Turbo päältäpäin öljyinen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin. Sain vaihdettua öljyt vihdoin (aukeshan se helvetin proppu....), ja samalla huomasin kun nostin nosturilla auton että turbo on vähän öljyinen. Samaa huomasi asentaja joka aukasi sen jumittuneen ropun.

Asentaja naurahti että "eihän tuo uusi, vähän öljynen... No, kellä se ei oo..".

Mua alko pelottaan et mitä tuo nyt tarkoittaa että se on ns. öljyinen?

Mitä kannattaa tehdä?

Paljon maksaa uusi + asennus? Vai kannattaako huoltaa? Odottaa että paukahtaa rauhassa?

Turbo on näköjään Garret (tai miten se nyt kirjoitetaan).

(Saab 2.3t, 170hp, automaatti)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Päältä öljyisyys ei ole indikaatio siitä että turbo on rikki tai olisi menossa rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itse öljyvuotohan esimerkiksi tulo -tai poistoputkiston liitosten osalta ei ole koskaan sinänsä hyvä juttu ja toki kannattaa korjata mitä pikimmiten, mutta jos ahtimen akselipesä pysyy pinnaltaan kosteana eikä pala kuivaksi, kertoo se enemmänkin siitä että ahtimen jäähdytys toimii oikein.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Garrett epäilemättä tulee jossain vaiheessa uransa päähän ja tilalle kannattaa siinä vaiheessa vaihtaa / vaihdattaa Mitsun TD04-15. Kesto paljon parempi ja tarvittaessa tarjoaa vähän enemmän ruutia.

Pelkkä ahdin suomesta ostettuna 1000 euron molemmin puolin, vaihtotyöt päälle muutaman satasen. Jos ostaa vielä valmiin muuntosarjan, niin ei tarvii kikkailla vanhojen vesi- ja öljyletkujen kanssa. Sarja maksaa about 100 Euron verran. Eli karkeasti sanottuna asennettuna n. 1500 euroa.

Moni on ajanut ihan loppuun, toiset on vaihtaneet vähän ennakoiden. Paljonkos oli kilometrejä takana?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3368
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Esim. Neo Brothersilta UK:sta saa tuon samaisen Mitsun abouttiarallaa puoleen hintaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kilometrejä 199tkm.

On kyllä hurjan kallis turbo. Luulin että tonniin pääsen asennuksineen. No, sen täytyy varmaan tilata muualta kuin suomesta.

Taidan ihan varmasti ajaa tämä turbo loppuun. Ja ehkä asennan turbotimerin, eli auto sammuu sen minuutin päästä kun avain on poistettu. Kuulemma tekee hyvää turbolle tuo tyhjäkäynti ennen sammuttamista.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

tsaarela kirjoitti:Esim. Neo Brothersilta UK:sta saa tuon samaisen Mitsun abouttiarallaa puoleen hintaan.
Juu, muistaakseni se oli about 600 Euroa ja rahti päälle, kun sitä tossa marraskuussa kyselin...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja Eski »

jcarlson kirjoitti:Päältä öljyisyys ei ole indikaatio siitä että turbo on rikki tai olisi menossa rikki.
Mutta kun kyseessä on GT17, niin remontti on joktap edessä. Paljonko auto syö öljyä vaihtovälilä? Huohotinvaivaisessa öljyä voi palaa hieman muutenkin, mutta turbon valskatessa sitä kuluu jo reilummin ja kulutus yleensä kasvaa ja lopulta näkyy sininen savupilvi. Jos autoa on tarkoitus pitää, niin suosittelen heittämään GT17:n kuikkaan mielummin jo ennen kuin se hajoaa lopullisesti. Homma on huomattavasti ikävmpi tehdä, kun on kaikki putket ja cooleri yms täynnä öljyä ja putsaamista riittää...

Eski
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja petok »

Loppuvuodesta kyttäsin eBay:stä Mitsun ahtimia käytettynä. Satuin sopivasti saamaankin noin 200€ hintaan (rahteineen) Englannista hyvän yksilön. Asensin vanhoilla jäähdytysputkilla. Alkuperäinen ahdin olis siis Garrett. Asennuskustannukset olivat se mitä meni pariin m12 banjopulttiin, neljään niihin sopivaan leveäkauluksiseen messinki tiivisteeseen, sekä jäähdytysnesteeseen. Eli budjettipäivityksen voi tehdä tuohon 220€, kun käy tuuri ja tekee itse.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Turbo päältäpäin öljyinen

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En ainakaan ole huomaannut että söisi jotenki epätavallisen paljon öljyä.

Mitä tässä kerkesin rullata (arvio noin 5tkm), lisäsin puolilitraa. Ja ne olivat edellisen omistajan laittaman öljyt (ei tietoa mitä öljyä tai milloin vaihdettu).

Nyt öljyvaihdon jälkeen seurailen paremmin.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin