Moro
Elikkäs laittakaas arvon Saappiraatilaiset vinkkejä mahdollisista paikoista mistä pääsee sadevesi etujalkatilaan, pelkääjän puolella on ihan kunnon lätäkkö ja kuskin puoli kosteena
Niin ja ne takapyörän kotelot on kunnossa, kesällä laitettu.
KIITOS
Viimeksi muokannut vahajub, Su Syys 25, 2011 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Takapyörän puolelta on esteetön pääsy helmakotelon kautta etujalkatilaan veden pääsylle. Elikkä olisiko iskenyt ruoste peikko? Mulla eräässä satkussa oli 20 senttiä kovaksi muuttunutta savea takapenkin vieressä olevan verhouslevyn takana ja etujalkatilat lainehtivat ja puuttui pään kokoinen pala jo peltiä. Kaikki oli tullut takakaaren pistehitsien revettyä lokarin kaaresta irti ja ei näkynyt millään tavalla ulos päin.
Ei ole huurua lasin alalaidassa sateen jälkeen tai kojelaudan ja lasintiivisteen välisessä kourussa märkää, mujua jne? Silloin vuotaa lasi.
Kaataa kunnolla vettä lasille ja katsoo tihuttaako mistään, jos ei niin etsinnän voi siirtää ovitiivisteeseen, ikkunatiivisteeseen jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Kannattaa tarkistaa myös ne takapyöränkotelot. Todistin kesällä tapausta, jossa puhkiruostuneista takapyöränkoteloista oli tullut litratolkulla vettä lattialle. Vettä oli sekä etu- että takajalkatiloissa, kaikki matot läpimärkiä jne.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Raitisilmanottoon konepellin ritilästä läpi tuleva vesi tyhjenee jalkatilassa olevan letkun kautta ulos pyöränkoteloon. Tarkista ettei sitä ole revitty/potkittu rikki/irti.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Sulla ei varmaan tästä johdu, mutta oma tarina kastuneesta etulattiasta meidän edesmenneessä 88 mallin satkussa...
Ihmeteltiin niin ikään kauan, kun oikean puolen etu- ja takalattia lainehti vettä. Syyksi paljastui katolla ollut magneettiantenni, jonka johto tuli tuulilasin tiivisteen alla konepellin alle, josta edelleen läpiviennistä sisälle. Johto tuli suoraan ylhäältä, jolloin kaikki sadevesi pääsi tulemaan johtoapitkin valumalla sisälle. Loppui veden tulo kun johtoon tehtiin pieni mutka alakautta, ennen läpiviennistä vientiä.
Tarkasta siis ettei raitisilmanoton viereisen läpiviennin johdotukset mene ylhäältä suoraan alas. Vissiin mikään orkkis johto ei ainakaan niin tee?
Mä pistän kanssa veikkausta tuulilasin tiivisteelle. Jos lasi on vaihdettu huonosti niin kuin
todennäköisesti yleensä on. Niin vanhat liimat ovat mytyssä ja rytyssä tiivisteen välissä
ja vuotaa sieltä suoraan etujalkatilaan. Tosin jos auto ollut käytössä pitkään ja vikana uusi
niin sitten tutkimaan poisto reikiä.
Tutkailepa oven tiivistettä. Tippuuko vettä kynnyksen muovilistalle...onko ovenkahvassa joskus kosteitta tippoja..
Omassani tuli vesi sisään oven tiivisteestä. Kun tutkit sitä huomaat, että mikäli tiiviste on huonosti (painunut kasaan) , vesi tippuu suoraan sisään, ovenkahvalle/ kyynärnojaan...lattialle ja lopulta imee kangasmattoon kumimaton alle.
Omassani jouduin pitämään rättiä kynnyksellä, aina sateella.
Nyt kun kääntelin ja vääntelin tiivistettä, kapiini on pysynyt kuivana. Toistaiseksi.
Lasin tiiviste voi alkaa vuotamaan, vaikkei olisikaan vasta vaihdettu. Mullakin oli satkussa lattia märkä ja samoin tiiviste sateella sisäpuolelta vasemmasta nurkasta. Viime talven jäljiltä pienet ja vähän isommatkin tiet on jäänyt röykkyiseen kuntoon ja luultavasti lasi nitkahtanut jossain routaheitossa (kun niitä kaikkia ei ole kerennyt väistämään) niin, että tiivisteliimaan oli syntynyt reitti vedelle tulla sisään.
fforslund kirjoitti:Raitisilmanottoon konepellin ritilästä läpi tuleva vesi tyhjenee jalkatilassa olevan letkun kautta ulos pyöränkoteloon. Tarkista ettei sitä ole revitty/potkittu rikki/irti.
Mun satkussa ko. letku kulkee konehuoneen kautta pyöräkoteloon, joten tuossa ei voi olla vika...tutkinta jatkuu
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
^Itsellä se taas kulkee ehkä kymmenen sentin matkan ohjaamon puolella ja menee sieltä pyöräkoteloon, tiedän kun juuri pari tuntia sitten noita kojelaudan letkujen kulkuja selvittelin. Onkohan reitti vaihtunu jossain vaiheessa vai lähteekö sieltä kaksikin letkua? Jokin siitä raitisilmakopan pohjasta kuitenkin lähti jalkatilan puolella.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
MORO
Löytyihän se syyllinen, kesällä olin irroittanut kojelaudan alta polvisuojan ja pelkääjän puolen pultin reijästä oli tippunut tiiviste ja pultin reijän alapuolella oli eristeet märkänä
Kiitti vinkeistä....niin ja tässähän oli yks lisää
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6