ylipainekytkimen eliminointi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

saab900 s-90 ja tarkotus ohittaa ylipainekytkin.tiedän mistä löytyy ja miten säädetään mutta aiheesta luettuani tuntuu suositus olevan ohittaa kokonaan eikä säätää.Onnistuu kuulema tukkimalla joku letku konehuoneesta mutta en löytänyt aiemmista keskusteluista mikä letku kyseessä.jollaim kuvaa? ja onko mitään riskiä tulpata letku? ylipainekytkin toimii 0.6 kohalla.tarkotus nostaa hiukan ahtoja.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja marvi »

Itekkun olin sen ylipainekytkimen kanssa niin siirsin ko. kytkimen letkun ahtopainemittarille, näin sain valmiin letkun ahtopainemittarille ja ylipainekytkinkin oli ohitettu. Tunnistat letkun erittäin helposti siitä että se on ainoa alipaineletku mikä kiertää paisuntasäiliön takaa ja ylipäätänsä menee kuskin jalkatilaan.

Riski lienee siinä että vikatilanteessa jossa ahtopaineet nousee ei mikään muu kuin oma järki katkaise menoa, lisäksi vm. 90 ässässä on mahdollisesti ne vihreät suuttimet ja niiden kanssa ihan mahdottomiksi paineita ei voi nostaa. Oliko vielä niin että vm. 90:ssä on myös todennäköisesti se CU 14 Lucas mikä ei ilman lastua ymmärrä yli 0,6 barin ahtoja?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

91 mun vuosimalli oikeesti....papereissa vaan 90... eli oranssit suuttimet ja lucas 14.2 muistaakseni...ahtopainemittari löytyy jo :D minäpä tutkin mitä letkuja menee paisarin takaa.mihinkäs se letku menee ylipainekytkimeltä? ilmeisesti johonkin turbon osaan.sieltäkö sen voi napata irti ja tukkii letkun ja reiän mistä otti sen
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja marvi »

Lähtevistä letkuista en sano mitään, menee se vähäinenkin kokemuspohja ja siirryttäisiin 100% mutuun, koska itselläni MY90:ssä tuli vain yksi letku ylipainekytkimelle, eikä lähteviä ollut minkään suuntaan, eikä ko. letku haaroittunut mistään kohtaa.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mä oon ainakin laittanut ylipainekytkimelle tulevat johdot yhteen ja tulpannut sen letkun joka tulee siihen ylipainekytkimelle. Tuo ylipainekytkinhän on muutenkin ikävä, kun ajan myötä se rupee vuotamaan, niin kiihdyttäessä ahdoille mentäessä voisi luulla kojelaudan sisällä olevan käärmeenpesän :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tuon vuoto taipumuksen takia onkin parempi tukkia se letku. Imusarjasta se lähtee. En äkkiseltään muista mistä nipasta, mutta äkkiähän ne kaikki katsoo. Sähköisen eliminoimisen voi tehdä myös ecun läheltä. Ecun johtonipusta haarautuu heti boksin yläpuolelta muutama johto kojelaudan uumeniin. Kaksi niistä (taisi olla ruskeita) menee katkaisijalle. Siitä ne on liittimestä helppo yhdistää.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla se ylipainekytkimenletku lähti imusarjan kyljessä sivuttain olevasta oksanipasta jossa toinen pieni oksa menee paineakulle ja iso jarrutehostimeen.
Omassa myös laitettu ahtomittari painekytkimen letkun jatkoksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

joo helpostihan tuo letku löyty :D se pois päiväjärjestyksestä.seurssvaks lisäjousta säätämään...kuuluuko sen lisäjousen kiskoo tankoo kelloon vai turboon päin? nykynen vetää suoraan ylöspäin....ei ehkä ihan oikeaoppinen vetosuunta(tanko vääntyy?) mutta pirun hyvin pelittäny....
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
-bandit-
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Syys 18, 2004 05:55
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja -bandit- »

Joskus omasta vanhasta ässästä tuohon letkuun laitoin t-haaran ja siitä letku ahtomittarille. Ylipainekellon letkun tukin jollain puristimen tapaisella. Näitä toimenpiteitä ennen tietenkin tuli vaihdettua lastu joka antaa soppaa isommilla ahdoilla.

Vanhasta kasitappisesta vaihdoin sen postimerkki-välijäähyn. Ei se tahdo jäähdyttää kunnolla mutta omatuntoa ei soimannut niin paljoa ahtojen nostaminen, jonka tein bleederin avulla. Sen kun jättääbkonehuoneen puolelle niin saa muutaman asennusvedon tehdä jotta sai ahdot järkevälle tasolle. Eli noin karvan yli kiloon piikkasi josta laski hissukseen tasaisesti.

Ja koneella oli ajettu pitkälti yli 300tkm kun aloin piristelemään. Maltillisella säädöllähän tuosta saa sopivan pirteän käyttiksen. Edelleenkin tuo auto on tallessa ja odottelee peltisepän tuomiota hitsailun järkevyydestä. Ja kilsoja sen sisäänajon verran mittarissa eli 400tkm...

Ai niin joku foorumin aktiiveista vielä ainakin muutama vuosi sitten teki lastuja myös noihin.
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

nostan ahtoja sinne 0.8...ei yhtään enempää.haluan pitää ihan pirteänä käyttö autona ja ajaa papaks asti...mun kilometreillä mahdollista.postimerkkicooleri on asennettu.joskus isomman laitan kyllä.tartteeko bensalastua 0.8 ahdoilla?
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja marvi »

In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sen verran halpa ja nopeakin vaihtaa että kyllä mä lastun varmuudeksi laitoin vaikkei ahdot kuin 0.85.
Jos sattuu joku härö tai vika ja ahdot piikkaa yli barin niin suojana tuokin.
Lucashan talla pohjassa bensa kartan eikä lambdan mukaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Eihän se lastu haittaiskaan...missähän hinnoissa ovat....jos joltain löytyy ässään sopiva voi tarjota!
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Nimimerkki JCarlsonilta löytyy kenties vielä lastuja. Tuskin kovin kalliita ovat.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkimen eliminointi

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Tilannepäivitys: Ylipainekytkin eliminoitu letku tulppaamalla imusarjasta.Lisäjouset väsätty ja juuri sopivaan 0.8 ahtoihin osu.Lastu jo hankinnassa.Tekijä löytyi.Vielä hilppeitä hommaan.Kyllähän tuo turbo ihan eritavalla potkasee 2800 kohalta automaatissakin :D jos vertaa entiseen 0.3-0.5 ahtoihin.Nyt hyvä alottaa kestotesti miten kauan kestää vaparin borgwarner 37 turbossa normikäytössä.Ei siis sikaa antamalla.pienemmillä ahdoilla ajeltu jo reilu 20000 km ongelmitta.Tekniikka nyt riittävä minulle.Iso keulacooleri,simons 2,5" putki katilta taaksepäin(ei siis katti kiinni),lastu tulossa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin