3-rivinen syyläri ja 1700cc V4:n männät???
3-rivinen syyläri ja 1700cc V4:n männät???
Morjens!
Nyt kun tonnikalan pakkasnesteiden kanssa on tullut pelattua niin taisin jäädä glykolin koukkuun niin pahasti että täytyy alkaa teettämään Ysiwitkaan 3-rivinen syyläri. Kuvastossa lukee että "Saab 96 1700cc/sport), mikään virallinen malli ei liene kyseessä. Kysymykseen johdatus menee jokseenkin näin: Jäähdytinhuolto joka otti tehdäkseen tonnikalan lämppäriremontin ei oikein suoriutunut tehtävästään ja kun kerroin että jäi paha maku suuhun, ei oikein osannut muutakaan keksiä hyvitykseksi kuin tarjota jotain kenno- tai syyläriremppaa. Käskin onkia tiedot 95:n syylärin kennotuksesta ja heppu soittikin ja sanoi että kenno 80 juroa ja rahtia n. 10 päälle, täyttyykö törkeän ryöstön tunnusmerkit vai kannataisiko teettää kyseinen kennotus? Toinen oululainen kennopaja sanoi että vajaa 200 juroa olisi sopiva hinta, sen ristisin jo lähinnä kavallukseksi.
Kysymys 2: Mikä se olikaan se voortin 2.0 OHC:n "ihanteellinen männänkorkeus" 1700-kuutioiseen V-moottoriin? Ysiwitkan "isolohko" kun osoitti väsymisen merkit kesken ajokauden ja yltyi ryökäle öljylle persoksi sekä alkoi vedättäessä kilistämään. Tarkempaa tutkimusta en ole potilaaseen vielä tehnyt mutta jos nyt metsästelisi ne männät valmiiksi. Lohkohan on jo valmiiksi 0,5mm ylikoossa joten lähellä ollaan mäntien sopimisen kanssa.
teevee P:n Vee
Nyt kun tonnikalan pakkasnesteiden kanssa on tullut pelattua niin taisin jäädä glykolin koukkuun niin pahasti että täytyy alkaa teettämään Ysiwitkaan 3-rivinen syyläri. Kuvastossa lukee että "Saab 96 1700cc/sport), mikään virallinen malli ei liene kyseessä. Kysymykseen johdatus menee jokseenkin näin: Jäähdytinhuolto joka otti tehdäkseen tonnikalan lämppäriremontin ei oikein suoriutunut tehtävästään ja kun kerroin että jäi paha maku suuhun, ei oikein osannut muutakaan keksiä hyvitykseksi kuin tarjota jotain kenno- tai syyläriremppaa. Käskin onkia tiedot 95:n syylärin kennotuksesta ja heppu soittikin ja sanoi että kenno 80 juroa ja rahtia n. 10 päälle, täyttyykö törkeän ryöstön tunnusmerkit vai kannataisiko teettää kyseinen kennotus? Toinen oululainen kennopaja sanoi että vajaa 200 juroa olisi sopiva hinta, sen ristisin jo lähinnä kavallukseksi.
Kysymys 2: Mikä se olikaan se voortin 2.0 OHC:n "ihanteellinen männänkorkeus" 1700-kuutioiseen V-moottoriin? Ysiwitkan "isolohko" kun osoitti väsymisen merkit kesken ajokauden ja yltyi ryökäle öljylle persoksi sekä alkoi vedättäessä kilistämään. Tarkempaa tutkimusta en ole potilaaseen vielä tehnyt mutta jos nyt metsästelisi ne männät valmiiksi. Lohkohan on jo valmiiksi 0,5mm ylikoossa joten lähellä ollaan mäntien sopimisen kanssa.
teevee P:n Vee
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Eiköhän ne ole kaikki saman korkuisia merkistä riippumatta - kannattaa jokatapauksessa kysyä. Kokosin tälläisen mosan jo syksyllä, mutta en ole sitä vielä muista kiireistä johtuen käyntiin saanut - keväällä viimeistään. Merkkiä en muista, 1.5 mm ylikoko, jolloin kone olisi abaut 1800 cm3. Mäntä nousee aavistuksen häivähdyksen lohkon yläpuolelle, mutta ei milliä. Menee ilman holkkeja / sorvauksia omaan kierokankeen. Useammat ovat OHC:n mäntiä käyttäneet. Toinen vaihtoehto helpoksi "isolohkoksi" on Granadan 94 mm männät (tyyppiä en tiedä). Ei kokemusta muusta kuin, että käytetty lohko ja männät ovat tallilla. Ollut joskus erään jokkiskaverin saabissa käytössä.
Re: 3-rivinen syyläri ja 1700cc V4:n männät???
P:n Vee kirjoitti:Morjens!
Kysymys 2: Mikä se olikaan se voortin 2.0 OHC:n "ihanteellinen männänkorkeus" 1700-kuutioiseen V-moottoriin? Ysiwitkan "isolohko" kun osoitti väsymisen merkit kesken ajokauden ja yltyi ryökäle öljylle persoksi sekä alkoi vedättäessä kilistämään. Tarkempaa tutkimusta en ole potilaaseen vielä tehnyt mutta jos nyt metsästelisi ne männät valmiiksi. Lohkohan on jo valmiiksi 0,5mm ylikoossa joten lähellä ollaan mäntien sopimisen kanssa.
teevee P:n Vee
Noin 41,6mm. Niitä saa(tai siis sai) millin matalempinakin. Nuo korkeammat nostaa tosiaan ne puristukset kivasti. Yksi vaihtoehto on kuplan mahle, mutta se on sitten jo aika paljonkin matalampi (haittaako?)ja vaatii hieman työtä jotta sopii kankiin (tappi 22mm).
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
männät "V4-isolohkoon"
Taidan kuitenkin pysytellä voortin osissa, onhan ne sentään samaa perhettä lohkon kanssa. Nyt 1,7:n 0,5mm ylikokomännissä on mersun tiisselikoneen männänrenkaat ja alkoi heti 15tkm:n jälkeen hylkimään, luulen ainakin että männänrenkaat siellä palasina on.
teevee P:n Vee
teevee P:n Vee
3-rivinen syyläri??
Vihreässä paholaisessasihan on teetetty 3-rivinen syyläri ja kuvista päätellen taitaa olla vakiot päädyt kyseessä. Muistatko mitä moisen lystin teettäminen maksoi? Vähenisi lämpömittariin vilkuilu ja pysyisi lämmöt varmasti kurissa. Päädyt olivat muistaakseni 62-63mm paksut ja sopiva kenno 58mm ja kolmirivinen, sopisi just' eikä melkein.
t.P:n Vee
t.P:n Vee
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3-rivinen syyläri ja 1700cc V4:n männät???
Jos Mahlea käyttää niin siihen löytyy valmiit edulliset holkit (nyt ei muista - olisko ollut Golfin tms) - ei tarvitse reikiä kairata. Kaverin Saabissa on ne ja puristukset on 9-10 välissä reilusti lasketuilla kansilla (eli alhaiset kisakäyttöön). Myös toisella kaverilla on vastaavat katuautossa. Paukkua ei ole samalla tavalla kuin OHC:n tai 2.0 l Opelin modifioiduilla männillä, mutta hyvin toimii, kone kestää kisarääkkiä loputtomasti ja lämmöt on koneessa alhaalla. Positiivista on, että Mahlen takomännät ja männänrenkaat on halpoja. Ei huono vaihtoehto.kallejh kirjoitti:P:n Vee kirjoitti:Morjens!
Kysymys 2: Mikä se olikaan se voortin 2.0 OHC:n "ihanteellinen männänkorkeus" 1700-kuutioiseen V-moottoriin? Ysiwitkan "isolohko" kun osoitti väsymisen merkit kesken ajokauden ja yltyi ryökäle öljylle persoksi sekä alkoi vedättäessä kilistämään. Tarkempaa tutkimusta en ole potilaaseen vielä tehnyt mutta jos nyt metsästelisi ne männät valmiiksi. Lohkohan on jo valmiiksi 0,5mm ylikoossa joten lähellä ollaan mäntien sopimisen kanssa.
teevee P:n Vee
Noin 41,6mm. Niitä saa(tai siis sai) millin matalempinakin. Nuo korkeammat nostaa tosiaan ne puristukset kivasti. Yksi vaihtoehto on kuplan mahle, mutta se on sitten jo aika paljonkin matalampi (haittaako?)ja vaatii hieman työtä jotta sopii kankiin (tappi 22mm).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3-rivinen syyläri??
Meillä on kisakäytössä Fiat Regatan tms paksumpi = useampi rivinen alumiini syyläri. Varustettu kiinteällä paisuntasäiliöllä. Alavesiletku on toisessa päässä, joten sitä pitää jatkaa. Lämmöt pysyy hyvin aisoissa.P:n Vee kirjoitti:Vihreässä paholaisessasihan on teetetty 3-rivinen syyläri ja kuvista päätellen taitaa olla vakiot päädyt kyseessä. Muistatko mitä moisen lystin teettäminen maksoi? Vähenisi lämpömittariin vilkuilu ja pysyisi lämmöt varmasti kurissa. Päädyt olivat muistaakseni 62-63mm paksut ja sopiva kenno 58mm ja kolmirivinen, sopisi just' eikä melkein.
t.P:n Vee
Re: 3-rivinen syyläri??
Juu, oikein huomasit!P:n Vee kirjoitti:Vihreässä paholaisessasihan on teetetty 3-rivinen syyläri ja kuvista päätellen taitaa olla vakiot päädyt kyseessä. Muistatko mitä moisen lystin teettäminen maksoi? Vähenisi lämpömittariin vilkuilu ja pysyisi lämmöt varmasti kurissa. Päädyt olivat muistaakseni 62-63mm paksut ja sopiva kenno 58mm ja kolmirivinen, sopisi just' eikä melkein.
t.P:n Vee
Maksoi vähän vajaat 100 e. Rauhoitti lämpömittarin laakista, vakiosyyläri kun ei oikein riittänyt kun kosk kaasuun.
Minkä vuotinen se sun on, ei sopisi esim ysiysin tai satkun syyläri?
Toisaalta taas mulle varmaan tulee sattuneesta syystä joku muu syyläri ensi kesäksi (en ole varma riittääkö tuo), joten tuo saattaisi jäädä ylimääräiseksi....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -