Xenon-valojen säätö
Xenon-valojen säätö
Hei!
Hankin uuden Saab 9-5 Wagon Vectorin. Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että Xenon-valot säätyvät hiukan liian alas. Näkyvyys katkeaa kuin seinään, etäisyyttä on vauhdissa vaikea arvioida, mutta olisiko 10 metriä max. Mielestäni valot eivät ole niin hyvät kuin on kehuttu. Startatessa moottori hurisee ja valot hakevat jonkun korkeuden.
3 kysymystä.
1. Kun ajan hiljaa hiukan mäkistä tietä, niin valot eivät mielestäni säädy automaattisesti tason mukaan mitenkään. Voiko tämän valonkorkeuden säädön havaita, vai onko kyse niin pienestä/hitaasta asiasta, ettei sitä huomaa?
2. Tiedän, että valoja voi manuaalisesti säätää. Onko jollain jotain nyrkkisääntöä tai keinoa katsoa ettei valot säädy liian ylös ja posota vastaantulijan okulaariin.
3. Kannattaako viedä suosiolla merkkihuoltoon ja meneekö jonkun takuutarkistuksen piikkiin, jos kyse onkin vain minun mielipiteestä ja kaikki toimii oikein (ts. onko jollain muulla ollut sama ongelma)?
Hankin uuden Saab 9-5 Wagon Vectorin. Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että Xenon-valot säätyvät hiukan liian alas. Näkyvyys katkeaa kuin seinään, etäisyyttä on vauhdissa vaikea arvioida, mutta olisiko 10 metriä max. Mielestäni valot eivät ole niin hyvät kuin on kehuttu. Startatessa moottori hurisee ja valot hakevat jonkun korkeuden.
3 kysymystä.
1. Kun ajan hiljaa hiukan mäkistä tietä, niin valot eivät mielestäni säädy automaattisesti tason mukaan mitenkään. Voiko tämän valonkorkeuden säädön havaita, vai onko kyse niin pienestä/hitaasta asiasta, ettei sitä huomaa?
2. Tiedän, että valoja voi manuaalisesti säätää. Onko jollain jotain nyrkkisääntöä tai keinoa katsoa ettei valot säädy liian ylös ja posota vastaantulijan okulaariin.
3. Kannattaako viedä suosiolla merkkihuoltoon ja meneekö jonkun takuutarkistuksen piikkiin, jos kyse onkin vain minun mielipiteestä ja kaikki toimii oikein (ts. onko jollain muulla ollut sama ongelma)?
xenon valot
Moro,
muutama kommentti 9-5 xenon valoista:
Itselläni nyt kolmas Saab Aero käytössä ja tässä uusimmassa on xenon valot, ne ovat ehdottamasti parhaat mitä olen itse nähnyt.
Automaattisen säädön ei ole tarkoituskaan suunnata valoja joka mäessä, vaan suuntaus muuttuu kun ajoneuvon asento muuttuu eli jos lastataan lisää tavaraa tms..
Itselläni xenonit näyttivät alussa hieman liian alas ja manuaalinen säätö onnistuu helposti kuusiokoloavaimella umpion yläpinnasta ns. lukkopellissä aukko ko. säätöä varten.
Saab terveisin
Arto R
muutama kommentti 9-5 xenon valoista:
Itselläni nyt kolmas Saab Aero käytössä ja tässä uusimmassa on xenon valot, ne ovat ehdottamasti parhaat mitä olen itse nähnyt.
Automaattisen säädön ei ole tarkoituskaan suunnata valoja joka mäessä, vaan suuntaus muuttuu kun ajoneuvon asento muuttuu eli jos lastataan lisää tavaraa tms..
Itselläni xenonit näyttivät alussa hieman liian alas ja manuaalinen säätö onnistuu helposti kuusiokoloavaimella umpion yläpinnasta ns. lukkopellissä aukko ko. säätöä varten.
Saab terveisin
Arto R
xenon valot
Moro,
muutama kommentti 9-5 xenon valoista:
Itselläni nyt kolmas Saab Aero käytössä ja tässä uusimmassa on xenon valot, ne ovat ehdottamasti parhaat mitä olen itse nähnyt.
Automaattisen säädön ei ole tarkoituskaan suunnata valoja joka mäessä, vaan suuntaus muuttuu kun ajoneuvon asento muuttuu eli jos lastataan lisää tavaraa tms..
Itselläni xenonit näyttivät alussa hieman liian alas ja manuaalinen säätö onnistuu helposti kuusiokoloavaimella umpion yläpinnasta ns. lukkopellissä aukko ko. säätöä varten.
Saab terveisin
Arto R
muutama kommentti 9-5 xenon valoista:
Itselläni nyt kolmas Saab Aero käytössä ja tässä uusimmassa on xenon valot, ne ovat ehdottamasti parhaat mitä olen itse nähnyt.
Automaattisen säädön ei ole tarkoituskaan suunnata valoja joka mäessä, vaan suuntaus muuttuu kun ajoneuvon asento muuttuu eli jos lastataan lisää tavaraa tms..
Itselläni xenonit näyttivät alussa hieman liian alas ja manuaalinen säätö onnistuu helposti kuusiokoloavaimella umpion yläpinnasta ns. lukkopellissä aukko ko. säätöä varten.
Saab terveisin
Arto R
Kiitos!
Yritän itse ensin säätää valoja, vaikka en noista prosenteista saanut selvää, mitä ne tarkoittaa, mutta ehkä selviää, kun näkee umpion.
Arvelinkin, että säätö on hidas, mutta näin joskus netissä jossain Saabin sivuilla animaation, jossa esiteltiin niskatuen toimintaa kolarissa ja valojen toimintaa ja muutakin. En sitä löytänyt äkkiä uudestaan, mutta siinä auto ajoi nyppylän yli ja valot säätyivät tämän ylityksen aikana. Autossani on automaattinen tason säätö, niin lastauksenkaan ei pitäisi kai vaikutta kovin paljon?
Yritän itse ensin säätää valoja, vaikka en noista prosenteista saanut selvää, mitä ne tarkoittaa, mutta ehkä selviää, kun näkee umpion.
Arvelinkin, että säätö on hidas, mutta näin joskus netissä jossain Saabin sivuilla animaation, jossa esiteltiin niskatuen toimintaa kolarissa ja valojen toimintaa ja muutakin. En sitä löytänyt äkkiä uudestaan, mutta siinä auto ajoi nyppylän yli ja valot säätyivät tämän ylityksen aikana. Autossani on automaattinen tason säätö, niin lastauksenkaan ei pitäisi kai vaikutta kovin paljon?
Xenonien säätö
Itse ajoin auton noin 5 metrin päästä seinästä valot päällä. Laitoin sitten pätkän teippiä seinään valorajalle. Pitkällä kuusiokoloavaimella (muistaakseni koko 1/4'') säädin valoja ylemmäs siten, että valoraja nousi ehkä pari senttiä (suunnilleen puoli kierrosta ruuvin pyöritystä). Ruuvi on siinä lampun päällä, ja siihen pääsee käsiksi pellissä olevan reiän läpi.
Lähdin sitten koeajolle ja totesin, että kantama parani selvästi. Valokuvio ei minusta kuitenkaan vielä noussut niin ylös, että se häiritsisi vastaantulijoita. Kukaan ei ole vilkutellut valoja, joten hyvältä vaikuttaa. Pitää miettiä vielä nostaisiko hiukan - tehothan riittää vaikka mihin saakka.
Helppo homma - vie aikaa pari minuuttia, joten kannattaa tehdä itse eikä korjaamossa.
Lähdin sitten koeajolle ja totesin, että kantama parani selvästi. Valokuvio ei minusta kuitenkaan vielä noussut niin ylös, että se häiritsisi vastaantulijoita. Kukaan ei ole vilkutellut valoja, joten hyvältä vaikuttaa. Pitää miettiä vielä nostaisiko hiukan - tehothan riittää vaikka mihin saakka.
Helppo homma - vie aikaa pari minuuttia, joten kannattaa tehdä itse eikä korjaamossa.
Joo, säädin valoja sitten itse, helppo homma. Vaatii pitkäkaulaisen meisselin, kuusiokolon sisällä on myös ristikuvio. Onneksi joskus oli tullut hankittua hankittua pitkä meisseli. Minäkään en mittaillut sen enempää prosentteja vaan säädin reunaa nimenomaan pari senttiä ylemmäs ja tosiaan puoli kierrosta. Olen vertaillut valojen korkeutta edelläolevan auton rekisterilaattaan, ennen valoraja ei yltänyt lähellä liikennevaloissa laatan alareunaan, nyt yltää puoliväliin. Valoteho parani selvästi. Oma tuntuma on sama, että vieläkin voisi säätää, mutta sitten varmaan jo teen sen tarkemmin. Mutu-tuntuma voi mennä överiksi, mutta palautekin tulee varmaan nopeasti. Otin meisselin mukaan siltä varalta, että kesken matkan pitää säätää neljänneskierros takaisin päin. Onnistuu 30 sekunnissa. Säästin tämän sivuston takia työaikaa ja vaivaa huollossa käyntiin verrattuna, hieno homma.
Xenonien säätö ja vähän muuta
Syksyllä hankkimaani autoon tuli eka korjaamokäynti (11500 km), kun alkoi auto syömään vettä: vesipumpun tiivistevuoto. Samalla valitin SID-näyttöön tulleista söherryksistä, ja sekin vaihdettiin. Oli kuulemma ensimmäinen vm. 2005 SID-näyttö, joka meni vaihtoon, kun ovat muuttaneet tämän vuoden malliin näyttöelementtityyppiä.
Sitten asiaan: Xenon - valot pyysin myös säätämään, kun aiemmin alkutalvesta itse säädin ne paremmin kohdalleen täältä saatujen ohjeiden avulla. Yllätys oli melkoinen, kun työnvastaanoton kaveri silmät kirkkaana väitti, että valoja ei voi säätää ollenkaan. En viitsinyt siinä kiireissäni alkaa väittelemään, kun valoilla ainakin itse näkee nyt hyvin ja pitkälle. Olisi ollut vain mielenkiintoista tietää, että menikö oma säätö kohdalleen.
Sitten asiaan: Xenon - valot pyysin myös säätämään, kun aiemmin alkutalvesta itse säädin ne paremmin kohdalleen täältä saatujen ohjeiden avulla. Yllätys oli melkoinen, kun työnvastaanoton kaveri silmät kirkkaana väitti, että valoja ei voi säätää ollenkaan. En viitsinyt siinä kiireissäni alkaa väittelemään, kun valoilla ainakin itse näkee nyt hyvin ja pitkälle. Olisi ollut vain mielenkiintoista tietää, että menikö oma säätö kohdalleen.
Talvipakkasilla alkoi automaattisen korkeussäädön merkkivalo vilkkumaan ja nyt talvipäiväreissun aikana se jämähti mittaristoon lähes pysyvästi. Lienee anturivika tai jotain hämminkiä johdotuksessa tai liittimissä?
Vikaileeko yleisemmin etu- vai taka-anturi vai liittimet?
Vikaileeko yleisemmin etu- vai taka-anturi vai liittimet?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334