99 pissapoikatarinointia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 pissapoikatarinointia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en tiedä olenko jo aiemmin tästä maininnut, mutta ainakin 99:ssä on pissapoika erällä tavalla epäkiitollisessa paikassa. kaikki yliroiskuva vesi jää etulokasuojan koteloon makaamaan, itse olen jo kahdesta tuplaysistäni kyseisen lokasuojankotelon läpimädän helman hitsauttanut kuluneena vuonna. taidanpa seuraavalla huoltoasemakeikalla ostaa kunnon TUUTIN ja käyttää jatkossa sitä kun täytän pissistä.

eilinen 20 minuutin sessioksi suunniteltu, mutta kolmen tunnin mittaiseksi venynyt ähertely pissapojan kanssa synnytti muitakin kysymyksiä. ihmettelin kun johdoille tulee virtaa (ainakin jaksoi virtakynän valon sytyttää) mutta moottori ei pyöri. akuilta vedetyistä johdoista virta kelpasi paremmin ja moottori lähti pyörimään. onneksi kojelautaan oli valmiiksi asennettu ylimääräinen kytkin jonka johdot onnistuin löytämään samasta nurkasta konehuonetta ja kytkin ne pissapoikaan ja johan toimii.

tuli myös otettua pissiksen säiliö irti ja huuhdeltua. pohja oli täynnä roskia ja konepellin suutinta sai olla puhdistamassa tukoksista 5 kertaa päivässä. totesin myös että on idioottimainen keksintö pujottaa säiliöstä konepellille lähtevä nesteputki siitä säiliön viereisen seinämän läpiviennistä. vaikeuttaa tosi paljon säiliön nostamista huoltotöitä varten. letku mahtuu kulkemaan yläkautta aivan yhtä hyvin.

vaihdoin myös lampunpesimen letkuille menevän y-haaroittimen etu-takaperin jotta kaikki neste tulisi tuulilasille. kun ei lampunpyyhkijät toimi, tuskin siitä pienestä nestenöröstäkään mitään iloa on.

toinen asia mitä ihmettelin, miksi jossain ysiyseissä pissapojan käyttö viiksestä laukaisee myös pyyhkijät, ja joissain ei?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 pissapoikatarinointia

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti: kaikki yliroiskuva vesi jää etulokasuojan koteloon makaamaan, itse olen jo kahdesta tuplaysistäni kyseisen lokasuojankotelon läpimädän helman hitsauttanut kuluneena vuonna.
Se kotelon pohja täytyy pitää puhtaana roskista ja tyhjennysaukko kotelon alakulmassa pitää olla auki, niin ohikaadettu pesuneste pääsee ulos.
lucaf kirjoitti:eilinen 20 minuutin sessioksi suunniteltu, mutta kolmen tunnin mittaiseksi venynyt ähertely pissapojan kanssa synnytti muitakin kysymyksiä. ihmettelin kun johdoille tulee virtaa (ainakin jaksoi virtakynän valon sytyttää) mutta moottori ei pyöri.
Vikaa viiksen kontakteissa tai moottorin maadoituksessa. Oliko virtakynä kiinni johdossa samaan aikaan moottorin kanssa?
lucaf kirjoitti: toinen asia mitä ihmettelin, miksi jossain ysiyseissä pissapojan käyttö viiksestä laukaisee myös pyyhkijät, ja joissain ei?
Tuo on tihkureleen ominaisuus. Jos ei ole tihkurelettä, ei ole automaattista pissapojankäytön yhteydessä pyyhkimistäkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 pissapoikatarinointia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti: Se kotelon pohja täytyy pitää puhtaana roskista ja tyhjennysaukko kotelon alakulmassa pitää olla auki, niin ohikaadettu pesuneste pääsee ulos.
Ai siinä kuuluu olla reikä? siis järkevästi suunniteltu, mä luulin että mun autoihin on syntynyt se reikä... fiksu huomio toi että tulis pitää puhtaana, muuten kosteus jää siihen saumaan. eli ideaalisinta olis jos pissapojan vois täyttää paineella, ja samalla huuhtelisi aina sen lokarin kotelonkin siinä sivussa :)
jus kirjoitti: Vikaa viiksen kontakteissa tai moottorin maadoituksessa. Oliko virtakynä kiinni johdossa samaan aikaan moottorin kanssa?
kun otin virtajohdon moottorista irti, ja työnsin virtakynään abigon, virtakynään syttyi valo. kun työnsin johdon kiinni pissamoottoriin ja tökkäsin virtakynää siihen abigon kylkeen, valo ei enää syttynyt. mutta kuten sanottu, kun vedin + johdon suoraan akulta, toimi kuin unelma. olisko se viiksen kontakti sitten tosiaan...? nimittäin nythän pissapoika toimii erinomaisesti kun johdot tulee erilliseltä katkaisijalta kojelaudassa. itse kun tuumailin että olisko pissapojan alkuperäinen johto jotenkin hapettunut tms. jostain kohtaa mutta se viiksen huono kontakti kuulostaisi loogisemmalta selitykseltä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi mahdollisuus on laittaa se originaali pissapojan johto ohjaamaan relettä, joka kytkee vasta pumpun päälle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toi mulla kävi itsellänikin mielessä, jotenkin olen vaan kovin huono alkaa tekemään noita sähköjuttuja. Rehellisesti sanottuna en edes osaisi yhtä relettä kytkeä ilman tunnin pähkäilyä.

tajusin vaan yhtäkkiä senkin, että ongelman ydin taitaa olla jälleen tämä omituinen musta töhnä, jota tuntuu löytyvän joka paikasta. kylmettyessään jähmettyy ja eristää sähköä. sitä on löytynyt lämppärin puhaltimen kytkimestä, ratin äänimerkin kontaktipinnoista, ja tässä tapauksessa sitä on varmaan siellä pyyhkijän viiksessä. voisin löydä vetoa että tuo pissapoika olisi toiminut viiksestä jos olisin käyttänyt auton lämpimäksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Se tunti releen asennukseen kannattaa. Aikanaan laitoin ysinoppaan ja sittemmin tuohon ceehen viiksen ohjaamaan relettä josta siis moottorille kunnon virta. Pruuttaa ihan eri tavalla!
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

cc kirjoitti:Se tunti releen asennukseen kannattaa. Aikanaan laitoin ysinoppaan ja sittemmin tuohon ceehen viiksen ohjaamaan relettä josta siis moottorille kunnon virta. Pruuttaa ihan eri tavalla!
pahus, toihan kuulostaa yllytykseltä :) laitetaan korvan taakse. tuli vaan nyt jo niin toimiva viritys tehtyä
tuohon yksilöön että jättänen idean seuraavaan potilaaseen toteutettavaksi. Toisaalta taidan arvata missä sijaitsee sen ylimääräisen katkaisijan rele jonka johtoihin pissapojan moottorin nyt kytkin, jos vetäisin viiksen piuhat siihen releeseen niin se olis siinä...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mimmi kirjoitti:Releen kytkentä: Napa 85 viiksestä tulevaan johtoon. Napa 86 maahan (olettaen + ohjatuksi pissapojaksi). Napa 87 moottoriin menevään johtoon. Napa 30 plussaan (jos laitat suoraan akulta, laita sulake (esim 15A) väliin).
kiitos!!! laitetaan ylös...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

jus kirjoitti:Se kotelon pohja täytyy pitää puhtaana roskista ja tyhjennysaukko kotelon alakulmassa pitää olla auki, niin ohikaadettu pesuneste pääsee ulos
Juu tein tommosen puhdistusoperaation tänään. Kotelon pohjalta löytyi: hiekkaa, erkkarulla ja kaksi nastaa (renkaasta)...mitenhän noi kaikki on tonne päätyny 8O

Kiitos muistutuksesta, tuo homma oli unohtunut tälle nykyiselle menopelille tehdä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin