Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 21:13
Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Terves.
Ostin sunnuntaina yksityishenkilöltä 21.4. Saab 9-5 Wagon vm 2001. ajettu 210 000. Kone on 2.0t ja käy RE85:lla.
Auto on eka Saabini ja olin siitä kovin innoissani. Tällä hetkellä on kiireinen hetki elämässä, joten lähetin sukulaispojan hakemaan sen myyjältä Pohjanmaalla. Hän tarkasti sen ja pikku ajelulla ja matkalla Pohjanmaalta Tampereelle mitään erikoista ei ollut havaittavissa käyttäytymisessä.
Tiistaina (48h tuntia siitä kun auto lähti Pohjanmaalta) itse lähdin autolla ensimmäistä kertaa kunnolla liikenteeseen työmatkalle Helsinkiin. Kehä I:llä autossa vilahti öljyvalo (tosin vain hetkellisesti ja jarruttaessa/ylämäessä) ja huutomerkki, joten pysähdyin seuraavassa liittymässä ja lisäsin litran öljyä. Ongelma meni öljynlisäyksestä pois ja lähdin ajamaan peräkärryn kanssa Tampereelle.
Tarttilan kohdalla autosta katosi tehot ja pääsin rullamaan vapaalla liittymästä ulos. En ollut kuullut tai huomannut mitään, koska olin soittanut musiikkia kovalla joten yllätyin tilanteesta. Nousin autosta ja palanut haju oli kaamea palaneen hajut. Hinautin auton Hakala Yhtiöille, josta seuraavana päivänä ilmeni, että jakoketju oli katkennut. Moottori pitäisi vaihtaa ja kustannus 3400-3700€.
Myyjän mukaan mitään merkkejä jakoketjun ongelmista ei ollut ennen auton luovutusta. Onko tämä mahdollista? Juuri ja juuri auto kerkesi etenemään 500km ennen totaalista rikkoutumista.
En kaipaa lakiteknisiä neuvoja, ellei vahvaa osaamista alalta ole, vaan ennenkaikkea auton tilanteesta neuvoa. Oliko virheen aiheittanut ongelma olemassa jo sunnuntaina vai ei? Se lienee ainoa kysymys jolla on merkitystä, jolla myyjän voisi saada vastaamaan edes osasta kustannuksista.
Kiitos jo etukäteen rakentavista neuvoista.
Juho
Ostin sunnuntaina yksityishenkilöltä 21.4. Saab 9-5 Wagon vm 2001. ajettu 210 000. Kone on 2.0t ja käy RE85:lla.
Auto on eka Saabini ja olin siitä kovin innoissani. Tällä hetkellä on kiireinen hetki elämässä, joten lähetin sukulaispojan hakemaan sen myyjältä Pohjanmaalla. Hän tarkasti sen ja pikku ajelulla ja matkalla Pohjanmaalta Tampereelle mitään erikoista ei ollut havaittavissa käyttäytymisessä.
Tiistaina (48h tuntia siitä kun auto lähti Pohjanmaalta) itse lähdin autolla ensimmäistä kertaa kunnolla liikenteeseen työmatkalle Helsinkiin. Kehä I:llä autossa vilahti öljyvalo (tosin vain hetkellisesti ja jarruttaessa/ylämäessä) ja huutomerkki, joten pysähdyin seuraavassa liittymässä ja lisäsin litran öljyä. Ongelma meni öljynlisäyksestä pois ja lähdin ajamaan peräkärryn kanssa Tampereelle.
Tarttilan kohdalla autosta katosi tehot ja pääsin rullamaan vapaalla liittymästä ulos. En ollut kuullut tai huomannut mitään, koska olin soittanut musiikkia kovalla joten yllätyin tilanteesta. Nousin autosta ja palanut haju oli kaamea palaneen hajut. Hinautin auton Hakala Yhtiöille, josta seuraavana päivänä ilmeni, että jakoketju oli katkennut. Moottori pitäisi vaihtaa ja kustannus 3400-3700€.
Myyjän mukaan mitään merkkejä jakoketjun ongelmista ei ollut ennen auton luovutusta. Onko tämä mahdollista? Juuri ja juuri auto kerkesi etenemään 500km ennen totaalista rikkoutumista.
En kaipaa lakiteknisiä neuvoja, ellei vahvaa osaamista alalta ole, vaan ennenkaikkea auton tilanteesta neuvoa. Oliko virheen aiheittanut ongelma olemassa jo sunnuntaina vai ei? Se lienee ainoa kysymys jolla on merkitystä, jolla myyjän voisi saada vastaamaan edes osasta kustannuksista.
Kiitos jo etukäteen rakentavista neuvoista.
Juho
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Näin voi käydä, kun käytettyä ostaa...
Sitähän ei helpolla voi todistaa, että oliko vika jo olemassa tai tiesikö omistaja siitä, ennen kuin kaupat lyötiin lukkoon.
Että taitaa mennä oppirahoja maksellessa tämä juttu ja auton korjaus omasta pussista.
Kannattaako, niin oman harkinnan mukaan.
Paska juttu ei siitä mihinkään pääse.
Sitähän ei helpolla voi todistaa, että oliko vika jo olemassa tai tiesikö omistaja siitä, ennen kuin kaupat lyötiin lukkoon.
Että taitaa mennä oppirahoja maksellessa tämä juttu ja auton korjaus omasta pussista.
Kannattaako, niin oman harkinnan mukaan.
Paska juttu ei siitä mihinkään pääse.
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Nämä t7 moottorit ovat vain täysiä paskoja. Ei näitä jatkuvia täystuhoja voi perustella millään muulla
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 21:13
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Teknisesti lain kannalta sillä ei ole mitään merkitystä tiesikö myyjä virheestä vai ei, jos se siellä oli. Jos jollain on tullut merkkejä jakoketjun viallisuudesta, niin kauanko niitä on ollut ennenkuin vaihdoitte/kosahti?Juhaska kirjoitti:Näin voi käydä, kun käytettyä ostaa...
Sitähän ei helpolla voi todistaa, että oliko vika jo olemassa tai tiesikö omistaja siitä, ennen kuin kaupat lyötiin lukkoon.
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Oli tosiaan huono onni sulla??Yksityisen kanssa kaupoissa on tosiaan vaikea todistaa oliko vika jo ostaessa päällä!Oudolta tuntuu ketjun katkeaminen ihan yhtäkkiä
Klubilainen 3656.
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Eikös nuo ketjut rupea rallattamaan ennen kuin porsii, ainakin joissain tapauksissa? Tämä siis lähinnä mutuun perustuen
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Ehkä hieman edullisemminkin tuosta moottorinvaihdosta voisi selvitä. Kunnostettu moottori saabiantilta virosta ja asennus jossain edukkaassa pajassa.
Ketjun aloittajankin auto on ollut takuun piirissä, mutta sinä aikana ei ongelmia ilmeisesti ole ollut tai omistaja(t) ei ole tajunnut jakopään rallatusta kuunnella. Noin 12-vuotias auto ei muutenkaan ole enää uusi. Monen monta tuon ikäistä kulkinetta on jo työnnetty paaliin surutta joko lahonneen kopan tai porsineen tekniikan takia, siis muunmerkkisiäkin.
Uusi moottori keulalle ja kovaa ajua, ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Se, että saako yksityistä myyjää jakamaan kustannuksia, en ota kantaa.
-Sami
Eikä tuo T7-padat mitään susipaskoja ole. Tunnustettu tyyppivika kyllä ja vaikka niistä hajonneista saa foorumillakin lukea, niin prosentuaalisesti hajonneet ovat silti vain pieni osa ehjänä pysyneisiin verrattuna. Ja lisäksi Saab piti hyvää huolta näistä tapauksista mm. jatketun 8 vuoden moottoritakuun turvin.99 GL kirjoitti:Nämä t7 moottorit ovat vain täysiä paskoja. Ei näitä jatkuvia täystuhoja voi perustella millään muulla
Ketjun aloittajankin auto on ollut takuun piirissä, mutta sinä aikana ei ongelmia ilmeisesti ole ollut tai omistaja(t) ei ole tajunnut jakopään rallatusta kuunnella. Noin 12-vuotias auto ei muutenkaan ole enää uusi. Monen monta tuon ikäistä kulkinetta on jo työnnetty paaliin surutta joko lahonneen kopan tai porsineen tekniikan takia, siis muunmerkkisiäkin.
Uusi moottori keulalle ja kovaa ajua, ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Se, että saako yksityistä myyjää jakamaan kustannuksia, en ota kantaa.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Kyllä se jakoketju aika usein rallattelee vuosia ja kymmeniä tuhansia ennen kuin menee katki. Se on sitten omistajan viitseliäisyydestä kiinni, milloin jaksaa ketjujumppaan ryhtyä.
Täällä kolisteltu nyt noin 15tkm... tämä siis vain minun omistuksessani.
Täällä kolisteltu nyt noin 15tkm... tämä siis vain minun omistuksessani.
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Tai lavetilla Viroon ja halpa asennuskin siellä.Tobbana kirjoitti:Ehkä hieman edullisemminkin tuosta moottorinvaihdosta voisi selvitä. Kunnostettu moottori saabiantilta virosta ja asennus jossain edukkaassa pajassa.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Alkuperäiseen kysymykseen kantaa ottamatta kysyisin onko Saabin 8 vuoden moottoritakuu muka edelleen konkurssin jälkeen voimassa, ja jos on niin onko NEVS:illä vastuu noista alle (tai tasan) 8 vuoden ikäisistä moottoreista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Tuo 8v takuu tais koskea vain -03 ja vanhempia.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Vaikuttaa siltä että kyseessä auto jossa ollut huohotuksen kanssa ongelmia. Öljysihti tukossa ja voitelu ei ole toiminut. Viinaalla ajaminen irrottaa öljylietettä ja tukkii sihdin lopullisesti.
Onko sinulla tietoa kauanko autolla oli ajettu viinalla? Oliko öjysihtiä puhdistettu kertaakaan? Löytyykö huoltokirjasta miten usein merkintä öljynvaihdosta? 10000km väli suositeltava. Oliko koneeseen päivitetty uusin huohotinjärjestelmä? Kertoiko myyjä että auto syö öljyä vai miten sinulla oli lisäysöljyä mukana?
http://www.saabianti.ee/SAABmoottori
Tuolta korjattu vaihtomoottori tilalle.
T7 on koneena toiminut viidessä autostani tähän mennessä. Tyytyväinen olen ollut.
Onko sinulla tietoa kauanko autolla oli ajettu viinalla? Oliko öjysihtiä puhdistettu kertaakaan? Löytyykö huoltokirjasta miten usein merkintä öljynvaihdosta? 10000km väli suositeltava. Oliko koneeseen päivitetty uusin huohotinjärjestelmä? Kertoiko myyjä että auto syö öljyä vai miten sinulla oli lisäysöljyä mukana?
http://www.saabianti.ee/SAABmoottori
Tuolta korjattu vaihtomoottori tilalle.
T7 on koneena toiminut viidessä autostani tähän mennessä. Tyytyväinen olen ollut.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
valitettavasti yksityisen kanssa tehty kaupp
a on lähes aina purkamaton (vertaa kunigasvalittajan ohjelmaa) kuoppa se on mikä kauppa. kerran ostin saabin ja moottori kesti 2 km ja levisi. en edes soitellut myyjälle, miksi olisin. ei se asiaa muuta
uusi mosa tilalle ja keltaine pörssi kutsui.
tässä tilanteessa on tuskin viisasta kerrata auton oston aakkosia koska itse et edes mennyt paikalle toteamaan kuntoa.
olisko viisasta työntää se latoon viideksi vuodeksi varttumaan edullista moottoria ja sit ajella hymyssä suin hyvin säilyneellä autolla?.
varmasti asia kyrsii ostajaa. muistot vie takaisin 90 luvun loppuun samaan tilanteeseen...
onneksi oli moottori jemmassa jo silloin
a on lähes aina purkamaton (vertaa kunigasvalittajan ohjelmaa) kuoppa se on mikä kauppa. kerran ostin saabin ja moottori kesti 2 km ja levisi. en edes soitellut myyjälle, miksi olisin. ei se asiaa muuta
uusi mosa tilalle ja keltaine pörssi kutsui.
tässä tilanteessa on tuskin viisasta kerrata auton oston aakkosia koska itse et edes mennyt paikalle toteamaan kuntoa.
olisko viisasta työntää se latoon viideksi vuodeksi varttumaan edullista moottoria ja sit ajella hymyssä suin hyvin säilyneellä autolla?.
varmasti asia kyrsii ostajaa. muistot vie takaisin 90 luvun loppuun samaan tilanteeseen...
onneksi oli moottori jemmassa jo silloin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.
Jos kyseessä olisi liike, se olisi vastuussa virheestä joka oli autossa kaupantekohetkellä ja jota ei huolellisella tarkistuksella voinut havaita. Yksityinen myyjä on vastuussa vain, jos voidaan osoittaa että hän tiesi viasta ja yritti sitten harhauttaa ostajaa. Jos ei viasta tiennyt, ei ole missään vastuussa.Epäonninen kirjoitti:Oliko virheen aiheittanut ongelma olemassa jo sunnuntaina vai ei? Se lienee ainoa kysymys jolla on merkitystä, jolla myyjän voisi saada vastaamaan edes osasta kustannuksista.
Koska lähtökohtaisesti jokaisen yli 200tkm ajetun T7 Saabin alkuperäinen jakopää on remppakunnossa, on vaikea osoittaa että autossa olisi ollut ostettaessa virhe. Auto oli siis ikää ja kilometrejä vastaavassa kunnossa.