Nyt vihdoin ja viimein selvisi syy koneen jälkikäyntiin. Jostain syystä etupää(1. pytty) käy takapäätä lämpöisempänä ja pitkän ajon jälkeen niin kuumana, että seokset menee laihalle ja sammutaessa rykii melkoisesti. Eli 1. pytty on nyt ongelmaratkonnan keskipisteenä.
Mikä avuksi? Mulla on autossa uusi jäähdytin ja tuplat vaihdettiin yhden kaasarin tilalle imusarjan kanssa. Virtauskanavat imusarjassa on ihan samat kuin ykskaasarisessakin, eikä yhdellä pierburgilla ollut moisia ongelmia. Mistä alkaa selvittää kiertääkö jäähdytinneste kunnolla koneen kaikissa osissa?
Lämpömittarin mukaan kone käy ihan normaalilla alueella, mutta termari ja lämpöanturihan on juuri siellä "kylmemmässä" päässä konetta. Kuulemma termari kannattaisi tarkistaa, mutta onko termarin tarkoituksena sulkea joku toinen kanava samalla, kun se avaa kanavan jäähdyttimelle?
Mulla on kyllä uusi sylinterikansi odottamassa porttausta ja se on tarkoitus lyödä joka tapauksessa paikalleen talven aikana. Eli silloin viimeistään tulee katsottua kansipahvi ja sen vesireiät ym hilppeet. Aiheeseen liittyen, kannattaako uudesta kannesta sitten avata sitä pienempää vesireikää? Eli, imusarjassa on kaksi kanavaa, joista toinen tulee kannen takapäähän(auton etupäähän) ja se pienempi kannen etupäähän. Kannesta on kuitenkin tuo pienempi reikä avaamatta. Onko reikä auki jossain tehokkaammassa mallissa ja kannattaisiko sitä aukoa kiertoa parantaakseni?
Kaikista mahdollisista tiedoista kiitollinen
Matti
Moottorionkelmia
Moottorionkelmia
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki