Sisäkatto naksuu
Sisäkatto naksuu
Auto on vuosimallia 06 ja siinä on lasikattoluukku. Sisäkatto on alkanut auton liikkuessa pitämään ärsyttävää naksuntaa kuskin ja repsikan paikan takaa. Ääntely tuntuisi olevan voimakkaampaa kosteammalla ja kylmemmällä kelillä, kesällä en sellaista havainnut.
Onko jollain kokemuksia vastaavasta, mitä tuo sisäkatto oikein on syönyt ja mikä ihme siellä voi naksua?
Onko jollain kokemuksia vastaavasta, mitä tuo sisäkatto oikein on syönyt ja mikä ihme siellä voi naksua?
-
- "Viggen"
Re: Sisäkatto naksuu
Olisiko verhoilu irti jostain kohtaa.. Kylmemmällä ilmalla nitinät ja natinat yleensä voimistuvat. Ota kaveri kyytiin, joka painelee verhoilua ajon aikana. Luulisi, että vikakohta löytyy helpostikin.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Ei ainakaan havaittavasti ole mikään irti, kokeiltu on paikallaan ja ajossa. Ei siis ihan helposti löytyvä asia.95greyturbo kirjoitti:Olisiko verhoilu irti jostain kohtaa.. Kylmemmällä ilmalla nitinät ja natinat yleensä voimistuvat. Ota kaveri kyytiin, joka painelee verhoilua ajon aikana. Luulisi, että vikakohta löytyy helpostikin.
Mitäköhän matskua tuo katto on sisältä, mitä siellä on äänieristeenä jne.? Ja onko kattoluukullisen sisäkatto jotenkin merkittävästi erilainen rakenteeltaan (kattoluukun ympäristöä toki lukuun ottamatta) verrattuna luukuttomaan versioon?
Olen havainnut samanlaisen ilmiön omassa og 9-3:ssa jossa on myös kattoluukku, mutta naksuntaa ei ole ilmennyt muutakuin silloin jos märällä autolla on ajanut pakkasessa. Eli joku jäätyy jossain. Itse ajattelin vetää kunnon silikoonit kattoluukun tiivisteisiin jos vaikka auttais.
Minulla tuo ei ole sidoksissa pakkaseen, huomasin ongelmaa jo syksymmällä reilusti plussakeleillä. Kelin kosteudella sen sijaan on mielestäni vaikutusta. Voisiko tuo luukku jotenkin päästää kosteutta sisäkattoon? Näkyvää kosteutta ei ole havattavissa missään, ja toisaalta luulisi vähintään kondenssikosteutta tulevan aivan samalla tavalla sisäkattoon lämpötilojen vaihdellessa, oli luukkua tai ei.Lehti kirjoitti:Olen havainnut samanlaisen ilmiön omassa og 9-3:ssa jossa on myös kattoluukku, mutta naksuntaa ei ole ilmennyt muutakuin silloin jos märällä autolla on ajanut pakkasessa. Eli joku jäätyy jossain. Itse ajattelin vetää kunnon silikoonit kattoluukun tiivisteisiin jos vaikka auttais.
-
- "Viggen"
Mistäs se kondenssikosteus pääsisi luukuttomassa autossa sisäkattoon? Mä veikkaan, että kattoluukun tiiviste vuotaa jostain ja vesi menee ineen. Ja vesihän menee pienestäkin raosta sisään. Sanovat, että kattoluukusta/ikkunasta ei ole ku pelkkää harmia, on se autossa tai talossa.kooamas kirjoitti:Minulla tuo ei ole sidoksissa pakkaseen, huomasin ongelmaa jo syksymmällä reilusti plussakeleillä. Kelin kosteudella sen sijaan on mielestäni vaikutusta. Voisiko tuo luukku jotenkin päästää kosteutta sisäkattoon? Näkyvää kosteutta ei ole havattavissa missään, ja toisaalta luulisi vähintään kondenssikosteutta tulevan aivan samalla tavalla sisäkattoon lämpötilojen vaihdellessa, oli luukkua tai ei.Lehti kirjoitti:Olen havainnut samanlaisen ilmiön omassa og 9-3:ssa jossa on myös kattoluukku, mutta naksuntaa ei ole ilmennyt muutakuin silloin jos märällä autolla on ajanut pakkasessa. Eli joku jäätyy jossain. Itse ajattelin vetää kunnon silikoonit kattoluukun tiivisteisiin jos vaikka auttais.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Eihän auto mikään tyhjiö ole, vaikka se vesitiivis olisikin. Ja kondenssikosteutta voi käsittääkseni syntyä mihin vain lämpötila- ja samalla ilman kosteusheittelyiden seurauksena. Voivathan auton lasitkin joskus olla jollain kelillä kosteat sisältä, vaikka sisälle ei olekaan satanut, oli luukkua tai ei.
Mutta täytyypä tutkia asiaa.
Mutta täytyypä tutkia asiaa.
tuossa WISiä selaillessani huomasin ihan sivusilmällä että siellä oli maininta "napsumisesta B-pilarissa"
eli syynä huonot pistehitsaukset joissain valmistenumeroissa...
ohjeena purkaa B-pilarin verhoilu ja ruuvitaltalla vääntää peltien päitä varovasti eroon toisistaan, että eivät napsu yhteen, koska ovat irronneet hitsauksista...
eli syynä huonot pistehitsaukset joissain valmistenumeroissa...
ohjeena purkaa B-pilarin verhoilu ja ruuvitaltalla vääntää peltien päitä varovasti eroon toisistaan, että eivät napsu yhteen, koska ovat irronneet hitsauksista...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
Palaisin alkuperäiseen aiheeseen: Naksuntaa esiintyy edelleen määrätyllä säällä (lämpötilan ja kosteuden yhdistelmä) ja naksunta tulee nimenomaan sisäkaton materiaalista, sisäkaton painaminen auttaa asiaan. Nyt tuo sisäkatto pitäisi saada irti, jotta sinne pääsee kurkistamaan sisään ja tekemään mahdollisia korjaavia toimenpiteitä, jos sellaisia on.
Olisiko joku kokemusta omaava halukas avustamaan tuon sisäkaton pois ottamisessa, itse en sitä uskalla alkaa alas repimään? Mielellään joko PK- tai Turun seudulla. Viestiä voi laittaa privalla.
Olisiko joku kokemusta omaava halukas avustamaan tuon sisäkaton pois ottamisessa, itse en sitä uskalla alkaa alas repimään? Mielellään joko PK- tai Turun seudulla. Viestiä voi laittaa privalla.