Auto on Saab 900i vm.-86.
Tuo imusarjarja pitäisi saada pois tieltä, että pääsee starttimoottorin vaihtamaan. Tuossa kun kävin hommaa suunnittelemassa niin mieleen tuli kysyä, että mitä riskejä tuohon sisältyy ?
Letkuja kun tuossa Saabissa nyt näyttää olevan niin pirusti ja ison osan näköjään joutuu irrottamaan. Eli ainakin bensaletkut joutuu imusarjasta irrottamaan ja paksun vesiletkun. Ei kai nuita irroittamalla mitään kovin helposti riko.
Järkeilin sillä tavalla, että kun imusarjan irroitaa, niin se kääntyisi tukiraudan varassa sivuun pois starttimoottorin päältä. Olenko kovasti väärässä ? Muutenkin olisin kovasti kiitollinen, jos jostakin löytyisi tarkempaa ohjeistusta tuoho´n starttimoottorin vaihtamiseen.
Imusarjan irrottaminen
Eikö siihen saisi vähemmällä vaivalla tilaa ottamalla määräjakajan ja ilmatorven pois? Bensaputkien nipat ovat kartioliitoksia ja ne saa avattua ja suljettua näppärästi, mutta imusarjan tiivistepinnan putsaamisessa ja uudelleentiivistämisessä on hommansa. Ja jäähdytysnesteetkin menisi sitten käytännössä uusiksi, mikä sinänsä ei kyllä ole huono asia.
Tarvitseeko sitä jakajaa edes irrottaa, riittääkö pelkkä ilmatorven poisto?
Tarvitseeko sitä jakajaa edes irrottaa, riittääkö pelkkä ilmatorven poisto?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tarvitseeko sitä jakajaa edes irrottaa, riittääkö pelkkä ilmatorven poisto?
Ilmatorven kun kerkisin irrottaa, niin jakajan vesiletkun liitin jäi vielä niin tielle, että ei pääse startin mutteria vääntämään. Kun irrottaa muovisuojaa moottorin edestä pois niin toiselta puolelta sitäkin pääsisi varmaan avaamaan. Suurempana ongelman on kuitenkin starttimoottorin takapään kiinnityslevyn pultit, joihin ei kyllä pääse millään käsiksi. Tuo imusarjan tiivistäminen minuakin kyllä arveluttaa. Tuo jakaja on muuten tukiraudan takana, eli sen irrottamiseksi pitäisi irrottaa sitten tukirautakin.
Re: Imusarjan irrottaminen
Ei tarvitse ottaa imusarjaa irti. Pitäisi mahtua tulemaan laturin lvieresrä pois. Korkeintaan oljyntäyttöputki pitää ottaa pois. Ainakin omassa -90 takapään pultit mahtui vääntämään kohtuu helposti auki. Kytkin kopan suoja muovin joutuu ottamaan pois(Startin pultit) ja sen takia myös imuputken määränjakajalta imusarjaan.JK kirjoitti:Auto on Saab 900i vm.-86.
Tuo imusarjarja pitäisi saada pois tieltä, että pääsee starttimoottorin vaihtamaan. Tuossa kun kävin hommaa suunnittelemassa niin mieleen tuli kysyä, että mitä riskejä tuohon sisältyy ?
Letkuja kun tuossa Saabissa nyt näyttää olevan niin pirusti ja ison osan näköjään joutuu irrottamaan. Eli ainakin bensaletkut joutuu imusarjasta irrottamaan ja paksun vesiletkun. Ei kai nuita irroittamalla mitään kovin helposti riko.
Järkeilin sillä tavalla, että kun imusarjan irroitaa, niin se kääntyisi tukiraudan varassa sivuun pois starttimoottorin päältä. Olenko kovasti väärässä ? Muutenkin olisin kovasti kiitollinen, jos jostakin löytyisi tarkempaa ohjeistusta tuoho´n starttimoottorin vaihtamiseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
No tuossa viikko sitten tuli tuo starttimoottori sitten vaihdettua. Sieltä se tuli kovan yrittämisen jälkeen ilman imusarjan irrottamista. Takaosan pultit oli laitettu kierrelukitteella aika tiukkaan, muuten tuo ei nyt niin kauhean vaikea homma ollutkaan. Nyt startti pyörii kunnolla, mutta moottori ei enää käy kovin hyvin.
Auto lähtee käyntiin helpolla, mutta heti startin jälkeen meinaa sammua. Vähän aikaa kun lämmittää moottoria, niin käy tyhjäkäynnilläkin. Ajossa tuntuu siltä, ettei moottori lämpene yhtä nopeasti kuin aikaisemmin, tosin en nyt pakkasilla ole paljon viitsinyt ajella. Aluksi auto ei antanut kunnolla kipinää, mutta nyt kun vaihdoin lisäksi sytytysyksikön ja puolan niin antaa kyllä kipinää kaikille tulpille. Lyhimmässä johdossa oleva tulppa antaa ehkä hieman muita heikommin, joten vaihdan varmaan tulpanjohdot uusiin.
Ensimmäisen kerran kun startin vaidon jälkeen ajoin, niin seuraavana aamuna ei auto lähtenyt käyntiin ollenkaan. Irroitin tulpat, jotka olivat aivan öljyiset. Auto oli polttanut öljyä ja kuljettajan puolelle oli tihkunut yön aikana pieni lammikko öljyä. Kuivasin tulpat ja laitoin uudet öljyt ja sen jälkeen lähti käyntiin ja öljyt on pysynyt siellä missä pitääkin.
Nyt arvelen sellaista, että moottori ei jostain syystä saa kunnolla ilmaa ja käy sen vuokri heikosti ja polttaa öljyä. Mitenköhän tuota tarkemmin tutkisi, ilmaputken tiiviyden olen tarkastanut, mutta onko tuossa kaasuläppäkotelossa joku systeemi, joka voisi nyt temppuilla.
Auto lähtee käyntiin helpolla, mutta heti startin jälkeen meinaa sammua. Vähän aikaa kun lämmittää moottoria, niin käy tyhjäkäynnilläkin. Ajossa tuntuu siltä, ettei moottori lämpene yhtä nopeasti kuin aikaisemmin, tosin en nyt pakkasilla ole paljon viitsinyt ajella. Aluksi auto ei antanut kunnolla kipinää, mutta nyt kun vaihdoin lisäksi sytytysyksikön ja puolan niin antaa kyllä kipinää kaikille tulpille. Lyhimmässä johdossa oleva tulppa antaa ehkä hieman muita heikommin, joten vaihdan varmaan tulpanjohdot uusiin.
Ensimmäisen kerran kun startin vaidon jälkeen ajoin, niin seuraavana aamuna ei auto lähtenyt käyntiin ollenkaan. Irroitin tulpat, jotka olivat aivan öljyiset. Auto oli polttanut öljyä ja kuljettajan puolelle oli tihkunut yön aikana pieni lammikko öljyä. Kuivasin tulpat ja laitoin uudet öljyt ja sen jälkeen lähti käyntiin ja öljyt on pysynyt siellä missä pitääkin.
Nyt arvelen sellaista, että moottori ei jostain syystä saa kunnolla ilmaa ja käy sen vuokri heikosti ja polttaa öljyä. Mitenköhän tuota tarkemmin tutkisi, ilmaputken tiiviyden olen tarkastanut, mutta onko tuossa kaasuläppäkotelossa joku systeemi, joka voisi nyt temppuilla.
Onko EGR:llä varustettu malli? Eli imusarjan alla on semmonen venttiili, jossa on alipainekello ja siihen tulee about 16mm putki imusarjan keskeltä, jossa on jousi ympärillä. Mulla toi EGR:n ja imusarjan välinen laippa vuoti niin paljon, että EGR:n tulppamisen jälkeen seokset pomppas reilusti rikkaalle.
Omasta satkusta otin kerran startin pois, koska käynnistyminen oli huonoa. Startti pyöritti konetta laiskahkosti, eikä kone halunnut käynnistyä. Startissa ei ollut mitään vikaa. Kuvittelin hiilien olevan vaihtokunnossa, mutta joku aiempi omistaja oli ilmeisesti uusinut startin, kun hiilet olivat yhtä pitkät ostamieni varaosien kanssa!
Ongelma loppui, kun vaihdoin uuden akun. Vanha akku (joka ei ollut kuin parivuotta vanha Exide classic 62Ah) kyllä pyöritti konetta. Mie luulen pahimmaksi huonon käynnistyksen syyksi sitä, ettei se pyöräyttänyt konetta tarpeeksi rivakasti. Akun vaihdon jälkeen (Hankook 70Ah) ei ole ollut ongelmia kovillakaan pakkasilla. Tää Hankook on kyllä virran anto kyvyltään diesel-autolle sopiva.
Omasta satkusta otin kerran startin pois, koska käynnistyminen oli huonoa. Startti pyöritti konetta laiskahkosti, eikä kone halunnut käynnistyä. Startissa ei ollut mitään vikaa. Kuvittelin hiilien olevan vaihtokunnossa, mutta joku aiempi omistaja oli ilmeisesti uusinut startin, kun hiilet olivat yhtä pitkät ostamieni varaosien kanssa!
Ongelma loppui, kun vaihdoin uuden akun. Vanha akku (joka ei ollut kuin parivuotta vanha Exide classic 62Ah) kyllä pyöritti konetta. Mie luulen pahimmaksi huonon käynnistyksen syyksi sitä, ettei se pyöräyttänyt konetta tarpeeksi rivakasti. Akun vaihdon jälkeen (Hankook 70Ah) ei ole ollut ongelmia kovillakaan pakkasilla. Tää Hankook on kyllä virran anto kyvyltään diesel-autolle sopiva.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä siitä tuollainen letku löytyy. Täytyy tarkistaa olisiko se alkanut vuotamaan startin vaihtamisen yhteydessä.
Seosksen kävin syksyllä säädättämässä korjaamolla kohdalleen ja en usko, että sitä tarvitsee alkaa säätämään. Vähän laihalla seoksella se syksyllä kävi, mutta sitä tosiaan nostettiin ja sen jälkeen tuli ajettua aika paljon ja kaikki toimi hyvin. Kehui vielä huoltomies moottorin arvoja.
Mulla tuo startti alkoi temppuilemaan jo toissakeväänä. Nollakelillä oli autoa hankala saada käyntiin ja muulloinkin auto saattoi pyöräyttää pari kertaa starttia tyhjään silloin tällöin. Meni kumminkin nuo vaivat ohi aina enneen kuin kerkisi alkaa korjaamaan. Ajattelin, että kosteutta on jossakin, kun suurempia ongelmia oli vain nollakelillä. Nyt syksyllä startti piti pahaa ääntä ja ei alkanut ollenkaan moottoria pyörittämään. Huoltomies veikkasi, että bendix-ratas on mennyt rikki. En ole tuota vanhaa vielä kerinnyt aukaisemaan. Uusi toimii nyt jokatapauksessa paremmin.
Akku on mulla toiminut ihan hyvin, mutta voisihan sitä laittaa tuollaisen ison akun viimeistään ensi talveksi. Kaverin Nissan Cedrickiin vaihdettiin kerran monenlaisten korjausyritysten ja käynnistyongelmien jälkeen iso akku ja kaikki ongelmat ratkesi heti.
Seosksen kävin syksyllä säädättämässä korjaamolla kohdalleen ja en usko, että sitä tarvitsee alkaa säätämään. Vähän laihalla seoksella se syksyllä kävi, mutta sitä tosiaan nostettiin ja sen jälkeen tuli ajettua aika paljon ja kaikki toimi hyvin. Kehui vielä huoltomies moottorin arvoja.
Mulla tuo startti alkoi temppuilemaan jo toissakeväänä. Nollakelillä oli autoa hankala saada käyntiin ja muulloinkin auto saattoi pyöräyttää pari kertaa starttia tyhjään silloin tällöin. Meni kumminkin nuo vaivat ohi aina enneen kuin kerkisi alkaa korjaamaan. Ajattelin, että kosteutta on jossakin, kun suurempia ongelmia oli vain nollakelillä. Nyt syksyllä startti piti pahaa ääntä ja ei alkanut ollenkaan moottoria pyörittämään. Huoltomies veikkasi, että bendix-ratas on mennyt rikki. En ole tuota vanhaa vielä kerinnyt aukaisemaan. Uusi toimii nyt jokatapauksessa paremmin.
Akku on mulla toiminut ihan hyvin, mutta voisihan sitä laittaa tuollaisen ison akun viimeistään ensi talveksi. Kaverin Nissan Cedrickiin vaihdettiin kerran monenlaisten korjausyritysten ja käynnistyongelmien jälkeen iso akku ja kaikki ongelmat ratkesi heti.