Saab 9000 jarrujutskat
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Saab 9000 jarrujutskat
Niin huomasin tuossa tonnarissa talvirenkaita vaihtaessani, että takalevyt ja -palat on aika loppu. Onko työnä minkälainen homma vaihtaa itse? Onko jarrulevy sillä normaalilla tavalla navassa kiinni, eli yhdellä ruuvilla? Entäpä sitten kun olen miettinyt vanteiden ostoa, niin kun navassa on se " tasapainotustappi", niin eikös se lähde irti? Onko tämä juuri se joka pitää jarrulevyä paikallaan? Onko tällä käytännön merkitystä, tarviiko sitä lainkaan?
Ja sitten nyt näin kylminä aamuina olen huomannut,että tonnari pitää tyhjäkäyntiä 2000rpm kieppeissä, niin pitkään kun kone hiukan lämpenee? Tarvii n.5km ajoa kaupungissa ennen kuin normalisoituu? Vika vai ominaisuus?
Suuret kiitokset kaikille vastauksia antaneille!!
Tonnari on 2,0 ilman turboa vuosimallia 1990. Ajettu muuten vain 225tkm...
Ja sitten nyt näin kylminä aamuina olen huomannut,että tonnari pitää tyhjäkäyntiä 2000rpm kieppeissä, niin pitkään kun kone hiukan lämpenee? Tarvii n.5km ajoa kaupungissa ennen kuin normalisoituu? Vika vai ominaisuus?
Suuret kiitokset kaikille vastauksia antaneille!!
Tonnari on 2,0 ilman turboa vuosimallia 1990. Ajettu muuten vain 225tkm...
Re: Saab 9000 jarrujutskat
Levyt vaihtaa ihan näppärästi. Ei ole ku sillä tapilla kiinni, joka ainakin mulla irtos ihan helposti. Ensin jarrusatula kannakkeineen irti ja sen jälkeen jarrulevy on irrotettavissa.Saabistiuki kirjoitti:Niin huomasin tuossa tonnarissa talvirenkaita vaihtaessani, että takalevyt ja -palat on aika loppu. Onko työnä minkälainen homma vaihtaa itse? Onko jarrulevy sillä normaalilla tavalla navassa kiinni, eli yhdellä ruuvilla? Entäpä sitten kun olen miettinyt vanteiden ostoa, niin kun navassa on se " tasapainotustappi", niin eikös se lähde irti? Onko tämä juuri se joka pitää jarrulevyä paikallaan? Onko tällä käytännön merkitystä, tarviiko sitä lainkaan?
Itse laitoin aluvanteet alkukesästä ja jouduin poistamaan ne tapit. Jarrulevyt jäi siis "irti". Ostin sopivat ruuvit, joilla väänsin levyt kiinni. Ei periaatteessa pitäs tarttea ruuveja ollenkaan ku pysyväthän ne pyöränpulteillakin
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Jarruremppaa kuvitettuna osoitteessa http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
Tyhjäkäyntiongelmiin voi auttaa tyhjäkäyntimoottorin putsaus tai lämpöanturin vaihto.
Tyhjäkäyntiongelmiin voi auttaa tyhjäkäyntimoottorin putsaus tai lämpöanturin vaihto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ja se säätöruuvi siellä tulpan alla vaikuttaa käsijarruun...
Eli mäntä sisään ruuvilla, uudet palat paikalleen ja nyt ilmataan.
Kun ilmaus on tehty niin ryhdytään säätämään ruuvia.
Niin kauan kiinni kunnes tuntuu selvästi vastetta ja levy tosiaan ei pyöri.
Ja siitä vartti taaksepäin. nyt levyn pitäisi pyöriä, jos ei pyöri niin ruuvia vielä hiukan auki.
Jos ruuvilla sädetään palat levyn lähelle ennen ilmausta niin tuloksena on kierot jarrulevyt. ( itse tein tällaisen mokan ).
Eli mäntä sisään ruuvilla, uudet palat paikalleen ja nyt ilmataan.
Kun ilmaus on tehty niin ryhdytään säätämään ruuvia.
Niin kauan kiinni kunnes tuntuu selvästi vastetta ja levy tosiaan ei pyöri.
Ja siitä vartti taaksepäin. nyt levyn pitäisi pyöriä, jos ei pyöri niin ruuvia vielä hiukan auki.
Jos ruuvilla sädetään palat levyn lähelle ennen ilmausta niin tuloksena on kierot jarrulevyt. ( itse tein tällaisen mokan ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
ilmaus
Miksi jarrujärjestelmään menis ilmaa jos vaihtaa palat,tai levyt kieroksi
jos säätää ilmaamatta??.
Kannattaa polkasta jarruu parikertaa ennen kun säätää,tai paras tulee jos ajaa lenkin ja jarruttaa muutaman kerran ja sitten säätää uudestaan.
jos säätää ilmaamatta??.
Kannattaa polkasta jarruu parikertaa ennen kun säätää,tai paras tulee jos ajaa lenkin ja jarruttaa muutaman kerran ja sitten säätää uudestaan.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159