Tällainen tilanne tuli eteen. Onko muilla kokemusta?
Lähtötilanne, eli auto ei pössäytellyt lainkaan öljyä, eikä ruiskinut moottoritilaan, kunnes korvattiin katti suoralla putkella.
Katin poiston jälkeen auton käydessä kylmänä tyhjäkäyntiä, alkoi savuttamaan sinistä savua. Savutus loppui kierroksilla.
Tilanne korjaantui moottoripyörän sliparin asennuksella takapöntön tilalle. Nyt ei pölläyttele enää.
Vastapaineen pienetyminen > öljyvuoto turbosta?
Mulla teki ahtimesta öljypaluun ollessa liki tukkoon karstoittuneena, että savusi tyhjäkäynnillä ja hieman kierroksillakin, savutus kuitenkin loppui kun pakoputken vastapaine nousi keinotekoisesti esim. painamalla kenkää putken päähän. Todella pieni vastapaine riitti savutuksen loppumiseen, tyhjäkäynnillä puolet putken päästä tukkoon riitti hyvin.
Veikkaisin, että ahdin aukaisukunnossa.
Edit: Syitä moiseen ovat huonolaatuiset öljyt ja liian lyhyet jälkikäytöt ajon jälkeen, kovan ajon jälkeen useampi minuutti, kaiken mieluiten hieman yli tyhjäkäyntikierroksilla ja ihan lopuksi tyhjäkäynnillä jokunen kymmen sekunti. Ahtimen kestävyydelle on öljyjäähdytteisissä ahtimissa eduksi jälkikäyttää muutama kymmenen sekunti tyhjäkäynnin tietämillä rauhallisenkin ajon jälkeen, vesijäähdytteiset ovat sikäli huolettomampia.
Veikkaisin, että ahdin aukaisukunnossa.
Edit: Syitä moiseen ovat huonolaatuiset öljyt ja liian lyhyet jälkikäytöt ajon jälkeen, kovan ajon jälkeen useampi minuutti, kaiken mieluiten hieman yli tyhjäkäyntikierroksilla ja ihan lopuksi tyhjäkäynnillä jokunen kymmen sekunti. Ahtimen kestävyydelle on öljyjäähdytteisissä ahtimissa eduksi jälkikäyttää muutama kymmenen sekunti tyhjäkäynnin tietämillä rauhallisenkin ajon jälkeen, vesijäähdytteiset ovat sikäli huolettomampia.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)