Tarkoituksena rakentaa "kevyt" kaiutin.
Tarkoituksena tehdä runko 6mm vanerista, ja laminoida lasikuitu sisäpuolelle jäykkyyden ja keveyden saamiseksi.
Lueskelin netistä ohjeita miten laminointi tapahtuu, mutta minulle jäi epäselväksi että tarttuuko lasikuitumatto ja polyesterihartsi suoraan kiinni koivuvaneriin?
Kaveripiiristä kyselemällä joku sanottiin että ei tartu, toinen sanoi että tarttuu jos pinnan karhentaa ensin karkealla hiekkapaperilla, ja viimeinen että tarttuu suoraan.
Miten on? kokemusta kenelläkään?
Olisi ikävä juttu jos laminaatti ei kiinnity ja kaiuttimesta tulee resonoiva kenkälaatikko.
Lasikuitu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Lasikuitu
Vene harrastajilla on tietoa aiheesta..
http://www.terpol.fi/tuotteet.htm
http://www.terpol.fi/sp106.htm
Höylätty puun pinta pyrkii hylkimään hartsia. Tällainen pinta on karhennettava ennen liimausta. Liitettäessä viistoliitoksella havupuuvanereita saattavat ne imeä itseensä tavallista runsaammin hartsia, jolloin liimasauma jää kuivaksi. Näissä tapauksissa liimattaville pinnoille voidaan ensin levittää ohut kerros hartsi-koveteseosta, jonka annetaan tulla tahmeaksi ikkuna-ajan puitteissa ennen varsinaisen liimakerroksen levitystä. Jos ikkuna-aika ylitetään on kerroksen annettava kovettua, jonka jälkeen se karhennetaan hiomalla ja puhdistetaan edellä kuvatulla tavalla ennen varsinaisen liimakerroksen levitystä.
http://www.terpol.fi/tuotteet.htm
http://www.terpol.fi/sp106.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Lasikuitu
Epoksihartsia jos käytät, tarttuu ja pysyy varmasti (veneeseen pulpetin tein vast. systeemillä, voin luvata, että se vaneri ei lähe ku lahoamalla pois), polyesterihartsihan ei varsinaisesti liimaa, joten pitää tosiaan "imeytellä" siihen vanerin pintaan kiinni.
Epoksihartsille sitte mielellään siihen käyttöön suunniteltu lasikuitu (siinä matossa on liima-aine, jolla pysyy kasassa, joka taas sulaa hartsin vaikutuksesta, että se kuitu alkaa taas taipumaanki johonki)
Epoksihartsille sitte mielellään siihen käyttöön suunniteltu lasikuitu (siinä matossa on liima-aine, jolla pysyy kasassa, joka taas sulaa hartsin vaikutuksesta, että se kuitu alkaa taas taipumaanki johonki)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lasikuitu
Motonetistä hain polyesterihartsia ja kuitumattoa.
Olisi kannattanut olla epoxihartsia sitten.
Kiitos 9000CD23T linkeistä.
Eiköhän näillä eväillä.
Olisi kannattanut olla epoxihartsia sitten.
Kiitos 9000CD23T linkeistä.
Eiköhän näillä eväillä.
Re: Lasikuitu
Epoksihartsia saa edullisimmin Arsalin Oy:ta Tampereelta, jos joku moista tarvitsee, Bilteman hartsi on myös ihan käypäistä ja lujuuskriittisiin kohteisiin tarpeet voi hakea Kevralta.
www.arsalin.fi
www.kevra.fi
Polyesteri ei tosiaan ole kovin hyvin tarttuvaa, vaikka kyllä silläkin saa tehtyä vaikka mitä, mutta periaatteessa peloyesterilaminaatti pitäisi tehdä yhdellä laiminointikerralla, eli sitä ei saisi päästää kovettumaan kesken laminoinnin.
Epoksi on lujempi ja mun mielestä helpompi laminoitava.
www.arsalin.fi
www.kevra.fi
Polyesteri ei tosiaan ole kovin hyvin tarttuvaa, vaikka kyllä silläkin saa tehtyä vaikka mitä, mutta periaatteessa peloyesterilaminaatti pitäisi tehdä yhdellä laiminointikerralla, eli sitä ei saisi päästää kovettumaan kesken laminoinnin.
Epoksi on lujempi ja mun mielestä helpompi laminoitava.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9