Uusi ahdin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Sarpaneva
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 15:21

Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja Sarpaneva »

Olen päivittämässä autooni (vuosimalli 2003, 9-3 2.0T 210 Hp Aero) ahdinta.
Katselin, että maptunella on mainittu tämä ahdin TD04HL16T, jolla pitäisi saada arviolta 300 hevosvoimaa irti.

No, näpyttelin Ebayhin tuon mallinumeron ja antaakin muutaman tuloksen.
Esim tässä; http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-850-C70 ... 5d3a794f04

Hintaa uutena vaivaiset 280 puntaa + postikulut.

Kohteessa tosin mainittu yhteensopivaksi vain Volvojen kanssa.

No, sitten googlettelin lisää tuolla mallinumerolla ja näin mm. Mitsubishejä, Volvoja sekä Opeleita mainittavan tuon ahtimen yhteydessä.

Osaako kukaan sanoa varmaksi, meneekö omaan kärryyni kyseinen ebay ahdin?

Maptunella; http://fi.maptun.com/tuningGuide.php?ka ... storder=82
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Volvon ahdin ei käy ilman isompia muita muutoksia liitäntöihin, todnäk. kaikki laipat ovat erilaiset. Pitää olla custom versio joka on muokattu juuri 9-3SS sopivaksi. Toisinsanoen Volvon TD04 on aivan eri kuin 9-3SS TD04.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sarpaneva
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 15:21

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja Sarpaneva »

Jees, kiitoksia vastauksesta. Täytyypi miettiä sitten jotain muuta :)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ongelmaksi muodostuu hl-mallin pakopesä. Aikaa olen viettänyt netissä eikä 9-3ss:ään ole sopivaa löytynyt. Vaihtoehtoja jää käytännössä 5.

Vaihtoehto 1. Helpoin tie on käyttää l-mallin ahdinta eli nykyiseen ahtimeen isompi kompurapuoli esim. 16t. Huono puoli on se, että pakopuoli tulee ahdistamaan.

Vaihtoehto 2. Muokata l-mallin pakopesä hl-mallin ahtimeen. Tämä lienee maptunin ratkaisu. Ongelmana on löytyy koneistaja pakopesälle mikäli itsellä ei ole koneita ja taitoa. Tämä on itsellä selvityksen alla missä onnistuu ja kannattaako rahallisesti.

Vaihtoehto 3. Vaihtaa sopiva laippa hl-mallin ahtimeen. Ongelmaksi saattaa muodostua hitsauksen kesto (näitä on ainakin länsinaapurissa tehty ilmeisesti onnistuneesti). Edelleenkään ei tosin mikään sopine paikoilleen tämän jälkeen.

Vaihtoehto 4. Vaihtaa laippa pakosarjaan tai tehdä adapteri. Edelleenkään mikään ei sopine paikoilleen tämän jälkeen.

Vaihtoehto 5. Lyödä euroja pino maptunille ja ruuvata ahdin paikoilleen. Ehdottamasti helpoin ja mikäli kaiken muun teettää ulkopuolisella niin lienee myös halvin ratkaisu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja 773E »

Aihetta viistäen: mulla on vastaavassa SS Aerossa ahtimena TD04HL16T
http://fi.maptun.com/shopProduct.php?pi ... 9&car=93ss

Hemmetin tyytyväinen olen ollut. Potkua löytyy maantieohituksiin mulle ihan riittävästi.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Sarpaneva
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 15:21

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja Sarpaneva »

Joo olisihan tuo TD04HL16T meikällekin ihan riittävä :)
Piti varmaan muitakin muutoksia tehdä autoon, kuin pelkkä ahdin vaihtaa?

Nyt löysin tällaisen; http://www.ebay.com/itm/TD04HL-16T-Saab ... 2c696537b5

Hintaa postikuluineen alle 300 euroa! Käsittämättömän edullinen, mutta toinen asia onkin sitten se, kuinka kauan nämä "Kiina" turbot kestää vai kestääkö ollenkaan.

Suositelkaa te jotain turboa, mistä saisi tai mistä kannattaisi kysellä?
Kunhan ahdin kykenee käsittelemään sen ~300 hevosvoimaa, niin riittäisi minulle.

Ei millään raaskisi lyödä 1200 euroa paalua tiskiin maptunelle :oops:
Mutta jos olette sitä mieltä, että se on helpoin, varmoin ja pidemmällä juoksulla myös suht edullinen vaihtoehto, niin pistetään sellainen sitten tilaukseen.

Ahtoja.com ehdotti minulle tällaista; http://www.ahtoja.com/product/47/wr-380
Viimeksi muokannut Sarpaneva, Pe Helmi 22, 2013 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyseinen kiinaturbo on OG9-3/OG9-5 TD04HL-15T B205/B235 ahdin isommalla kompressorisiivellä. Ei sovi 9-3SS/SC B207 moottoreihin.

300 eurolla ei muutenkaan saa uutta laadukasta ahdinta, skippaisin.

Aeron -14T riittää 260-270hv haarukkaan muiden rautamuutosten lisäksi, -16T voisi riittää 300hv asti hyvässä setupissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja 773E »

Sarpaneva kirjoitti:Joo olisihan tuo TD04HL16T meikällekin ihan riittävä :)
Piti varmaan muitakin muutoksia tehdä autoon, kuin pelkkä ahdin vaihtaa?
No turbon lisäksi softa, pakosarjan ja putkiston vaihdot lienee oleellisimmat. Muuta pientä kivaa tietty on JR fltteriä, jyhkeempää kykää, jne.

Enpä muuten edes tiedä, paljon pelkällä ahtimen vaihdolla + ohjelmoinnilla saa hyvää aikaiseksi ja onko siinä järkeä. Tietäiskö Jcarlson?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole tullut kokeiltua 16T pelkällä ohjelmoinnilla. Pelkkä 14T ja ohjelma antaa n. 245hv, 3" downpipellä 260hv (e85) joten vakioputki alkaa kyllä olla jo aika ahdas. Etanolilla syytä vaihtaa myös isommat suuttimet tai nostaa pa-painetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin