Tonnarin sähkövika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
baasbaas
"Turbo"

Tonnarin sähkövika

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Tervehdys Klubilaiset!
Jälleen kerran Tonnarini yllätti minut; Ei starttaa kun ilmat lämpeni.Akku on täynnä,kun kääntää avaimesta niin bensapumpun ja injektio releet vaan napsuu ja mittaritaulu tulee "hulluksi".Pieni vetoavustus köydellä niin paukahtaa heti käyntiin.Sitten kun starttaa uudelleen niin starttaa kuin ei mitään oliskaan vialla mutta annas olla kun saan haettua sixpakin kaupasta niin johan tyssäs,ei starttaa. Oliskohan tuo ratsuni liian Marttamainen ja huolehtis liikaa minun saunakaljoista vaikka oli keppanaa? Kylläkin panin pakin hiljaa peräkonttiin.Tämän kaverini on tehnyt jo muutaman kerran.Startti toimii,samoin bensapumppu ja releet vaihdettu! Mut miksi hän lähtee heti vetämällä käyntiin?

Auto on 9000 cse 2.3 -94. Kiitos näin etukäteen :(
Viimeksi muokannut baasbaas, Pe Maalis 09, 2012 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firges9000
"Saabisti"

Re: Tonnarin sähkövika

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kuvailit aivan meidän tonnarin vikaa.
Puhdista ja kiristä -kaapeli (madoituskaapeli akulta) siitä vaihdelaatikon päästä, pitäis auttaa sun vikaan.

Meillä starttaa, kun vedimme varapiuhan solenoidilta akun viereen ja kiristimme tuon maadoituspisteen.

Vaihdan vielä illalla virtalukon releen ( SAAB 9522061= Hella 4RA003510-50). Katsotaan käynnistyykös avaimella? vai pitääkös keksiä jotain muuta.
Pitäisköhän avatA ilmanputsari ja huutaa sinne :saab: -huuto: JEEVLA, JEEVLA , JEEVLA :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Seuraavan kerran kun starttiyrityksessä vain naksahtelee, niin kokeilkaapas samalla kun avain on käännettynä starttiasentoon että saako etukaijuttimen ritilän sivukiinnitysruuvista kynnelle kipinän. :wink:
baasbaas
"Turbo"

Minuteman kirjoitti:Seuraavan kerran kun starttiyrityksessä vain naksahtelee, niin kokeilkaapas samalla kun avain on käännettynä starttiasentoon että saako etukaijuttimen ritilän sivukiinnitysruuvista kynnelle kipinän. :wink:
Tarkoittaako se mitä vikaa?
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

baasbaas kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Seuraavan kerran kun starttiyrityksessä vain naksahtelee, niin kokeilkaapas samalla kun avain on käännettynä starttiasentoon että saako etukaijuttimen ritilän sivukiinnitysruuvista kynnelle kipinän. :wink:
Tarkoittaako se mitä vikaa?

Maadoitusruuvin kiristystä :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tyyppivika on se että virtalukolta tuleva herätejohto hieroutuu jossakin kohtaa kojelaudan uumenia ja johtosarjaa eristeestään puhki ja alkaa ottamaan kojelaudan peltirunkoon kiinni, ja lämpötila vaikuttaa ilmeisesti ihan metallin lämpölaajenemisen kautta, vääntelee johtoa liikutellen kontaktikohtaa ja arpoen vikahetkeä. Tällöin kun vika sattuu olemaan päällä, solenoidille saakka tulee herätettä vain se noin kolme volttia ja edellämainitusta ruuvista voi saada sätkyn, on itse koettu ja kokeltu.

Koko johtosarjaa ja kojetaulua ei kannata ruveta mylläämään auki vaan johto on helpompi korjata ohittamalla se uudella ja jättämällä vanha pimeäksi.

Itsekin ihmettelin vuosia tuota erityisesti kuumana naksumista ja strattaamattomuutta, turhaan vaihdettua tuli kaapeleita, starttimoottori, virtalukon pohja sekä rele ym. ja lopulta erään toisen klubilaisen kanssa vika löytyi ja tuli korjattua; Varma startti lämpötiloista riippumatta.
baasbaas
"Turbo"

Firges9000 kirjoitti:Kuvailit aivan meidän tonnarin vikaa.
Puhdista ja kiristä -kaapeli (madoituskaapeli akulta) siitä vaihdelaatikon päästä, pitäis auttaa sun vikaan.

Meillä starttaa, kun vedimme varapiuhan solenoidilta akun viereen ja kiristimme tuon maadoituspisteen.

Vaihdan vielä illalla virtalukon releen ( SAAB 9522061= Hella 4RA003510-50). Katsotaan käynnistyykös avaimella? vai pitääkös keksiä jotain muuta.
Pitäisköhän avatA ilmanputsari ja huutaa sinne :saab: -huuto: JEEVLA, JEEVLA , JEEVLA :D
Kiitoksia kaikille klubilaisille, toden totta maadotusjohto oli löysällä laatikon päästä! Kiristin sen ja kuinka ollakkaan; vanha rouva ei suuttunutkaan minun pakista vaan hirnahti kuin nuori neito! "No itse olen lapin härkä",suonette anteeksi eläimelliset puheeni.Olen itse ollut 40v. saabisti,eikä meidän perheeseen kuulukkaan muita kuin Saabbeja joita on 7kpl. Kiitos kaikille! :P
Vastaa Viestiin