Saab 9-3 YS3F Versio M504 vm 2008 ilmastointi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mhose
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 24, 2013 13:55

Saab 9-3 YS3F Versio M504 vm 2008 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mhose »

Saabin ilmastointi vm 2008 facelift ei toiminut. Sovittiin myyjäliikkeen kanssa että jos ei vika korjaannu ilmastointinesteen täytöllä, niin myyjäliike maksaa huollon ja osat.

0. Ilmastointinesteen täyttö 80€ (sisältää nesteen, väriaineen (UV-aine) ja öljyn, niiden määrät löytyy syylarin vierestä tarrasta).
Ilmastointi toimi moitteetta ja puhalsi todella kylmää noin viikon ja lopetti toiminnan pikkuhiljaa, piti voimakasta rohisevaa ääntä jostakin hanskalokeron takaa.(Ei näkyvää vikaa, hansikaslokero irroitettu)

1. Uv-valolla ja keltaisilla laseilla tutkittaessa löytyi vian aiheuttaja helposti. Valeon lauhdutin vuosi yläreunasta nesteitä pihalle.
2. Huoltoliike hakee varaosatukusta uuden lauhdittimen jossa mukana myös kuivain, hinta näille n.240€, lisäksi nesteiden täyttö 80€ ja pari tuntia töitä, kaikki n 450€ yhteensä.

Samat osat maksaa marmoritiskillä: lauhduttimen kenno 531€ ja kuivainosa 288€, + täyttö 100€+ työt 2h.
Saab 9-3 etupuskurin irroitus löytyy Youtubesta:
http://www.youtube.com/watch?v=_C4AuhkKKVA
http://www.youtube.com/watch?v=8G12c8HL-Jk

Jos nestettä ei ole ilmastoinnin kierrossa tarpeeksi, magneettikytkin ei vedä kompressoria päälle (lienee automaatti tunnistin jossakin), eikä magneettikytkimen päässä oleva pyörä pyöri remmin mukana auton käydessä ja ilmastoinnin ollessa päällä.

Lisäksi selvisi että, täyttönavan vieressä vaakatasossa oleva 3-napainen ilmastointiputkessa oleva painekytkin/anturi vm2008 faceliftiin voidaan vaihtaa ilman että ilmastoinnin nesteet tulevat ulos, siinä on samantyyppinen sulkija kuin pyörän ventiilissä (harvinainen vika jos tämä kytkin rikki, katso esim BOL-D061022)
Onko parempaa tietoa miksi nuo kolme napaa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 YS3F Versio M504 vm 2008 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se ei ole pelkkä painekytkin, vaan ihan oikea anturi. Se siis kertoo järjestelmän paineen.
Anturi on nk. aktiivianturi, joten se tarvitsee käyttöjännitteen (plus ja maa). Lisäksi on signaali ulostulo. Näin ollen on siis 3-napainen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin