Satkun vaihteisto tuntuu "jäykältä" kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MarkoL

Satkun vaihteisto tuntuu "jäykältä" kylmänä

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

-------------------------------
Viimeksi muokannut MarkoL, To Huhti 21, 2005 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä teki satku ihan samallaista, mutta hieman ajan päästä kun kone lämpeni niin laatikkokin alkoi toimimaan.

Jos nyt ymmärsin oikein niin minulla ja sinulla olisi liian jäykkää se öljy.

Eiköhän Mertmi kerro lisää :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kannattaisi hakea SAABin omaa vaihteisto öljyä SAABin huollosta.
Varmin tapa pitää SAABin vaihteisto kunnossa.
Ne teflon pinnotteiset synkronirenkaat eivät siedä mitä tahansa öljyjä.
Jos kakkonen rusahtaa n.60 vauhdissa ( kun vaihdetaan 3:lta 2:lle niin tämä on merkki alkavasta vaihteisto viasta )

Suurin osa SAABin vaihteistoista särjetään VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ.
Ja sitten puhutaan että kyllä on huono auto kun ei kestä...!!!!

3 satkua omistaneena..( kaikkiin olen tehnyt vaihteisto remontin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
miktuo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 28, 2004 12:34
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja miktuo »

Minkälainen homma noi synkrot on vaihtaa? Isännän 1986 t8 3- ja 5-vaihde vähän hukassa... Vai kannattaskohan alkaa katteleen toistaa lootaa?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei ole paha rasti vaihtaa, tosin kone täytyy nostaa ylös.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MarkoL

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

-----------------------------
Viimeksi muokannut MarkoL, To Huhti 21, 2005 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Marras 24, 2004 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vinkki: mulla oli kanssa vaihteensiirto jäykkää kylmänä. Vaihdekepin juuresta se kumi ylös ja siihen kepissä olevaan muovipalloon suihkaus notkeaa öljyä ja kepin liikuttelua. Taas pelaa. Joskus on pienestä kiinni..
Aki Peltola #1132
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Soitin läheiseen saabin huoltoon, siellä sanoivat että jos vaihtaa laatikon öljyt, voi laittaa osasynteettistä moottoriöljyä. Viskositeettia en kysynyt, mikähän se voisi olla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enpä laittaisi moottoriöljyä vaihdelaatikkoon vaikka saabilla niin väittäisivät, ellei halua vaihteistoaan tuhota. Oikeaa vaihteistoöljyä sinne on syytä laittaa, ja aiemmin mainittu Neste Hypoidi MP75W on ainakin yksi hyväksi havaituista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä ainakin tonnarin suositukset olisiko satkuun samat..?

huom....(((Synthetic oil must not be used.)))
http://www.electricbbs.com/servicing/servicespecs.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toi yllämainittu MP 75W on teki mun 900i:n todella nihkeästi toimivasta laatikosta paljon paljon paremman. 8)

Kuten aiemmista viesteistäni voi kenties löytääkin, toi lodju alkoi ensin olemaan jäykkä pakkasilla, sitten se oli jäykkä jo nollassa, kunnes se alkoi olla jäykkä toimimaan plussakeleilläkin. Kovalla pakkasella meinasi vauhti hyytyä autosta 1->2 vaihdossa, kun keppi oli niin jäykkää. Nyt on nuo yllämainitut öljyt sisällä ja tänäänkin -10 pakkasella heti lähtiessä keppi liikkuu ilman väkivaltaa heti liikkeelle lähtiessä. Odottelen kovia pakkasia, liekkö vaikutusta vaihteiston toimintaan, jokatapauksessa ennen näihin öljyihin pääsyä keppi oli +10 keleillä jäykempi liikuttaa, kuin nykyisin -10:ssä asteessa!!! Katellaan tilannetta. :wink:

Ainiin, se vanha öljy oli 10W40, enkä kiistä, etteikö laatikossa voisi olla vikaa. Autolla ajettu 369tkm ja laakeriremppa tehty kuulemma vajaat 250tkm kieppeillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Minäkin "äänestän" Nesteen MP 75W:tä. :)
En tiedä tarkalleen, mitä öljyä laatikossa oli, jossain vaiheessa se kuitenkin oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Kuvittelisin, että se oli jotain moottoriöljyä.
Ennen öljynvaihtoa ykköseltä kakkoselle vaihtaessa sai kikkailla, ettei laatikko olisi rusahtanut. Öljy oli myös kylmänä, erityisesti pakkasella sen verran jäykkää, että vaihtaminen oli tympeän takkuista. Öljynvaihdon jälkeen tällaiset oireet lähes katosivat. Lisäksi huomasin, että tyhjäkäynnillä, vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen ylhäällä, kuuluva ujellus vaimeni huomattavasti. Kertonee jotain öljyn ominaisuuksista. :D

edit: Niin ja autohan oli tuo allekirjoituksessa näkyvä kaasari 900 :wink:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jos laatikko on kunnossa niin se pelaa 10-40 moottori öljyllä , onhan siellä ollut uutenakin sitä?!
Toisaalta kokeeksi ostin ad liikkeestä tilaten sitä nesteen hypoidia, nyt olen tyytyväinen siihen.
Monet liikkeet laittaa muihinkin vakio autojen laatikoihin huolloissa moottoriöljyä, eikä ole ollut ongelmia.
Kaverin tonnarissakin on laatikossa 0w-40 öljyt ja ei ole ollut valittamista. 60tkm sekin ajellu sillä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Muistan lukeneeni veljen OG900c:n käyttöohjeista, että moottoriöljyä voitiin käyttää tilapäisesti. Samaisessa opuksessa suositeltiin SAE75W-viskositeetin mukaista öljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin