Ei käynnisty...Vika löytynyt!
Ei käynnisty...Vika löytynyt!
Tervehdys!
Saab 9-3/1998/2,3 ei käynnistynyt öljynvaihdon jälkeen korjaamolla. Syyksi paljastui polttoainepumppu, jonka korjaamo vaihtoi.
Sittemmin autoon alkoi jäädä kierrokset päälle (n. 1500, josta ei laskenut).
Parin viikon jälkeen alkoi käynnistysvaikeudet kylmänä. Kun sitten käynnistyi, niin moottori pyöri epätasaisesti ennenkuin moottorin lämpö nousi.
Ajattelin vaihtaa autoon itse sytytysjohdot, virranjakajan kannen, tulpat ja pyörijän.
Pyörijä olikin liimattu jollain mustalla aineella ja lähti vain särkemällä pois. Oli melko putsaaminen liimasta, ennenkuin uusi pyörijä asentui. Motonetin Saabin johtosarjan pisin (1- pytyn) johto oli liian lyhyt (vanha tilalle).
Näiden vaihtotöiden jälkeen auto ei käynnistynyt lainkaan! Ei edes lupaillut käynnistyä. Ainoastaan meinasi välillä startatessa pysähtyä ihan kuin starttimoottori ei jaksaisi pyörittää...aivan pientä jälkikäynnin tapaista kuului starttauksen loputtua.
Tulpat näyttivat märiltä ja tuoksuivat bensalta.
Tulikohan tulppajohdot väärään järjestykseen?
Sytytysjärjestys on käsikirjan mukaan 1-3-4-2.
Mutta...missä sen 1. paikka on?
Laitoin sen nyt virranjakajaan kanteen päin katsottuna oikealle alimmaiseksi. Onkohan oikein?
Niin, olisi pitänyt merkitä...eikä repiä vanhoja johtoja vanhasta virranjakajan kannesta irti, mutta...
Vastauksista etukäteen kiittäen
Saab-terveisin
Tahvo
Saab 9-3/1998/2,3 ei käynnistynyt öljynvaihdon jälkeen korjaamolla. Syyksi paljastui polttoainepumppu, jonka korjaamo vaihtoi.
Sittemmin autoon alkoi jäädä kierrokset päälle (n. 1500, josta ei laskenut).
Parin viikon jälkeen alkoi käynnistysvaikeudet kylmänä. Kun sitten käynnistyi, niin moottori pyöri epätasaisesti ennenkuin moottorin lämpö nousi.
Ajattelin vaihtaa autoon itse sytytysjohdot, virranjakajan kannen, tulpat ja pyörijän.
Pyörijä olikin liimattu jollain mustalla aineella ja lähti vain särkemällä pois. Oli melko putsaaminen liimasta, ennenkuin uusi pyörijä asentui. Motonetin Saabin johtosarjan pisin (1- pytyn) johto oli liian lyhyt (vanha tilalle).
Näiden vaihtotöiden jälkeen auto ei käynnistynyt lainkaan! Ei edes lupaillut käynnistyä. Ainoastaan meinasi välillä startatessa pysähtyä ihan kuin starttimoottori ei jaksaisi pyörittää...aivan pientä jälkikäynnin tapaista kuului starttauksen loputtua.
Tulpat näyttivat märiltä ja tuoksuivat bensalta.
Tulikohan tulppajohdot väärään järjestykseen?
Sytytysjärjestys on käsikirjan mukaan 1-3-4-2.
Mutta...missä sen 1. paikka on?
Laitoin sen nyt virranjakajaan kanteen päin katsottuna oikealle alimmaiseksi. Onkohan oikein?
Niin, olisi pitänyt merkitä...eikä repiä vanhoja johtoja vanhasta virranjakajan kannesta irti, mutta...
Vastauksista etukäteen kiittäen
Saab-terveisin
Tahvo
Viimeksi muokannut Tahvo, Pe Syys 07, 2012 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ei käynnisty...
Eikös se riitä että virranjakajalta lähtee oikeassa järjestyksessä pulssit tulpille? Eli ykkösen paikan voit valita itse ja katsot että sen jälkeen menee 3-4-2. Ton verran muistelen Saab 99-ajoiltani.. 

Re: Ei käynnisty...
Ei se ihan noin mene, kyllä ykkösen pitää olla kohdillaan, sen jälkeen 3,4,2 virranjakajan pyörintäsuunta huomioonottaen. Tässä tapauksessa vastapäivään katsottuna virranjakajan akselia kuskin puolelta.
Tuossahan ei ole kuin tasan 4 vaihtoehtoa, miten ne johdot voi laittaa. Siis kun ottaa huomioon sytytysjärjestyksen. Eli jos ei nyt oo kohdillaan, hyppäyttää jokaista johtoa pykälän verran vastapäivään. Jos ei vieläkään käy, edelleen pykälä vastapäivään. Kolmannella kerralla viimeistään on kohdillaan.
Paras tapa tietenkin on katsoa että 1-sylinteri on YKK, ja molemmat venttiilit kiinni eikä vaihtamassa. Tässä tilanteessa pyörijä osoittaa 1-sylinteriin menevään tulpanjohtoon. Muut johdot 3-4-2 ottaen huomioon sen, että pyörijä tosiaan pyörii vastapäivään.
Tuossahan ei ole kuin tasan 4 vaihtoehtoa, miten ne johdot voi laittaa. Siis kun ottaa huomioon sytytysjärjestyksen. Eli jos ei nyt oo kohdillaan, hyppäyttää jokaista johtoa pykälän verran vastapäivään. Jos ei vieläkään käy, edelleen pykälä vastapäivään. Kolmannella kerralla viimeistään on kohdillaan.
Paras tapa tietenkin on katsoa että 1-sylinteri on YKK, ja molemmat venttiilit kiinni eikä vaihtamassa. Tässä tilanteessa pyörijä osoittaa 1-sylinteriin menevään tulpanjohtoon. Muut johdot 3-4-2 ottaen huomioon sen, että pyörijä tosiaan pyörii vastapäivään.
Re: Ei käynnisty...
Joopa.. täs ku vähän miettii tarkemmin, ni kyl sen ykkösen kohan pitää löytyä siitä virranjakajastakin, että kipinä sattuu oikeeseen aikaan oikeeseen pyttyyn. Tartteis kai jättää noi sängyn pohjalta tehdyt dagen efter-kommentit jatkossa vähemmälle 

Re: Ei käynnisty...
Eikös jakajan kuoren reunassa ole siinä pölysuojakannen reunan alla viiru merkkaamassa ykkösen paikkaa?
Re: Ei käynnisty...
Kiitoksia vastauksista.
Saab alkoi pyöriä, kun johdot sai järjestykseen.
Nyt on uudet sytytysjohdot, tulpat, pyörija ja virranjakajan kansi.
Sheck Engine valo palaa! Käynnistysongelmat ja epätasainen käynti kylmänä jatkuu...
koneen lämmittyä auto toimii ihan hyvin. Jostakin syystä merkittävä muutos on tapahtunut.
"Check Engine" vikakoodi on 7 välähdystä = Fuel/air mixture.
Putkien irtoamisia/murtumia ei ole löytynyt.
Tämän sivustojen mukaan, jos olen oikein ymmärtänyt, kampiakselin asentoanturavika ilmenisi myös moottorin ollessa lämmin.
Ilmamassamittariin suihkuttelin sivustolta löytämäni linkkisivun mukaista kalvotonta puhdistusainetta.
Jostain syystä samanaikaisesti myös lukituksen kaukosäädin alkoi kummitella. Olen kokeillut kahdella eri avaimella, joten pariston virranvähyys ei liene kysymyksessä. Lukitus ei nyt koskaan onnistu (ei lukkiinnu eikä aukea) ensimmäisellä painalluksella eikä toisellakaan. Vasta kun painelee useita kertoja, niin lukitus toimii.
Mistähän vikaa osaisi etsiä?
Tahvo
Saab alkoi pyöriä, kun johdot sai järjestykseen.

Nyt on uudet sytytysjohdot, tulpat, pyörija ja virranjakajan kansi.
Sheck Engine valo palaa! Käynnistysongelmat ja epätasainen käynti kylmänä jatkuu...
koneen lämmittyä auto toimii ihan hyvin. Jostakin syystä merkittävä muutos on tapahtunut.
"Check Engine" vikakoodi on 7 välähdystä = Fuel/air mixture.
Putkien irtoamisia/murtumia ei ole löytynyt.
Tämän sivustojen mukaan, jos olen oikein ymmärtänyt, kampiakselin asentoanturavika ilmenisi myös moottorin ollessa lämmin.
Ilmamassamittariin suihkuttelin sivustolta löytämäni linkkisivun mukaista kalvotonta puhdistusainetta.
Jostain syystä samanaikaisesti myös lukituksen kaukosäädin alkoi kummitella. Olen kokeillut kahdella eri avaimella, joten pariston virranvähyys ei liene kysymyksessä. Lukitus ei nyt koskaan onnistu (ei lukkiinnu eikä aukea) ensimmäisellä painalluksella eikä toisellakaan. Vasta kun painelee useita kertoja, niin lukitus toimii.
Mistähän vikaa osaisi etsiä?
Tahvo
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Ei käynnisty...
On Saabia huollettu...vaihdettu virranjakajan kansi, pyörijä ja johdot. Uusittu ilmamassa-
mittari ja kampiakselin asentotunnistin...uusittu polttoainepumppu...
Ongelmat jatkuvat: Pitäisikö aloittaa toinen kierros!
Polttoainepumppu ei hiiskahdakaan kun kytkee virrat päälle.
Kun irroittaa polttoainejohdon kaasuttimesta ja starttaa...ei tule polttoaineputkesta
pisaraakaan! Pitäisikö tulla?
Mistähän päin löytyisi polttoainepumpun rele? Sulake on tarkastettu.
Miten relettä voisi testata?
Vastauksista etukäteen kiittäen!
mittari ja kampiakselin asentotunnistin...uusittu polttoainepumppu...
Ongelmat jatkuvat: Pitäisikö aloittaa toinen kierros!
Polttoainepumppu ei hiiskahdakaan kun kytkee virrat päälle.
Kun irroittaa polttoainejohdon kaasuttimesta ja starttaa...ei tule polttoaineputkesta
pisaraakaan! Pitäisikö tulla?
Mistähän päin löytyisi polttoainepumpun rele? Sulake on tarkastettu.
Miten relettä voisi testata?
Vastauksista etukäteen kiittäen!
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Ei käynnisty...
Rele löytyy kojelaudan alta kuskin puolelta, kuskin jalkatilasta muovi irti ja sieltä löytyy muovinen kehikko, jossa on releitä.
Tuosta löytyy jonkun näköinen selitys releen sijainnista:
http://www.justanswer.com/car/35tv4-97- ... nking.html
Tuosta löytyy jonkun näköinen selitys releen sijainnista:
http://www.justanswer.com/car/35tv4-97- ... nking.html
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Ei käynnisty...
polttoaine pumpun letku irti.
ollut letku väärää kamaa ja tukeutunut bensan vaikutuksesta
ota pumppu ylös ja tarkista tilanne.
ollut letku väärää kamaa ja tukeutunut bensan vaikutuksesta
ota pumppu ylös ja tarkista tilanne.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Ei käynnisty...
jusa_71: "polttoaine pumpun letku irti.
ollut letku väärää kamaa ja tukeutunut bensan vaikutuksesta
ota pumppu ylös ja tarkista tilanne."
Polttoainepumppu asennettiin korjaamossa, ei tosin ollut Saab-korjaamo.
Kävin siellä ajattamassa vikakoodeja...edelleen oli useita vaihtoehtoja koodien
tulkinnassa, mm. kampiakselin asentotunnistin, ilmamassamittari ja polttoainepumppu sekä laiha seos.
Eivät pitäneet todennäköisenä vian olevan juuri vaihdetussa polttoainepumpussa...
Pumppu ylös! Ajattelin tehdä sen sivustolla olevan ohjeen mukaisen reiän lattiaan,
josta pumpun voisi nostaa ylös. Olen jo laatinut "sapluunan" ohjeen mukaisesti,
kävin juuri ostamassa Biltemasta kuvioleikkurit...en ole vaan saanut varmuutta, mihin suuntaan reikää laajennetaan?
ollut letku väärää kamaa ja tukeutunut bensan vaikutuksesta
ota pumppu ylös ja tarkista tilanne."
Polttoainepumppu asennettiin korjaamossa, ei tosin ollut Saab-korjaamo.
Kävin siellä ajattamassa vikakoodeja...edelleen oli useita vaihtoehtoja koodien
tulkinnassa, mm. kampiakselin asentotunnistin, ilmamassamittari ja polttoainepumppu sekä laiha seos.
Eivät pitäneet todennäköisenä vian olevan juuri vaihdetussa polttoainepumpussa...
Pumppu ylös! Ajattelin tehdä sen sivustolla olevan ohjeen mukaisen reiän lattiaan,
josta pumpun voisi nostaa ylös. Olen jo laatinut "sapluunan" ohjeen mukaisesti,
kävin juuri ostamassa Biltemasta kuvioleikkurit...en ole vaan saanut varmuutta, mihin suuntaan reikää laajennetaan?
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Re: Ei käynnisty...
Katso vielä ettei ole bensaletku jäänyt taitokselle tai puristuksiin.
Jos letku on puristunut tukkoon ja pumpun vaihto on tehty klemmariliituksella, niin veikkaan että letku on myös lähtenyt irti tankin sisällä...
Jos letku on puristunut tukkoon ja pumpun vaihto on tehty klemmariliituksella, niin veikkaan että letku on myös lähtenyt irti tankin sisällä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Ei käynnisty...
Sinä avaat sen olemassa olevan luukun kuitenkin ennen kun leikkaat, siinä se näkyy.Olen jo laatinut "sapluunan" ohjeen mukaisesti,
kävin juuri ostamassa Biltemasta kuvioleikkurit...en ole vaan saanut varmuutta, mihin suuntaan reikää laajennetaan?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Ei käynnisty...
Kiitoksia vastauksista!
Aukon leikkaus onnistui Bilteman leikkurilla hyvin. Kansi oli tiukasti kiinni. Biltemalta löytyi siihenkin työkalu (191357), jota piti tosin rälläkällä kaventaa, mutta sitten toimi.
Pumpun noustua ylös syy vikaan selvisi heti; murtunut putki!
Biltema lupasi takuuseen (alkuperäisen asennuksen oli tehnyt minun hankkimista osista korjaamo).
Aukon leikkaus onnistui Bilteman leikkurilla hyvin. Kansi oli tiukasti kiinni. Biltemalta löytyi siihenkin työkalu (191357), jota piti tosin rälläkällä kaventaa, mutta sitten toimi.
Pumpun noustua ylös syy vikaan selvisi heti; murtunut putki!
Biltema lupasi takuuseen (alkuperäisen asennuksen oli tehnyt minun hankkimista osista korjaamo).
Tahvo
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio