
Työsylinteristä
Työsylinteristä
Terve taas! Tiedän, että tästä on ollut juttua(selailin haku-toiminnolla). Viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa vm.91 satkuun työsylinteri ja painelaakeri. Onko hyviä neuvoja/kokemuksia, mitä ottaa huomioon, kun hommaan ryhtyy, oluen lisäksi? 

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Eihän siinä paljon muuta tarvita, paitsi toveri, joka painelee sitä kytkinpoljinta ohjeiden mukaan, että saa sen vapautustyökalun sinne liuskojen väliin ja tiäteski uusi kytkinlevy. Saunapuitakin saataa kannatta varata, koska remontti koti- ja kenttäolosuhteissa ulkona ottaa sellaiset 5 tuntia. Suosittelen jäähdyttäjän irroitusta heti alkuunsa, koska sillä estetään em vekottimen rikkoutuminen, tilaa löytyy runsaasti irroituksen jälkeen ja nesteet voi uusia samalla. Kulkuneuvo, odottamattomien "varaosien " hakua ym. tilanteita varten. Tietenkin sitä "voiteluöljyä" ja vähintään yksi selvä kuski. Ilmaukseen tarvitaan sitä samaa toveria, jos se vielä on paikalla.... niin ja se työkalu pitää saada sieltä liuskojen välistä pois, tätä em. toveria apuna käyttäen. Eli vakavasti ottaen, yksin älä ryhdy ja ota tueksi jokin korjaamokäsikirja ja malttia.
Kytkimen työsylinterin vaihtaminen
Vaihdoin itse tuossa viikko-pari sitten paineasetelman 900 kaasarista. Allekirjoitan kyllä nokkapellin poistamisen, kun on vain kahdella ruuvilla kiinni ja ruuvit on vielä fiksusti laitettu ettei tarvii kohdistaa nokkapeltiä suoraan takaisin laittaessa. Sen kuin tiputtaa haarukat takaisin niihin rungon pään tappeihin. Ja ainakin kaasarissa syylärin irrottaminen on turhaa kun tilaa on muutenkin hyvin. Itse tosin laitoin pienehkön peltilevyn nojalleen siihen syylärin suojaksi siltä varalta, että joku työkalu lipsahtaisi siihen suuntaan...Aksu900 kirjoitti:Heti ekana konepelti pois niin on kummasti helpompi työskennellä.
Tiedäthän, muuten miten satkusta kytkin irroitetaan? Siis sen, että sinne paineasetelman väliin pitää tunkea sitä vaijeria tai rautalankaa, että sen saa pois??
Sitten tuosta rautalangasta sinne paineasetelman väliin: jos et saa jostain 4-6 milliä paksua rautalankaa (tai muuta tavaraa, joka EI PAINU YHTÄÄN KASAAN) niin älä ryhdy urakkaan. Paikallisessa liikkeessä ei ollut sopivaa lankaa hyllyssä ja tyhmänä ajattelin, että kyllä siinä varmaan joku vanha kovettunut sähköjohtokin menee. Ei mennyt! Tuli hitosti ylimääräistä työtä asetelman pois ottamisessa ja vielä hajosi yksi tiiviste työsylinteristä, kun lanka painui liikaa kasaan ja tilat kävivät ahtaiksi...
Suosittelen: osta yksi työsylinterin korjaussarja (hinta luokkaa 5-10 euroa) varalle ihan siltä varalta, että jos jotain menee pieleen, niin ei tarvitse alkaa metsästämään varaosia. Ja sitten ainakin puolen metrin pätkä 4mm rautalankaa. Jos vain mahdollista niin myös 3mm, 5mm ja 6mm lankaa ja käytät niistä paksuinta, jonka saat menemään paineasetelman kynsien ja kuoren väliin kun kytkin on pohjassa.
Kiitoksia neuvoista! Nyt olisi työsylinteri ja painelaakeri vaihdettu ja aikaa kului 3.5 tuntia!
Konepellin otimme heti kättelyssä pois, jäähdytin sai olla paikallaan, ei haitannut lainkaan työskentelyä. 4mm rautalanka oli just passelia paineasetelman väliin ja kaikki rupesi toimimaan hienosti, ilmaaminenkin sujui yllättävän kivuttomasti 


Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.