Bilteman turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tulipa ostettua taas femma. Elikkäs ensimmäisiä, 03-98 ja 2,3t 170hv. Erittäin hyvässä kunnossa, jos mittarilukeman (317000) päälle laitettaisiin pala teippiä ei uskoisi lukemaa. Ilmeisesti ajettu pitkää matkaa, koska Nokian autopuhelin löytyy. Varusteet ilmastointi, sähkölasit, cruise ym.toimii lukuunottamatta matkustajan takaovea joka ei toimi keskuslukituksella. Mikähän sitä mahtaa vaivata ?

Mutta ongelma on turbo. Ostohetkellä minulle sanottiin että autoon on juuri vaihdettu turbo, vanha kun ei toiminut kunnolla. Myyjä sanoi että alakierroksilla ei oikein tapahtunut mitään, ja siksi turbo vaihdettiin. Vika/oire ei kuitenkaan poistunut, ja olen huomannut itsekin että kenkä pitää painaa aika alas ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Alakierroksilla vääntö on huono, pienempää tulee vaihdettua ahkeraan. Turbo kuitenkin toimii kun poljinta painaa, alakierroksilla on tehototn. Kuuluuko asiaan, vai pitääkö mahdollista vikaa lähteä etsimään jostain ?!
Niin ja rahapulassa alkuperäisen tilalle siis vaihdettu Bilteman turbo... :(
Sitä oikeaa etsiessä...
jarkkosakar1
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 08:44
Paikkakunta: Lappajärvi

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja jarkkosakar1 »

Samanlaiset oireet tulivat tutun 9-3 kun Bilteman turbo laitettiin. pari kuukautta vaihdon jälkeen biltemasta katkesi akseli ja meinasi vielä laittaa samanlaisen uuden kun olisi noin 200€ halvempi kuin orkkis mutta muutti mielensä ja laitettiin orkkis carretti ja ongelmat loppu siihen ja ei oo enää pikku kierroksilla nykiny ja lähtee vetämään niinkuin pitääkin. itse en ainakaan tuohon bilteman fööniin sekaannu kun ne on vielä jotain saatanan vinosilmän tekemiä :evil:
Saab 9-5 Estate Wagon 2.0t -02
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Joo minäkin olen halpisversioiden vastustaja, mutta turbo vaihdettiin sen oireen vuoksi joka ei muuttunut vaihdon jälkeen. Oliko vanhassa turbossa vikaa, ja uusi vanhan kaltainen vai :o
Sitä oikeaa etsiessä...
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ensin olisi hyvä tietää nouseeko ahdot niinkuin pitääkin. Onko mittaristossa ahtopainemittaria?
Sitten voi olla mahdollista että huohotinletkujen välissä olevista venttiileistä toinen falskaa. Etsi toiminnolla pitäisi löytyä ohjeita homman tarkistamiseksi tai neuvokoot ne jotka hyvin osaa ;o)

Mulla kanssa Bilteman puhallin. Toistaiseksi 30 tkm ilman mitään ongelmaa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jos hukkaportin kellon tanko on löysällä niin nämä oireet.

Itselläni oli löysällä ja kiristin niin ahtoi alempaa. Eli säädin tangon pituuden niin, että hukkaportti oli pienellä vedolla kiinni kun tangon asetti hukkiksen tappiin paikalleen.

Ja tässähän on sitten myös sokka jottai ei irtoile itekseen koko tanko.
99T-museopeli
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tannisto kirjoitti:Onko mittaristossa ahtopainemittaria?
9-5:n turbomittari ei ole ahtopainemittari vaan vääntömittari, joka ei aivan suoraan korreloi ahtopaineita.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Sitten voi olla mahdollista että huohotinletkujen välissä olevista venttiileistä toinen falskaa.

Miten venttiilien toiminta testataan, ja missä ne sijaitsevat. Joku asiasta tietävä voisi neuvoa.
Ja ei ole ahtopainemittaria, tai siis vääntömittaria...

Jos hukkaportin kellon tanko on löysällä niin nämä oireet.

Ei ole tanko löysällä, vaan juuri vähän tiukalla. Jokin nyt aiheuttaa huonon alaväännön. Eilen flashattiin toinen softa purkkiin, ei vieläkään alavääntöä mutta kun alkaa ahtamaan niin tapahtuu.

Niin ja miten tällä haulla oikein haetaan ? Tosi onneton hakusysteemi, jos vaikka hakee sanalla turbo, ei hakutuloksia ?!?
Sitä oikeaa etsiessä...
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Vika ei tosiaan välttämättä ole turbossa: omassa OG9-3:ssa, joka on samalla T7-tekniikalla kuin sinun 9-5, oli väännön puutetta alakierroksilla ja silti ihan "ok-tason kulkua" kovemmalla kaasulla, kun bensapumppu jäi tuoton osalta vajaaksi valmistajan määrittelemästä minimiarvosta.

Itse vaihtelin autoon yhtä ja toista, myös turbon, kun paikallistin vikaa...
Saabiton Saabisti
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

kun paikallistin vikaa...

Ja mikä se vika sitten oli ?

Kysyisin asiantuntijoilta onko järkevää lyhentää hukkaportin tankoa, niin että saadaan alavääntöä. Kun en näistä asioista tiedä, niin lisääkö tangon lyhentäminen ahtopaineita/vaaraa hajottaa kone ?!
Sitä oikeaa etsiessä...
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja TommyW »

TommyW kirjoitti:kun bensapumppu jäi tuoton osalta vajaaksi valmistajan määrittelemästä minimiarvosta
Saabiton Saabisti
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Olipa vaikea ymmärtää. Eli bensapumpussa vika ! Miten voi pumppu olla viallinen, jos bensa riittää kovilla kierroksilla ?
Sitä oikeaa etsiessä...
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pumpun vaihto auttoi omassani, nyt on vääntöä ja hevosia kaikilla kierrosluvuilla - ja suurin muutos tapahtui nimenomaan alaväännössä.

En osaa selittää tätä ilmiötä vedenpitävästi, tiedän vain miltä auto tuntui ennen ja miltä se tuntuu nyt + valmistajan speksit bensansaannille.

Bensapumpun tuoton mittaus sekä samalla bensapaineensäätimen toiminnan tarkastus ovat helppoja ja edullisia toimenpiteitä, jotka eivät vaadi auton purkamista, joten suosittelen tämänkin polun läpikäymistä.
Saabiton Saabisti
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Turbon toiminnassa ongelma !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Hukkaportin tanko irtosi, ja vedot hävisi koneesta. Kun otin pakosarjan päältä suojan pois, oli hukkaportin vipu pudonnut ala-asentoon. Tanko siis ylempänä mitä vipu, eli sokka oli irronnut/kadonnut ja tanko irti. Vipu ei liikkunut yläasentoon millään, liikettä oli vain muutama milli. Vipu nousi kuitenkin pikkuhiljaa narraamalla, takerrellen koko ajan. Kun vipu oli yläasennossa, sai tangon kiinni vipuun. Uusi sokka paikalleen ja kokeilemaan. Ero oli kuin yöllä ja päivällä edelliseen. Alavääntö löytyi, ja auto jopa kiihtyi. Pienen ajelun jälkeen alavääntö katosi taas, mutta moottoritiellä käynnin jälkeen koko hoito heräsi taas henkiin. Ajelua vähäsen ja toimi. Sitten kun lähdin taas liikkeelle, yksi kiihdytys ykkösvaihteella ja taas alavääntö katosi.

Kysymys: Kun hukkaportin vipu on irti, pitääkö vipua voida liikuttaa herkästi laidasta laitaan. Tässähän sen saaminen ala-asennosta yläasentoon oli todella työn takana. Olisiko vika hukkaportin jumittelu. Eli hukkaportti ei sulkeudu. Miten hukkaportin sulkeutumisen voi todeta ilman että pakoputken irrottaa hukkaportista ?!

Kiitos.
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bilteman turbo

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jotain häikkää noissa Bilteman ahtimien hukkaporteissa on ollut:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=biltema
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin