomassa ja mieli muuttuu :wink: Mutta nyt on sydän (taas) kovetettu... Ainakin vähäksi aikaa.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin