Millasia noit turbo saabbien välijäähyt on, koko, lähdöt, virtaavuus, jäähdytysteho ?
Onko jossain mallissa erityisen hyvä cooleri ja missä hinnoissa ne pyörii?
Saabin välijäähdytin??
Saabin välijäähdytin??
9000 2,3 16 -92
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
OG900-malleihin laitetaan usein "virityksenä" Volvon coolereita - sullahan on kai 240 Turbo? Volvon oma cooleri on yhtä hyvä ellei parempikin kuin Saab 9000:n vakio FMIC, joka on turhan kapea ollakseen tehokas virityskäytössä. Uudemmissa Turbo-Saabeissa taas coolerit ovat pienempiä pinta-alaltaan, eivätkä malliltaan käy helposti muiden autojen maskin ja syylärin väliin. Pieniäkin ovat.
Yleisesti, 9000 Turbon cooleri lienee paras jälkiasennussovelluksiin, mutta siinäkin on muovipäädyt ja aika ahdas kenno. 2-litraisissa koneissa se riittää n. 250-300 hv tehoille.
Yleisesti, 9000 Turbon cooleri lienee paras jälkiasennussovelluksiin, mutta siinäkin on muovipäädyt ja aika ahdas kenno. 2-litraisissa koneissa se riittää n. 250-300 hv tehoille.
Tuolta löytyis jotain tietoa v*lvon coolerista:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/I ... cooler.htm
Ko. sivun alla olevista linkeistä on löydettävissä myös jotain epätietellisiä mittauksia sen toiminnasta...
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/I ... cooler.htm
Ko. sivun alla olevista linkeistä on löydettävissä myös jotain epätietellisiä mittauksia sen toiminnasta...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
Joo, 240:n on juu...
Myin just oman coolerini, auto on pukeilla talven ja sinä aikana tarvis joku cooleri kehittää..
Noissa Volvon coolereissa on vaan se vika, et noit muovi päädyt tahtoo pläjähtää isommilla ahdoilla mäkeen. Tietty dumppi auttaa asiaa, mutta kait nää uudemman malliset on jo hieman paremmin virtaavia ja toimivia kuin toi 80 luvun tekniikka.
Tosin kyllä tollakin imupuolen lämmöt laski normaali ajossa 15 astetta ja repiessä jopa 35 astetta..Kun vertaa siihen aikaan kun ei ollu lainkaan cooleria.
Onhan noissa R sarjan volvoissakin aika samankokoinen cooleri kuin toi 80-luvun, mut en sit tiiä onko se yhtään sen parempi. Ja muovipäätyinen sekin on.
Joku
tommonen olis aika asiallinen..
Myin just oman coolerini, auto on pukeilla talven ja sinä aikana tarvis joku cooleri kehittää..
Noissa Volvon coolereissa on vaan se vika, et noit muovi päädyt tahtoo pläjähtää isommilla ahdoilla mäkeen. Tietty dumppi auttaa asiaa, mutta kait nää uudemman malliset on jo hieman paremmin virtaavia ja toimivia kuin toi 80 luvun tekniikka.
Tosin kyllä tollakin imupuolen lämmöt laski normaali ajossa 15 astetta ja repiessä jopa 35 astetta..Kun vertaa siihen aikaan kun ei ollu lainkaan cooleria.
Onhan noissa R sarjan volvoissakin aika samankokoinen cooleri kuin toi 80-luvun, mut en sit tiiä onko se yhtään sen parempi. Ja muovipäätyinen sekin on.
Joku

9000 2,3 16 -92