Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Manuaalivaihteisessa autossa vetävän pyörän pyöränlaakerin kuntoa saa kuulosteltua ottamalla pyörän ylös ja vaihteen vapaalle, sitten pyörittelemällä, kuuntelemalla ja tunnustelemalla herkkyyttä.

Automaattivaihteisessa vaihteisto tuottaa vapaallakin sen verran vastusta ja pitää omia huminoitaan, ettei kunnosta oikein tahdo saada kuvaa (ellei laakeri ole sitten todella huono). Nyt tutkinnan alla on tonnari, mutta merkistä ja mallista riippumattahan ongelma on yleensä sama.

Onko raadilla tähän parempia ehdotuksia kuin vetoakselin irrottaminen, itselle ei tule muuta mieleen?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa

Viesti Kirjoittaja stara »

mitenkäs tangon tai B: n stetoskoopin avulla korvaan/ kuuloluuhun kone käyden vaihde päällä, vertailevat äänet vasen/ oikea..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Kyllä automaatistakin saa testattua siten, että pyörä ylös, kädellä kiinni kierrejousesta ja risa pyöränlaakeri tuntuu tärinänä jousessa
NG9-3 Aero MY05
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kuivalla tiellä mutkaan / mutkittelua hyvää nopeutta, ulkokurvin etupyörä ulvoo, jos on laakerissa aihetta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos nostaa molemat etupyörät ilmaan, niin silloin tasauspyörästö sallii pyörien liikkua vastakkaisiin suuntiin. Eikö noin pyöri aika kevyesti ja äänettömästi myös automaattivaihteisissakin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin