9-5 ongelmia APUA! :)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Mulla vanha 9-5 vm 2000 savutteli jonkun verran. Tiedossa oli jo, että turbo menee vaohtoon. Täällä kun on hehkuteltu sitä moottorin forte-pesua ja niin teimme sen seuraavasti:
-Kone kuumaksi
-Aineet moottoriin (wynn)
-tyhäkäynnillä 15 minuuttia (en uskaltanut ajaa sitä puolta tuntia, mitä monet sanovat)
-valutettiin öljyt ulos. (tosi mustaa, vaikka edellisillä ei oltu ajettu kuin n. 5000 km)
- halpisöljyt sisään ja ajettiin niillä n. puoli tuntia.
-vanha turbo pois ja uusi paikalleen. Uudet öljyt ja suodatin.
-starttimoottorilla öljynpaineet ylös ja auto tyhjäkäynnille

-saabbini pätki aika pahasti, savuutti. Hiljaa annoin läydä, mutta kun ei halunnut. Pätki ja sammui. sitten ajoin pätkän. n 500m. kone pätki tosi pahasti ja sammui heti kun nostin jalan kaasulta. Ilmaputki intercoolerilta oli jonkun verran öljyinen, ei paha, mutta pahan hajuista savua, ensin sinertävää, sitten tummempaa. Ei öljy-, eikä vesivuotoja.
Koeajon aikana syttyi moottorin varoitusvalo, vilkuttamaan. Kylmä käsi kuristaa kurkkua ja hengitystä ahdistaa... Voi... Rähmä sentään...

Sattuisiko jollain, näinden kaltaisten ongelmioen kanssa painineella olemaan ehdotuksia mistä alkaisin vikaa hakemaan, ennenkuin vien sen sulattamolle... :)
Isot kiitokset etukäteen vihjeistä
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja Julle »

Katoitko läppäkoteloa?
9-5 Aero - 00
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Katsoin kyllä läppäkoteloa, mutta, onko olemassa sellaista keinoa, millä mahdollisen vian siitä löytää, ilman mittaria. Lähin paja on 50 km:n päässä.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Voisko olla semmonen homma että kaasua on annettu jossain vaiheessa remonttia ns. suoraan konehuoneesta (eikä kaasupolkimesta) :?:

Kuulostaa siltä että se on nyt vikatilassa eli Limp Home:ssa

Googlettamalla tai täältä foorumilla Etsi toimintoa käyttämällä lisä tietoa tästä vikatilasta (Limp Home)

Kuinka kauan ajoit viallisella turbolla :?:
Ennen kuin ryhdyit remonttiin :?:
Saab 9-5 2.0t 1998
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Ajoin turbolla vielä, kun se alkoi jo pikkuisen startatessa savuttamaan. Klappian alkoi olemaan jonkun verran ja avattuani sen huomasin, että turbiiniakselin pää ja likulaakerti olivat jo kuluneet. Täydellinen haaveri ei varmaan ollut kaukana. Kiitoa vastauksesta, Katseln ohjeita :)
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Itse heittäisin ääntä ahtoputkistolle. Oletko tsekannu ja kokeillut käsin ahtoputkiston turbon vaihdon jälkeen?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

saabistiruotsi kirjoitti:Mulla vanha 9-5 vm 2000 savutteli jonkun verran.

Sattuisiko jollain, näinden kaltaisten ongelmioen kanssa painineella olemaan ehdotuksia mistä alkaisin vikaa hakemaan, ennenkuin vien sen sulattamolle... :)
Isot kiitokset etukäteen vihjeistä
Kehoittasin suakin ottamaan se venttiikopan kansi pois, ja niiden pikkupillien avaus ym. puhdistus. Uskon että yllätyt kun näät mitä sieltä kannenalta paljastuu 8O .
Ja riittävästi harjaa, moottorin pesuainetta ym. tarviketta unohtamatta alkuperäistä 2 osaista kopan tiivistesarjaa.

Paineilma ja painepesuri ovat myös tarpeelliset välineet.
VAIN avaamalla tuon kopan ja sitten puhdistus sitä kautta antaa monesti avun juuri tuohon savutukseenkin olen meinaan sen itse kokenut.

Kokeile ja raportoi sitten tuloksista, tällähetkellä taitaa olla sun pirssin läppäkotelo olla "limbissä"?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

No niin... Tyhmyydestä sakotetaan... Otin kpan auki ja aika tukossa ne pillit olivatkin. Paineilmalla testasin. Huohotinpäivitys oli jo tehty aikaisemmin, samoin takaiskuventtiili siihen kopalle mevässä putkessa on uusi.
Mutta... Varsinainen syy läppäkotelon keljuiluun olikin huolimattomassa asennuksessa. Turbosta intercoolerille lähtevä ketku ei ollutkaan kokonaan kiinni. (en itse asentanut sitä, mutta olisi pitänyt tarkistaa). No käytin meesseliä 'lim homen' paluttamisessa ja käy nyt hyvin muuten...
On nimittäin sillä tvalla, että minusta kone kilisee nyt enemmän kuin ennen forte-käsittelyä. Ehkä venttiilie nostajat antaa ääntä, kun paikat on puhtaampana.

Ajattelin tällaista: Olisiko ollut paikallaan laittaa tällaisen käsittelyn jälkeen hiukan paksummat öljyt, kuin saabin omat gm-öljyt? Mitä sanoisi asiaa osaavat?

Kiitos vielä vastauksista. Kivaa, kun toiset saabistit reagoivat kyselyihin. :))
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Ubohdin vielä yhden jutun: Voiko tällainen koneen käyttäminen, (ei niin kauhean kauan aikaa n. 500m ajoa), aiheuttaa jotain koneelle, jos turbosta tulevaa ilmaa ei mennyt tarpeellista määrää öäppäkotelolle?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

saabistiruotsi kirjoitti:Ubohdin vielä yhden jutun: Voiko tällainen koneen käyttäminen, (ei niin kauhean kauan aikaa n. 500m ajoa), aiheuttaa jotain koneelle, jos turbosta tulevaa ilmaa ei mennyt tarpeellista määrää öäppäkotelolle?
Ei siitä mitään haittaa ole aiheutunut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5814
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

saabistiruotsi kirjoitti:Ajattelin tällaista: Olisiko ollut paikallaan laittaa tällaisen käsittelyn jälkeen hiukan paksummat öljyt, kuin saabin omat gm-öljyt? Mitä sanoisi asiaa osaavat?
Ainakin PCS laittaa Mobil1 New Life 0w40 öljyä aero femmoihin, ja hyvin on pelannut. Ja new life täyttää luokituksetkin.. Henkilökohtaisesti suosin myös 0w40 viscoa kuin 5w30viscoa.

http://www.mobil1.fi/tuotteet/mobil-1-n ... 0w-40.aspx
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

saabistiruotsi kirjoitti: On nimittäin sillä tvalla, että minusta kone kilisee nyt enemmän kuin ennen forte-käsittelyä. Ehkä venttiilie nostajat antaa ääntä, kun paikat on puhtaampana.
Ajattelin tällaista: Olisiko ollut paikallaan laittaa tällaisen käsittelyn jälkeen hiukan paksummat öljyt, kuin saabin omat gm-öljyt? Mitä sanoisi asiaa osaavat?
Kiitos vielä vastauksista. Kivaa, kun toiset saabistit reagoivat kyselyihin. :))
Laita X-1R koneeseen ja kuuntele, vieläkö kilisee. Jos kiinnostut, pistä yv:tä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Moi taas. Tuhannet kiitokset monesta vastauksesta. Paksummat öljyt tuntuvat loogisemmalta ostokselta... Hmmm, taidampa tehdän niin.

Sitten baasenar. Ehdotit X-!R. Kerrotko mitä se on ja miten se toimii? Kiitti
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Hei baasenar... X-1R.. Löysin j aion ottaa asiasta selvää. Ensiajatus on positiivinen. Näihin vm 1998 - 2004 välisiin saabin malleihin olisi kai pitänyt jo uudesta käyttää jotain, koska voitelu ei pelannut.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Vielä öljyistä. Mobil1 "New Life" 0-40 viskolla vaikuttaisi aika järkevältä. Tosin eräs saab-asentaja sanoit saabin suositusten mennen siihen kolmekymppiseen sen vuoksi, että voitelu näissä malleissa 98-04 ei toiminut varsinkaan hiljaisemmalla ajolla moottorin yläkerta jäin huonommalle voitelulle ja sen vuoksi sitten jakopäärmontit tulivat liian aikaisin, kuten turbojenkin. MIten on muuten nämä GM-öljyt mitä esim. motonet myy. Ne pitäisi olla myös saab-hyväksyttyjä... vai?
Vastaa Viestiin