Uusi ahdin
Uusi ahdin
Olen päivittämässä autooni (vuosimalli 2003, 9-3 2.0T 210 Hp Aero) ahdinta.
Katselin, että maptunella on mainittu tämä ahdin TD04HL16T, jolla pitäisi saada arviolta 300 hevosvoimaa irti.
No, näpyttelin Ebayhin tuon mallinumeron ja antaakin muutaman tuloksen.
Esim tässä; http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-850-C70 ... 5d3a794f04
Hintaa uutena vaivaiset 280 puntaa + postikulut.
Kohteessa tosin mainittu yhteensopivaksi vain Volvojen kanssa.
No, sitten googlettelin lisää tuolla mallinumerolla ja näin mm. Mitsubishejä, Volvoja sekä Opeleita mainittavan tuon ahtimen yhteydessä.
Osaako kukaan sanoa varmaksi, meneekö omaan kärryyni kyseinen ebay ahdin?
Maptunella; http://fi.maptun.com/tuningGuide.php?ka ... storder=82
Katselin, että maptunella on mainittu tämä ahdin TD04HL16T, jolla pitäisi saada arviolta 300 hevosvoimaa irti.
No, näpyttelin Ebayhin tuon mallinumeron ja antaakin muutaman tuloksen.
Esim tässä; http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-850-C70 ... 5d3a794f04
Hintaa uutena vaivaiset 280 puntaa + postikulut.
Kohteessa tosin mainittu yhteensopivaksi vain Volvojen kanssa.
No, sitten googlettelin lisää tuolla mallinumerolla ja näin mm. Mitsubishejä, Volvoja sekä Opeleita mainittavan tuon ahtimen yhteydessä.
Osaako kukaan sanoa varmaksi, meneekö omaan kärryyni kyseinen ebay ahdin?
Maptunella; http://fi.maptun.com/tuningGuide.php?ka ... storder=82
Re: Uusi ahdin
Volvon ahdin ei käy ilman isompia muita muutoksia liitäntöihin, todnäk. kaikki laipat ovat erilaiset. Pitää olla custom versio joka on muokattu juuri 9-3SS sopivaksi. Toisinsanoen Volvon TD04 on aivan eri kuin 9-3SS TD04.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi ahdin
Jees, kiitoksia vastauksesta. Täytyypi miettiä sitten jotain muuta 

Re: Uusi ahdin
Ongelmaksi muodostuu hl-mallin pakopesä. Aikaa olen viettänyt netissä eikä 9-3ss:ään ole sopivaa löytynyt. Vaihtoehtoja jää käytännössä 5.
Vaihtoehto 1. Helpoin tie on käyttää l-mallin ahdinta eli nykyiseen ahtimeen isompi kompurapuoli esim. 16t. Huono puoli on se, että pakopuoli tulee ahdistamaan.
Vaihtoehto 2. Muokata l-mallin pakopesä hl-mallin ahtimeen. Tämä lienee maptunin ratkaisu. Ongelmana on löytyy koneistaja pakopesälle mikäli itsellä ei ole koneita ja taitoa. Tämä on itsellä selvityksen alla missä onnistuu ja kannattaako rahallisesti.
Vaihtoehto 3. Vaihtaa sopiva laippa hl-mallin ahtimeen. Ongelmaksi saattaa muodostua hitsauksen kesto (näitä on ainakin länsinaapurissa tehty ilmeisesti onnistuneesti). Edelleenkään ei tosin mikään sopine paikoilleen tämän jälkeen.
Vaihtoehto 4. Vaihtaa laippa pakosarjaan tai tehdä adapteri. Edelleenkään mikään ei sopine paikoilleen tämän jälkeen.
Vaihtoehto 5. Lyödä euroja pino maptunille ja ruuvata ahdin paikoilleen. Ehdottamasti helpoin ja mikäli kaiken muun teettää ulkopuolisella niin lienee myös halvin ratkaisu.
Vaihtoehto 1. Helpoin tie on käyttää l-mallin ahdinta eli nykyiseen ahtimeen isompi kompurapuoli esim. 16t. Huono puoli on se, että pakopuoli tulee ahdistamaan.
Vaihtoehto 2. Muokata l-mallin pakopesä hl-mallin ahtimeen. Tämä lienee maptunin ratkaisu. Ongelmana on löytyy koneistaja pakopesälle mikäli itsellä ei ole koneita ja taitoa. Tämä on itsellä selvityksen alla missä onnistuu ja kannattaako rahallisesti.
Vaihtoehto 3. Vaihtaa sopiva laippa hl-mallin ahtimeen. Ongelmaksi saattaa muodostua hitsauksen kesto (näitä on ainakin länsinaapurissa tehty ilmeisesti onnistuneesti). Edelleenkään ei tosin mikään sopine paikoilleen tämän jälkeen.
Vaihtoehto 4. Vaihtaa laippa pakosarjaan tai tehdä adapteri. Edelleenkään mikään ei sopine paikoilleen tämän jälkeen.
Vaihtoehto 5. Lyödä euroja pino maptunille ja ruuvata ahdin paikoilleen. Ehdottamasti helpoin ja mikäli kaiken muun teettää ulkopuolisella niin lienee myös halvin ratkaisu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Uusi ahdin
Aihetta viistäen: mulla on vastaavassa SS Aerossa ahtimena TD04HL16T
http://fi.maptun.com/shopProduct.php?pi ... 9&car=93ss
Hemmetin tyytyväinen olen ollut. Potkua löytyy maantieohituksiin mulle ihan riittävästi.
http://fi.maptun.com/shopProduct.php?pi ... 9&car=93ss
Hemmetin tyytyväinen olen ollut. Potkua löytyy maantieohituksiin mulle ihan riittävästi.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: Uusi ahdin
Joo olisihan tuo TD04HL16T meikällekin ihan riittävä 
Piti varmaan muitakin muutoksia tehdä autoon, kuin pelkkä ahdin vaihtaa?
Nyt löysin tällaisen; http://www.ebay.com/itm/TD04HL-16T-Saab ... 2c696537b5
Hintaa postikuluineen alle 300 euroa! Käsittämättömän edullinen, mutta toinen asia onkin sitten se, kuinka kauan nämä "Kiina" turbot kestää vai kestääkö ollenkaan.
Suositelkaa te jotain turboa, mistä saisi tai mistä kannattaisi kysellä?
Kunhan ahdin kykenee käsittelemään sen ~300 hevosvoimaa, niin riittäisi minulle.
Ei millään raaskisi lyödä 1200 euroa paalua tiskiin maptunelle
Mutta jos olette sitä mieltä, että se on helpoin, varmoin ja pidemmällä juoksulla myös suht edullinen vaihtoehto, niin pistetään sellainen sitten tilaukseen.
Ahtoja.com ehdotti minulle tällaista; http://www.ahtoja.com/product/47/wr-380

Piti varmaan muitakin muutoksia tehdä autoon, kuin pelkkä ahdin vaihtaa?
Nyt löysin tällaisen; http://www.ebay.com/itm/TD04HL-16T-Saab ... 2c696537b5
Hintaa postikuluineen alle 300 euroa! Käsittämättömän edullinen, mutta toinen asia onkin sitten se, kuinka kauan nämä "Kiina" turbot kestää vai kestääkö ollenkaan.
Suositelkaa te jotain turboa, mistä saisi tai mistä kannattaisi kysellä?
Kunhan ahdin kykenee käsittelemään sen ~300 hevosvoimaa, niin riittäisi minulle.
Ei millään raaskisi lyödä 1200 euroa paalua tiskiin maptunelle

Mutta jos olette sitä mieltä, että se on helpoin, varmoin ja pidemmällä juoksulla myös suht edullinen vaihtoehto, niin pistetään sellainen sitten tilaukseen.
Ahtoja.com ehdotti minulle tällaista; http://www.ahtoja.com/product/47/wr-380
Viimeksi muokannut Sarpaneva, Pe Helmi 22, 2013 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uusi ahdin
Kyseinen kiinaturbo on OG9-3/OG9-5 TD04HL-15T B205/B235 ahdin isommalla kompressorisiivellä. Ei sovi 9-3SS/SC B207 moottoreihin.
300 eurolla ei muutenkaan saa uutta laadukasta ahdinta, skippaisin.
Aeron -14T riittää 260-270hv haarukkaan muiden rautamuutosten lisäksi, -16T voisi riittää 300hv asti hyvässä setupissa.
300 eurolla ei muutenkaan saa uutta laadukasta ahdinta, skippaisin.
Aeron -14T riittää 260-270hv haarukkaan muiden rautamuutosten lisäksi, -16T voisi riittää 300hv asti hyvässä setupissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi ahdin
No turbon lisäksi softa, pakosarjan ja putkiston vaihdot lienee oleellisimmat. Muuta pientä kivaa tietty on JR fltteriä, jyhkeempää kykää, jne.Sarpaneva kirjoitti:Joo olisihan tuo TD04HL16T meikällekin ihan riittävä
Piti varmaan muitakin muutoksia tehdä autoon, kuin pelkkä ahdin vaihtaa?
Enpä muuten edes tiedä, paljon pelkällä ahtimen vaihdolla + ohjelmoinnilla saa hyvää aikaiseksi ja onko siinä järkeä. Tietäiskö Jcarlson?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: Uusi ahdin
Ei ole tullut kokeiltua 16T pelkällä ohjelmoinnilla. Pelkkä 14T ja ohjelma antaa n. 245hv, 3" downpipellä 260hv (e85) joten vakioputki alkaa kyllä olla jo aika ahdas. Etanolilla syytä vaihtaa myös isommat suuttimet tai nostaa pa-painetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com