nyt vastaanotetaan hyviä vinkkejä. ystävälläni on 99 -76 gls. Autossa on ollut puolentoista vuoden ajan krooninen "kolmen pytyn" ongelma, satunnaisesti esiintyvä. Nyt auto lakkasi käymästä kokonaan. Syy taisi löytyä. Kummankin kaasuttimen luisti on täysin jumissa. Mistä ihmeestä tuo voi johtua?
Kumpaa suosittelette:
kaverilla on toiset tuplakaasarit, kuukausi sitten toimivaksi todetut. Ei aivan synkassa mutta välttävät/tyydyttävät.
vaihtoehdot mitkä mulla on mielessä:
1) vaihdetaan näistä toisista kaasareista pelkästään luistit ja kansi ja kalvo.
2) vaihdetaan kokonaan nämä toiset kaasarit tilalle, ovat valmiiksi imusarjassa kiini. imusarjoineen siis.
3) pidetään nykyiset kilkkeet, puhdistetaan luisti
tuplakaasareiden luistit oli jumissa (solved)
tuplakaasareiden luistit oli jumissa (solved)
Viimeksi muokannut lucaf, La Marras 13, 2004 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Halpa ja helppo fiksaus:
Kaasarin kansi irti ja uudelleenkiinnitys siten, että kansi keskittyy kunnolla.
1.kaasarin kannen 4 ruuvia auki ja kansi pois paikoiltaan (joskus on tiukassa ja joutuu vähän napauttamaan jotta saa kannen irti)
2. luisti pois ja samalla voi tarkistaa onko kaasarin kalvo ehjä
3.luisti takaisin katso, että kalvossa oleva olake tulee kaasarin rungossa olevaan koloon (jos luisti on musta karstasta niin tietty putsaus mutta älä naarmuta luistin pintaa)
4. jousi takaisin pakoilleen
5. kannen kiristys varovasti jokaista ruuvia vähän kerrallaan. samalla voi imuaukosta kokeilla sormella, että luisti liikkuu kokoajan vapaasti ylös ja alas.
Kannen voi avata huoletta, mitään eksoottisia osia ei singahtele sieltä ulos.
Ainoat irtonaiset osat ovat: kansi, luisti ja se pitkä jousi.
Itselläni oli samaa vikaa joskus tuplien kanssa, ja tällälailla sain itse kuntoon.
Tietty on mahdollista, että kaasarin runko on niin kulunut, että se kiilaa sen vuoksi luistin vinoon.
Kaasarin kansi irti ja uudelleenkiinnitys siten, että kansi keskittyy kunnolla.
1.kaasarin kannen 4 ruuvia auki ja kansi pois paikoiltaan (joskus on tiukassa ja joutuu vähän napauttamaan jotta saa kannen irti)
2. luisti pois ja samalla voi tarkistaa onko kaasarin kalvo ehjä
3.luisti takaisin katso, että kalvossa oleva olake tulee kaasarin rungossa olevaan koloon (jos luisti on musta karstasta niin tietty putsaus mutta älä naarmuta luistin pintaa)
4. jousi takaisin pakoilleen
5. kannen kiristys varovasti jokaista ruuvia vähän kerrallaan. samalla voi imuaukosta kokeilla sormella, että luisti liikkuu kokoajan vapaasti ylös ja alas.
Kannen voi avata huoletta, mitään eksoottisia osia ei singahtele sieltä ulos.

Ainoat irtonaiset osat ovat: kansi, luisti ja se pitkä jousi.
Itselläni oli samaa vikaa joskus tuplien kanssa, ja tällälailla sain itse kuntoon.
Tietty on mahdollista, että kaasarin runko on niin kulunut, että se kiilaa sen vuoksi luistin vinoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kiitos vastauksesta teemu. eilen otettiin vain kansi ja luisti pois. oli pimeätä ja kosteata joten intoa ei riittänyt pidempään. jäi mielikuva että luisti liikkuu hyvin vain jos kantta ei laiteta paikalleen. en ole varma. mutta kun kannen laittio paikalleen, luistia sai hädin tuskin sormella liikkumaan (imuilman aukosta). huomenna menen aamulla tutkimaan asiaa lisää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ongelmana oli tosiaan luistin "öljytornin" ja kannen "putken" väliin kerääntyneestä mustasta töhnästä. puhdistus bensalla, kasaus, tarkistus että luisti nousee kevyesti sormen avulla, eikä jää yläasentoon jumiin. ruuvit kiinni. ja auto pärähti käymään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)