Ihmetellyt tuota suhinaa jarruttaessa jo jonkin aikaa.
Ilmasin kaikki jarrut tänään, niin tuo suhina vähän helpotti, mutta ei kokonaan.
Tarkistin alipainepumpulta jarrutehostimelle lähtevän letkun ja siellä oli vähän öljyä. Letkussa oleva takaiskuventtiili oli kunnossa.
Lueskelin mm. tuolta saabcentral.com:sta http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=206942, että 9-3:ssa on ollut ongelmana, että alipainepumppu päästää öljyä tehostimelle ja rikkoisi sen. Tässä 2001 mallissahan tuo pumppu on mekaaninen, eikä sähköinen.
Pitäisikö nyt sitten vaihtaa vaan uusi ehjä tehostin, vai sen lisäksi myös tuo alipainepumppu?
Ei olisi mukava yllätys jos vaihtaa uuden tehostimen ja se menee uudelleen rikki tuon alipainepumpun takia.
Suhina jarrupoljinta painaessa - tehostin rikki?
Suhina jarrupoljinta painaessa - tehostin rikki?
9-3 5d SE AT '01 RE85
Re: Suhina jarrupoljinta painaessa - tehostin rikki?
Ei kenelläkään olisi hyviä ideoita tai ehdotuksia?
Voiko tuota alipainepumppua korjata mitenkään jos se vuotaa öljyä jarrutehostimelle vai pitääkö vaan hommata uusi?
Voiko tuota alipainepumppua korjata mitenkään jos se vuotaa öljyä jarrutehostimelle vai pitääkö vaan hommata uusi?
9-3 5d SE AT '01 RE85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Suhina jarrupoljinta painaessa - tehostin rikki?
En ole törmänny kyseiseen ongelmaan ku en kauheasti Automaatti vaihteisia ropannu mutta mikäli siellä on öljyä alipaineletkussa niin sehän on ilmeisesti tullut koneesta alipainepumpun kautta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Suhina jarrupoljinta painaessa - tehostin rikki?
Neobrosilta käytetty tehostin toimitettuna 70 euroa ja Saabpartners.com:sta uusi alipainepumppu 110 euroa toimitettuna. Ihan kohtuu hinnat.
Marmorilta uusina 547 ja 280 euroa
Marmorilta uusina 547 ja 280 euroa

9-3 5d SE AT '01 RE85
Re: Suhina jarrupoljinta painaessa - tehostin rikki?
Nyt vihdoinkin sekä alipainepumppu, että jarrutehostin vaihdettu.
Jarrutehostimen saikin sitten irroittaa ja kiinnittää kolmeen kertaan, kun työntötangon pituuden säätäminen ei käytännössä onnistu ilman tehostimen irroittamista.
Mutta siis summa summarum, molemmat olivat rikki ja todennäköisesti tuo öljyä tehostimelle vuotanut alipainepumppu oli rikkonut tehostimen.
Ei suhise enää.
edit: Pitääpä vielä lisätä, että tuo Neobrosilta tilattu tehostin olikin RHD mallin tehostin. Luulin jo, että tuli heitettyä rahaa hukkaan, mutta se menikin nätisti tuohon LHD autoon, kun vaan ruuvasi RHD kiinnikkeen siitä irti ja vaihtoi työntötangon yhdysosan ja haitarikumin vanhasta tehostimesta.
Myös alipaineletkun läpivientikumi piti siirtää vanhasta, koska RHD tehostimen kumin sisäreikä oli liian pieni.
Jarrutehostimen saikin sitten irroittaa ja kiinnittää kolmeen kertaan, kun työntötangon pituuden säätäminen ei käytännössä onnistu ilman tehostimen irroittamista.
Mutta siis summa summarum, molemmat olivat rikki ja todennäköisesti tuo öljyä tehostimelle vuotanut alipainepumppu oli rikkonut tehostimen.
Ei suhise enää.
edit: Pitääpä vielä lisätä, että tuo Neobrosilta tilattu tehostin olikin RHD mallin tehostin. Luulin jo, että tuli heitettyä rahaa hukkaan, mutta se menikin nätisti tuohon LHD autoon, kun vaan ruuvasi RHD kiinnikkeen siitä irti ja vaihtoi työntötangon yhdysosan ja haitarikumin vanhasta tehostimesta.
Myös alipaineletkun läpivientikumi piti siirtää vanhasta, koska RHD tehostimen kumin sisäreikä oli liian pieni.
9-3 5d SE AT '01 RE85