"Tutustumiseni Saabiin"
"Tutustumiseni Saabiin"
"-Ei ikinä etuvetoista, eikä ainakaan Saabia." vuonna 1998 sanoin joulun alla vaimolle noin, kun oltiin autoa katselemassa lehdistä. Siitä meni sitten vodenvaihteen yli, kun otti silmään ilmoitus Metro-Autolta. Myynnissä Saab 9000i vm:-87. Kilometrejä 470tkm. Sen hinta oli alun toistakymmentätuhatta halvempi kuin muiden vastaavien. Lähettiin sitten lauantai ajelulle vanhalla taunuksella. Pakkasta oli n: 10 astetta. Matkaa oli reilu 30km ja taunuksen puhallin jaksoi juuri ja juuri pitää vain etulasin puhtaana. Sivulaseja sai vähän väliä raapia auki, ainakin risteyksiä lähestyessä. No päästiin me perille ihan hyvin kuitenkin, ja aloin heti kiertämään autoa. Puhelimessa autoliikkeen myyjä oli sanonut, että sillä on ajettu liki puolimiljoonaa ja ovi rutussa. No kilometrejä en osaa pelätä ja peltiä saa aina uutta. Ensinnäkin se myyjä oli "llioitellut" puhelimessa, ei siinä ollut kuin pieni vekki repsikan puoleisessa takaovessa. Tässä vaiheessa meitä palvelemaan astunut naismyyjä antoi rauhassa katsella autoa, ja jos oli kysyttävää hän tuli kertomaan, siirtyen taasen taaemmaksi kun asia oli selvitetty. Mielestäni hienoa palvelua. En vielä tässä vaiheessa arvannut mihinkä tuo reissu johtaisi. No, aloimme puhelemaan koeajosta. Änkesimme koko perhe minä, vaimo ja 3 lasta Saabiin. Vedin vaistomaisesti kuskin penkkiä eteenpäin, kun huomasin että tässä autossa voisin pitää penkkiä sielä missä haluan, ei sielä mihinkä turvavyöä antaisi myöten. Taunuksessa oli pakko pitää penkki niin edessä kuin turvavyö antoi myöten. Vau, siinä piste Saabille. No siinä lähdettiin sitten ajelemaan, ja voi jukra sitä tilantunnetta minkä siinä autossa oli. Taas piste lisää. No kun siinä maltoin sitten keskittyä auton ominaisuuksiin, tuli tunne että tätä auto olen ajanut aina. Mikään ei ollut vierasta, kaikki namiskat löytyivät kerralla. TÄMÄ OLISI MEIDÄN AUTO.
Sanoin vaimolle, joka hoitaa pääasiassa talouden:"-Päätä sinä, minä en näe estettä miksi emme ostaisi tätä." Vaimo vastasi:"-Kyllä se tässä on"
"Missä vaiheessa päätit?" kysyin. Vastaus:"-Siinä kun istuimme autoon ja tilaa oli." Maanantaina sitten kävin hakemassa auton. Eikä sen kanssa ollut mitään ongelmaa, vaan tuli lisä pontta päätökselle. Jumankekka sehän vie vähän ainetta. Normi ajossa 80-110km/h, kulutus pyöri 6,5 ja 8 litran välillä. Taunuksellamme ei tainnut alle 8:n päästä vaikka kuinka pihisteli.
Sitten sorruimme kaksi vuotta sitten ostamaan Mazda 626:n, jonka sitten vajaan vuoden päästä vaihdoimme -89 malliseen 9tonariin. Ei Mazda sinänsä mitenkään huono ollut, mitä nyt ei penkki sopinut mulle laisinkaan. Anopille matkaa n:250km ja sillä joutui pitämään 2-3 taukoa ihan sen takia että selkä väsyi. Ja se vei paljon enemmän bensaa kuin Saabi, ei tainnut päästä alle 8:n. Saabilla nyt pystyn hilpaisemaan koko sivun yheltä istumalta. Auto ollut meillä hieman vajaan vuoden ja nyt hajosi tuo bensapumppu. "Uusi" jo tilalla. Mutta sen nyt ymmärrän kun kilometrejä on takana kohta 350tkm. Kyllä siinä jo voi tulla tunnit täyteen
Sanoin vaimolle, joka hoitaa pääasiassa talouden:"-Päätä sinä, minä en näe estettä miksi emme ostaisi tätä." Vaimo vastasi:"-Kyllä se tässä on"
"Missä vaiheessa päätit?" kysyin. Vastaus:"-Siinä kun istuimme autoon ja tilaa oli." Maanantaina sitten kävin hakemassa auton. Eikä sen kanssa ollut mitään ongelmaa, vaan tuli lisä pontta päätökselle. Jumankekka sehän vie vähän ainetta. Normi ajossa 80-110km/h, kulutus pyöri 6,5 ja 8 litran välillä. Taunuksellamme ei tainnut alle 8:n päästä vaikka kuinka pihisteli.
Sitten sorruimme kaksi vuotta sitten ostamaan Mazda 626:n, jonka sitten vajaan vuoden päästä vaihdoimme -89 malliseen 9tonariin. Ei Mazda sinänsä mitenkään huono ollut, mitä nyt ei penkki sopinut mulle laisinkaan. Anopille matkaa n:250km ja sillä joutui pitämään 2-3 taukoa ihan sen takia että selkä väsyi. Ja se vei paljon enemmän bensaa kuin Saabi, ei tainnut päästä alle 8:n. Saabilla nyt pystyn hilpaisemaan koko sivun yheltä istumalta. Auto ollut meillä hieman vajaan vuoden ja nyt hajosi tuo bensapumppu. "Uusi" jo tilalla. Mutta sen nyt ymmärrän kun kilometrejä on takana kohta 350tkm. Kyllä siinä jo voi tulla tunnit täyteen
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
-
- "Hirsch"
Juurikin näin.Jope kirjoitti:Jep. Suurin osa soraäänien päästäjistä eivät valitettavasti ole koskaan päässeet ajamaan kunnossa olevalla Saabilla.
Itse kun laitoin tontun niin kaverit oli et mitä v*ttua!!?

Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Lujaa menee.
Jep. Sakkoja "meinasi" tulla. Sillä ekalla Saabilla tosiaan meinsasi mennä liiankin lujaa. Ensimmäinen reissu anopille. Vähän ennen loppua meillä on semmoinen kapeahko mutkainen tie osuus n:30km. Ja sillä taunuksella kun mentiin, niin ei sillä tiellä uskaltanut hyvä jos sitä 80 rajoitusta ajella. Sit ekan kerran kun mentiin saabilla, niin välillä oikeen säikähti. Mittari oli kivunnut huomaamatta toiselle sadalle. Se vauhti ei tuntunut, ei sitten laisinkaan autossa. Hitto että se oli uskomaton kokemus sen taunuksen jälkeen. Ja se bensan kulutus, se vasta yllättikin. Mitenkä taas yksi mielikuvani Saabista heitti häränpyllyä. Pidin ihan tosiaan "bulshittinä" puheita joissa kehuttiin 9tonarin taloudellisuutta. Juma jos tuon kokoinen auto kuluttaa semmoisen 7,5 litraa (oman ajotavan keskikulutus) ja siihen mahtuu "koko suku", niin olin löytänyt AUTON.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Juuh, taloudellinen on..
2.3t ja 6.3l/100 on enkat.. (tosin kesällä, 80km/h ja ilmastointi econ-moodissa ;-)
Satkutkin on kivoja, mutta ne on ihan eri maata kuin tonnari..
Uudempia en sitten olekaan päässyt kokeilemaan.
2.3t ja 6.3l/100 on enkat.. (tosin kesällä, 80km/h ja ilmastointi econ-moodissa ;-)
Satkutkin on kivoja, mutta ne on ihan eri maata kuin tonnari..
Uudempia en sitten olekaan päässyt kokeilemaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)