Pyörreläpät

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Moro

Nyt ois EGR ohitettu ja muutenkin optimoitu tuo mun 1.9TIDSsä.. Rupesin tuossa pari viikkoa sitten kahtelemaan nuita pyörreläppiä, tai tarkemmin sitä niitten yhdystankoa, joka noita läppiä liikuttaa. Eihän tuo koko tanko ollu paikoillaan. Sain värkättyä sen takas paikolleen, mutta eipä tuo kauan pysy, kun nuo muovi hiliputtimet on sen verran kuluneet väljäksi, ettei kauan pysy paikoillaan noissa läpissä. Onko kukaan kokeillut vaihtaa tuota yhdystankoa http://www.ebay.com/itm/Opel-Saab-Vauxh ... 89&vxp=mtr tapasilla ratkaisulla?? Vaikka kyllähän tuo koko imusarja varmaan ois jo vaihtokunnossa kun kilometreja on jo yli 300tkm. Tuohon laittas noin 120€ lisää, niin Englannista sais koko imusarjan, mutta vaihtotyönä tuo pelkän tangon vaihto ois aika paljon pienempi.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Kyllä tuon verran ajetussa(juuri sisäänajettu) kannattaisi jo harkita tuota imusarjan vaihtoa. Pyörreläpät tuppaavat vuotamaan ja päästää ahtopaineita pihalle, yleinen oire on huono alavääntö. Itsellä sama homma edessä tällä viikolla, imusarjan(Pierburg) hommasin Neobrossilta englannista ja kotiovelle tuotuna hinnaksi tuli n. 160 puntaa. Tuleepa samalla rassattua nuo kannessa olevat imukanavat kuntoon.
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: Pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja juha59 »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=131842

Kolme kuukautta ajeltu uusien läppäakselinappuloiden kanssa.
Ostin pelkät "messinki" nupit ja ruuvasin vanhaan tankoon.
Läppäakselin yläpäät näyttäisi olevan kuivat ,eli ei kai kauhean kuluneet ole, kun ei sieltä paljoa puhaltele. Ennen korjausta kun tanko oli irti oli märempi.Läpät ties kuinka kauan olleet epämääräisessä asennossa.Ei varmaan hyväksi koneelle.
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Måråt

Nå niin, imusarja vaihdettu omaan 1,9 Tids:iin(MY08), imukaulojen halkasijasta oli tukossa noin 25 %...eli vaikuttaa aivan varmaan moottorin käyntiin. Imusarjan lämpötila-anturi niin mönjässä että sai oikeasti tehdä töitä ennenkuin irtosi. Ainoana yllätyksenä että pyöreläppien ja siirtomoottorin välinen yhdystanko katki. Aamulla marmorille katsomaan jospa löytyisi hyllystä uusi.

Eipä tuo imusarjan irroittaminen nyt mikään älytön työ ole. WIS:istä poiketen moottorityynyä ei tarvitse irroittaa, riittää että irroittaa kolmesta pultista kaksi ja sitten vaan löystää kolmatta ja silloin saa jakopään suojamuovin irroitettua.
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörreläpät

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Nyt tuli vaihettua nuo mokkulat tuohon pyörreläppien yhdystankoon. Helppo ja nopea homma. Jospa tuolla siihen asti päästelee, että jos joskus innostuu tuon koko imusarjan uusimaan :)
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Vastaa Viestiin