Nykyisessä autossani, NG9-3 SS 1.8t MY07:ssa, olisi edessä kytkimen vaihto. Tiedän, että urakasta selviytyy kohtuulliseen hintaan Tallinnassa, mutta haluan silti suunnitella tätä projektia myös itse tehden.
Projektin vaiheet ovat muuten varsin selkeät, mutta tässä(kin) autossa näyttäisi olevan käytössä tyypiltään ns. itsesäätyvä paineaselma (kauppaniminä SAC, Xtend, yms valmistajasta riippuen).
Miten te, jotka olette vaihtaneet tämän tyyppisen kytkimen itse, olette ratkaisseet paineasetelman asennuksen: ainakin valmistajien ohjeiden mukaan ne pitäisi asentaa ns. SAC-työkalua käyttäen? Varoitustekstit kertovat, että asetelma ei säädy oikein tai voi jopa vahingoittua, mikäli se asennetaan perinteiseen tapaan,
Tässä linkki kytkinvalmistaja LuK:n ohjeisiin, joissa kuvataan kytkimen toimintaperiaate, asennus ja irroitus.
Wis:ssä on kytkimen vaihdon yhteydessä maininta itsesäätyvistä kytkimistä, mutta aihetta ei käsitellä sen kummemmin.
Bilteman luettelossa on tarjolla SAC-työkalu, mutta en mielellään sijoittaisi ylimääräistä 159€, jos ei ole pakko.
Kytkimen vaihto - itsesäätyvä paineasetelma
Kytkimen vaihto - itsesäätyvä paineasetelma
Saabiton Saabisti
Re: Kytkimen vaihto - itsesäätyvä paineasetelma
Itse itselleni vastaten: parin korjaamon ja jälleenmyyjän käytyjen keskustelujen perusteella voi uuden paineasetelman laittaa kiinni "perinteiseen" tyyliin. Sen sijaan jos asetelmaa irroittaessa meinaa vanhaa asetelmaa käyttää uuden kytkinlevyn kanssa, pitää se irroittaa SAC-työkalun avulla ja "resetoida".
Saabiton Saabisti
Re: Kytkimen vaihto - itsesäätyvä paineasetelma
Onko tää samaa asiaa:
http://www.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQn ... re=related
Tuota erikoistyökalujen tarvetta itsekin pohdin jos omassa tulee joskus kytkinremppaan lähdettyä.
Eli uuden asetelman kanssa ei tarvii mitään spesiaal-toolzeja vaikka ois millanen systeemi?
http://www.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQn ... re=related
Tuota erikoistyökalujen tarvetta itsekin pohdin jos omassa tulee joskus kytkinremppaan lähdettyä.
Eli uuden asetelman kanssa ei tarvii mitään spesiaal-toolzeja vaikka ois millanen systeemi?
Re: Kytkimen vaihto - itsesäätyvä paineasetelma
Juurikin tuosta on kyse.
Kyllähän sen asetelman kiinnityksessä oikeasti pitäisi käyttää asennustyökalua valmistajan mukaan. Parista huoltoyrityksestä sain kuitenkin ymmärtää, että käytännön elämässä uusi asetelma ruuvataan kiinni ilman työkalua.
Vastuuta tuskin kukaan ottaa tästä ohjeesta - en minäkään
Meinaan silti kiinnittää uuden paineasetelman perinteisesti "kehäkiristäen".
Kyllähän sen asetelman kiinnityksessä oikeasti pitäisi käyttää asennustyökalua valmistajan mukaan. Parista huoltoyrityksestä sain kuitenkin ymmärtää, että käytännön elämässä uusi asetelma ruuvataan kiinni ilman työkalua.
Vastuuta tuskin kukaan ottaa tästä ohjeesta - en minäkään

Saabiton Saabisti
Re: Kytkimen vaihto - itsesäätyvä paineasetelma
Käytännön elämässä niitä ongelmia (kytkimen väännönkesto ei ole sitä mitä pitää ja käyttöikä lyhenee) sitten tulee jos SAC mekanismi ei olekaan "pohjassa" eli uuden kytkimen asennossa kun sen pakkauslaatikostaan esiin nostaa. Mekanismi liikahtelee tärinästä ja pudotuksista herkästi, kokemusta on. Eli ennen asennusta syytä tarkistaa että SAC:n pikkujouset ovat täysin kokoonpuristuneet, jos eivät niin asennus SAC-työkalun avulla tai sitten prässissä asetelma kasaan ja ruuvarilla kiilamekanismin työntäminen niin että se on nollilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com