Ongelma: 9000CD 2,0i '96 (ml. 360 000 km, ei juuri mitään) ei läpäise päästötestiä, tyhjäkäynnin HC-arvot liian korkeat. Kaksi vaihtoehtoa, DI-kasetti sökö tai puristukset kateissa. Pyttyjen puristukset olivat 11 - 11 - 4 -11 bar eli kolmospytyssä venttiili mennyt. Saab on muutenkin vienyt turhan paljon öljyä (1 l / 500 km) eli männänrenkaat ja venttiilinvarren kumit ovat vaihtokunnossa.
Mieleeni heräsi kaksi ajatusta:
1. Koneremontti (venttiilien läppäys, uudet kumit, tiivisteet, männänrenkaat) ja hintaahan osille tulee n. 250-300 €. Kannattaisiko samalla vaihtaa kaikki venttiilit, ovatko kalliita?
2. Uusi kone. B204i tai B234i. Hintaa 500€ purkamoilla, hyi!
Uuden koneen kohdalla heräsi mieleen, että onko koneissa mitään suuria eroja? Heittäisin omat ruiskun osat kiinni, tarvitsee ainakin uuden boksin. Onko eroa esim. alustassa/jarruissa?
Entä käykö NG900 koneet kiinni? Ilman turboa ohjauksena Motronic? Onko näissä koneissa sitten kampiakselin asennontunnistinta?
Kannattaako kumpikaan? Paljonko turbottomien koneiden hinnat todellisuudessa ovat (ilman apulaitteitta)? Paljonko muiden koneremontit loppujenlopuksi ovat tuleet maksamaan?
Vinkkinä, kyseinen auto on kyllä myyntipalstalla, jos joku haluaa haasteita...
B204-B234 erot
Re: B204-B234 erot
täydellinen koneremontti pyörii 1000-3000 välillä
(riippuu tietenkin laajuudesta ja osien määrästä)
ja teetkö ite vaiko joku muu
hinta arvio on todella karkea
vaihto kone on halparatkaisu (230 000 ajettu kone löytyy vaikka minulta)
eikä kansi remontti ole paharasti eikä maksa kamalasti
kaikissa on kampiakselin asentoanturi
ng900 kone käy paikoilleen
(riippuu tietenkin laajuudesta ja osien määrästä)
ja teetkö ite vaiko joku muu
hinta arvio on todella karkea
vaihto kone on halparatkaisu (230 000 ajettu kone löytyy vaikka minulta)
eikä kansi remontti ole paharasti eikä maksa kamalasti
kaikissa on kampiakselin asentoanturi
ng900 kone käy paikoilleen
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: B204-B234 erot
Todennäköisintä on että öljynsyönti on johtunut venttiilivarsien kumeista ja venttiili on palanut myös tämän takia. Hyvin harvoin on B2x4 moottoreissa männänrenkaat tai männät/sylinterit kuluneet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: B204-B234 erot
Saabilla on meneillään varaston tyhjennyskampanja. Moottorit tonnariin esim:Kersti91 kirjoitti:Paljonko turbottomien koneiden hinnat todellisuudessa ovat (ilman apulaitteitta)?
4611992, Vaihtomoottori, B204I, 1998, 994,34 €
4610432, Vaihtomoottori, B308I, 1995-1998, 3 037,07 €
4612024, Vaihtomoottori, B234I, 1998, 1 006,16 €
9549379, Sylinterikansi, 4-syl bensiini, 246,64 €
En muista onko hinnat apulaitteineen vai ilman, mutta Saabilta kysymällä selviää. Lisää tarjouksia löytyy linkistä
http://www.saab.fi/download/18.5fb8a36f ... nnasto.pdf
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: B204-B234 erot
Asia selvä, jusa_71:n kunnostettu kansi laitetaan harkintaan. Laitan YV:tä lähipäivinä.
Sinällään koneremontti olisi mallia tee-se-itse eli kone irti, kansi irti, venttiilit irti ja niiden läppäys, uudet venttiilit x kpl, nostinten tarkistus ja öljykylpy, uudet venttiilinvarren kumit, uudet tiivisteet, kansipahvi, männänrenkaat, öljysuodatin, termostaatti ja nesteet niin eihän siinä nyt niin kamalan paljoa köyhdy. Budjettikatto 500 €.
Vaihtokoneet tiesin kyllä, mutta ei noin paljoa kannata satsata (varsinkaan vapariin), jos vaihtoehtona auton romutus ja uusi auto tilalle.
Sinällään koneremontti olisi mallia tee-se-itse eli kone irti, kansi irti, venttiilit irti ja niiden läppäys, uudet venttiilit x kpl, nostinten tarkistus ja öljykylpy, uudet venttiilinvarren kumit, uudet tiivisteet, kansipahvi, männänrenkaat, öljysuodatin, termostaatti ja nesteet niin eihän siinä nyt niin kamalan paljoa köyhdy. Budjettikatto 500 €.
Vaihtokoneet tiesin kyllä, mutta ei noin paljoa kannata satsata (varsinkaan vapariin), jos vaihtoehtona auton romutus ja uusi auto tilalle.
Re: B204-B234 erot
Itseltä kun meni alakerrasta lakrut niin ostin ajokuntoisen B234 koneella olevan satkun 600€:lla ja siitä kone omaan pommariin. Sitten möi satkusta osia sillä 600€:lla ja paaliin.2. Uusi kone. B204i tai B234i. Hintaa 500€ purkamoilla, hyi!
Re: B204-B234 erot
Eipä kaatuis maailma tuohonkaan! Mutta nyt on kiikarissa jo kunnostettu kansi, eli sillä mennään sitten eteenpäin. Imusarjan irrotus pelottaa (en ole viikkoon nähnyt autoa), mutta se ilmeisesti irtoaa kolmessa osassa, eikä ole mahdoton homma irrottaa koneen ollessa paikalla.
Samalla kertaa sitten olisi tarkoitus laittaa moniurahihna kuntoon ja ottaa ilmastointi (manuaali-ilmastointi) käyttöön. Veti viime kesänä hihnaa vinoon ja söi rankasti tehoja, joten vaihdoin ilmastoimattoman mallin hihnan paikalleen. Ensin tarkistaa kampuran hihnapyörän vulkanointi, kiristimen suoruus ja kunto ja sitten laittaa uusi (merkki)hihna. Ilmastointiin pitäisi vaihtaa kuivain, sijaitsee oikean lokasuojan sisällä? Järjestelmän pitää ilmeisesti olla tyhjä, kun kuivaimen vaihtaa? Mitä kaikkea kannattaa täytön yhteydessä ottaa huomioon, kun on seisonut vuoden ja huollettu viimeksi kymmenen (!!!#&%¤&%) vuotta sitten?
Ja vielä kolmas aihe, joka ei liity otsikkoon: etusumuvalojen lasit. Umpiot kokonaisina ja uusina maksavat parin sadan pintaan. Kannattaako alkuperäisten metsästäminen (50 € varattu niihin) vai ihan suosiolla Micro DE:t keulille? Lumisateessa tarvitsisi hieman näkyvyyttä kun lähivaloumpiot aivan loppu.
Samalla kertaa sitten olisi tarkoitus laittaa moniurahihna kuntoon ja ottaa ilmastointi (manuaali-ilmastointi) käyttöön. Veti viime kesänä hihnaa vinoon ja söi rankasti tehoja, joten vaihdoin ilmastoimattoman mallin hihnan paikalleen. Ensin tarkistaa kampuran hihnapyörän vulkanointi, kiristimen suoruus ja kunto ja sitten laittaa uusi (merkki)hihna. Ilmastointiin pitäisi vaihtaa kuivain, sijaitsee oikean lokasuojan sisällä? Järjestelmän pitää ilmeisesti olla tyhjä, kun kuivaimen vaihtaa? Mitä kaikkea kannattaa täytön yhteydessä ottaa huomioon, kun on seisonut vuoden ja huollettu viimeksi kymmenen (!!!#&%¤&%) vuotta sitten?
Ja vielä kolmas aihe, joka ei liity otsikkoon: etusumuvalojen lasit. Umpiot kokonaisina ja uusina maksavat parin sadan pintaan. Kannattaako alkuperäisten metsästäminen (50 € varattu niihin) vai ihan suosiolla Micro DE:t keulille? Lumisateessa tarvitsisi hieman näkyvyyttä kun lähivaloumpiot aivan loppu.