Joku hajoamasa?
Joku hajoamasa?
Äsken laitoin auton käyntiin, niin kierrokset aaltoilivat 1500 ja 2000 välissä ( auto seisoi yön yli ja kone oli kylmä. Ulkona 22 astetta ja tunkkainen kostea ilma). Sammutin auton melkein heti. Kävin katsomassa öljytason , se oli ok, mutta öljy näytti paksulta ja tosi tummalta ( 2 viikkoa sitten öljy oli kuparin ruskea). No ei muutako uusi käynnistys ja kone pyörii normaalisti, mutta pakoputkesta tuli 5-10 sekunnin verran höyryä/savua. Se näytti enemmän höyryltä koska sitä ei näkynyt ko 20 sentin päähän pakoputkesta. Savu hajoaisi kauempana? Nyt 20km ajoa, auto toimii normaalisti. Ehkä vähän ulvoo 1800-2000 alueella jos oikein pintakaasulla mennään.
Mitä siis on tapahtumassa? Turbo?? Muita villejä veikkauksia?
P.S
Kirjoitettu kännykällä joten saattaa sisältää virheitä.
Video konepellin alta.
http://youtu.be/tTpPr50PkFg
Edit:
Miten minusta kuullostaa että suuttimet nakuttaa? Kannattaisko laittaa tankkiin jotain STP Injector Cleaneria?
Mitä siis on tapahtumassa? Turbo?? Muita villejä veikkauksia?
P.S
Kirjoitettu kännykällä joten saattaa sisältää virheitä.
Video konepellin alta.
http://youtu.be/tTpPr50PkFg
Edit:
Miten minusta kuullostaa että suuttimet nakuttaa? Kannattaisko laittaa tankkiin jotain STP Injector Cleaneria?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Joku hajoamasa?
Ettei ääni kuulus vaan jakoketjulta?säksättää juuri silla tavalla...Ota venttiilikoppa auki ja tutki tilannetta.
9-3 2,0 T Sport Combi Vm 2009
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
Re: Joku hajoamasa?
Ota hihna pois, niin ulkopuoliset pyörivät osat pysähtyy. Jos helinä jatkuu jakopää saattaa rallattaa.
Saapilla 1987.........
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Joku hajoamasa?
Kannattais tarkastaa onko kampiakselin hihnapyörän torx ruuvit löystyneet ja ruuvit osuu öljypumppuun kiinni! Pitää meinaan samanlaista ääntä!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Joku hajoamasa?
Tiedä noista pakokaasuista tai höyryistä, mutta ota käyttöhihna pois ja kuulostele lisää.
Mulla säksätti kanssa ihan kivasti tossa 1000kierr. nurkilla ja 2000kierr.ssa ääni vaan paheni. Pieni ohjainrulla oli laakereiltaan valmis. Merkkitiskiltä rulla ja hihna oli n.150€ muistaakseni.
Mulla säksätti kanssa ihan kivasti tossa 1000kierr. nurkilla ja 2000kierr.ssa ääni vaan paheni. Pieni ohjainrulla oli laakereiltaan valmis. Merkkitiskiltä rulla ja hihna oli n.150€ muistaakseni.
Saab 9-5 Aero
Re: Joku hajoamasa?
Sanoisin, että noilla oireilla mitään ei ole tapahtumassa. Ihan normalia, että joskus sopivissa olosuhteissa moottori hakee hetken käynnistyksessä. Moottorilla on myös tapana tuottaa savua käydessään, joskus jopa vesihöyryä, jos "tunkkaisena" aamuna putkessa on kosteutta.Shadow_Fi kirjoitti:Äsken laitoin auton käyntiin, niin kierrokset aaltoilivat 1500 ja 2000 välissä ( auto seisoi yön yli ja kone oli kylmä. Ulkona 22 astetta ja tunkkainen kostea ilma). Sammutin auton melkein heti. Kävin katsomassa öljytason , se oli ok, mutta öljy näytti paksulta ja tosi tummalta ( 2 viikkoa sitten öljy oli kuparin ruskea). No ei muutako uusi käynnistys ja kone pyörii normaalisti, mutta pakoputkesta tuli 5-10 sekunnin verran höyryä/savua. Se näytti enemmän höyryltä koska sitä ei näkynyt ko 20 sentin päähän pakoputkesta. Savu hajoaisi kauempana? Nyt 20km ajoa, auto toimii normaalisti. Ehkä vähän ulvoo 1800-2000 alueella jos oikein pintakaasulla mennään.
"ehkä vähän ulvoo" on psykologinen oire, kun olet jo asennoitunut aiempien tietojen perusteella että autosi on rikki.
Moottori kuulostaa siltä, että suuttimet nakuttaa niin kuin pitääkin ja jakopää rallatta (kaikissa remppaamattomissa saabeissa noilla kilsoilla rallattaa jotenkin, tarkistus voisi olla paikallaan. Saattaa olla vaihtokunnossa)
e: Tietysti jos kierrokset humppaa joka aamu tästä eteenpäin, lienee syytä arvella että jotain vikaa voi olla.
Re: Joku hajoamasa?
No niin. Pääsin kotia, ja alkoin testailee.
3:n päivän seisonnan jälkeinen kylmäkäynnistys. (Etuikkunat ja konepelti auki.)
http://youtu.be/-DwA--Fia58
Ja kun kone lämmennyt, ajo.
http://youtu.be/CQEezU8EqOw
Näyttää ihan lohduttavalta. Öljykin oli kohtalaisen näköistä valkoisella liinalla. Ei mustaa, mutta tummaa pronssia.
3:n päivän seisonnan jälkeinen kylmäkäynnistys. (Etuikkunat ja konepelti auki.)
http://youtu.be/-DwA--Fia58
Ja kun kone lämmennyt, ajo.
http://youtu.be/CQEezU8EqOw
Näyttää ihan lohduttavalta. Öljykin oli kohtalaisen näköistä valkoisella liinalla. Ei mustaa, mutta tummaa pronssia.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Joku hajoamasa?
Taas jotain outoa. Työpaikalta lähdettyäni kotia, motarilla kiihdytin ja ihmettelin laiskaa kiihdytystä. No, vedin polkimen miltei pohjaan, ja ihmettelin vielä enemmän ettei kunnon kickdownia ole tapahtunut (siis vissiin se yhden pykälän vaihtoi, muttei nostattanut niitä kierroksia 5000 tonniin vaan pysytteli 3000 alueella.).
Auto muutenkin tuntui jotenkin laiskemmalta. Aivan kuin joku otti 30 heppaa pois.
Auto seisoi pihalla puolisen tuntia jonka jälkeen jatkoin matkaa kauppoihin. Ja nyt kaikki vaikutti taas normaalilta.
Tuntuu että raitiovaunu ääni oli entistä äänekkäämpi.
Laatikko ei varmaan voi olla, koska se vaihtaa niinkuin pitääkin jos ajaa rauhallisesti.
Bensasuodatin (ei hajuakaan kuinka vanha)? Bensapumppu(varmaan originaali)? Turbo (myös originaali)?
Mitä ja mistä tarkistaa?
Autossa kilsoja noin 205tkm.
Jotenkin itsestä tuntuu että jos bensasuodatin ei tuota tarpeeksi painetta, niin auto alkaa tuollain käyttäytyy? Miten tarkistan asian? (P.S. Bensaa mulla on noin 10 litraa, vähän yli. Lamppu ei vielä syty.)
Kuinka herkkiä on bensasuodattimet tukkeutua?
Edelleenkin ajattelen laittaa tankkiin STP Injector cleaneria? Tai Forte kliineriä? Vai onko huonoja kokemuksia? Mitä riskejä?
EDIT:
OBD skanneri ei anna virheitä.
Boost, ilman kaasua -0.6 baari, pintakaasulla noin 0, kaasu reilummin painettuna 0.5baaria. Ihan ok? Mitkä Vacuum arvoja täytyy nähdä Torque ohjelmassa?
Auto muutenkin tuntui jotenkin laiskemmalta. Aivan kuin joku otti 30 heppaa pois.
Auto seisoi pihalla puolisen tuntia jonka jälkeen jatkoin matkaa kauppoihin. Ja nyt kaikki vaikutti taas normaalilta.
Tuntuu että raitiovaunu ääni oli entistä äänekkäämpi.
Laatikko ei varmaan voi olla, koska se vaihtaa niinkuin pitääkin jos ajaa rauhallisesti.
Bensasuodatin (ei hajuakaan kuinka vanha)? Bensapumppu(varmaan originaali)? Turbo (myös originaali)?
Mitä ja mistä tarkistaa?
Autossa kilsoja noin 205tkm.
Jotenkin itsestä tuntuu että jos bensasuodatin ei tuota tarpeeksi painetta, niin auto alkaa tuollain käyttäytyy? Miten tarkistan asian? (P.S. Bensaa mulla on noin 10 litraa, vähän yli. Lamppu ei vielä syty.)
Kuinka herkkiä on bensasuodattimet tukkeutua?
Edelleenkin ajattelen laittaa tankkiin STP Injector cleaneria? Tai Forte kliineriä? Vai onko huonoja kokemuksia? Mitä riskejä?
EDIT:
OBD skanneri ei anna virheitä.
Boost, ilman kaasua -0.6 baari, pintakaasulla noin 0, kaasu reilummin painettuna 0.5baaria. Ihan ok? Mitkä Vacuum arvoja täytyy nähdä Torque ohjelmassa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Joku hajoamasa?
Moottorin sisäpesu ei välttämättä ole suositeltavaa, ellet aio käyttää öljypohjaa irti sihdin puhdistaaksesi.
Re: Joku hajoamasa?
Tarkoitin lähinnä Forte Injector Cleaneria.Azanovix kirjoitti:Moottorin sisäpesu ei välttämättä ole suositeltavaa, ellet aio käyttää öljypohjaa irti sihdin puhdistaaksesi.
http://www.forteuk.co.uk/product.php?id ... or_Cleaner
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866