Laitanpa kokeeksi tännekkin, jos vaikka sattuisi olemaan joku noheva paikalla. Foorumien välinen laturiktietämysamppailu on julistettu!!
Copy-Paste kirjoituksestani Volvo-Foorumilla:
Volvo 740, D24T.
Nyt ei näytä taas yhtään hyvältä... Eilen töistä lähtiessä syttyi laturin valo palamaan. Siis oikeasti syttyi eikä alkanut hehkumaan. Vaihdoin hiilet säätimineen, sen jälkeen laturitietämys loppui kuin seinään. Nyt pitäisi äkkiä päästä 200km päähän joulua viettämään...
Nyt jos jollain on konsteja laturin kanssa värkkäämiseen, niin äkkiä kehiin. Epätoivoista. Tiedän... Uuttakaan ei saa.
PS. Ei ulise, kolise ja pyörii hereästi. Lataa 11-10V.
Tänne pitänee vielä mainita, että Boschihan siellä on.
Laturihätäpaniikki
Kokaseppa, että annat runtua sille autolle. käytät kierrokset jossain 4000rpm:ssa. Jos tällä vihjeellä rupee lataamaan, niin herätevirtapiirissä (eli latausvalo käytännössä) on jotakin vikaa. Nii, siis latausvalo ei enää loista, mutta ei myöskään lataa? Onkos tossa laturissa kenties erillinen maajohto? Sen voi helposti unohtaa, laturia asentaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sehän herättää itse itsensä juurikin tuolla kierrosten antamisella, jos vika olisi siinä.
Eipä tuohon jää vaihtoehtoja kuin että jostain on piuha poikki, tai käämi.
Laturin valon piuha tietysti jos on hankautunut paljaaksi ja maadoittaa sitä kautta, selittäisi tuon valon palamisen. Sitä en yhtäkkiä keksi että haittaisko se latausta..
Eipä tuohon jää vaihtoehtoja kuin että jostain on piuha poikki, tai käämi.
Laturin valon piuha tietysti jos on hankautunut paljaaksi ja maadoittaa sitä kautta, selittäisi tuon valon palamisen. Sitä en yhtäkkiä keksi että haittaisko se latausta..

Aki Peltola #1132
Laturikokemuksia muutaman vuoden takaa tonnarista:
Laturi oli muutaman kerran varoittanut aiemmin, lätäkön läpi ajamisen jälkeen valo paloi muutaman kilometrin matkan kotiin, mutta seuraavalla startilla kaikki oli taas ok.
Sitten kerran kun vaimo oli lasten kanssa palaamassa maalta kaatosateessa, laturi lakkasi taas lataamasta. Auto jäi sitten sillä erää siihen, missä ajotietokoneen jännitenäytön mukaan 7,2 V:n kohdalla loppui sytytys.
Seuraavana päivänä vaihdoin ensin toisen käytetyn, toimivaksi tiedetyn säätimen. Ei ladannut. Seuraavaksi kaupasta uusi säädin. Ei lataa.
Kokeilin tarjota herätettä laturille erillisen polttimon kautta suoraan akulta, polttimo taisi olla luokkaa 10 tai 20 W kun normaalisti merkkivalo on 2 W. Ei ladannut.
Kun homma tuntui toivottomalta, kokeilin vielä rajua konstia: johto laturin merkkivaloliittimeen, ja johdon toisella päällä hipaisin suoraan akun plussaa. Jo alkoi ladata ja latasi ihan ongelmitta kuukauden siitä eteenpäin, kunnes taas merkkivalo jäi kerran startissa palamaan. Otin laturin irti ja rakensin koestuspenkin, pyörittelin porakoneella huimasti. Aika paljon kierroksia tuo tuntui vaativan ladatakseen, mutta latasi sitten kuitenkin.
Sitten vaihdoinkin jo laturin purkamon halpaan käytettyyn laturiin, sen kummemmin kuntoa selvittelemättä.
Ja tällä viikolla vaihdoin taas laturin, nyt on hyvät liukurenkaatkin.
Laturi oli muutaman kerran varoittanut aiemmin, lätäkön läpi ajamisen jälkeen valo paloi muutaman kilometrin matkan kotiin, mutta seuraavalla startilla kaikki oli taas ok.
Sitten kerran kun vaimo oli lasten kanssa palaamassa maalta kaatosateessa, laturi lakkasi taas lataamasta. Auto jäi sitten sillä erää siihen, missä ajotietokoneen jännitenäytön mukaan 7,2 V:n kohdalla loppui sytytys.
Seuraavana päivänä vaihdoin ensin toisen käytetyn, toimivaksi tiedetyn säätimen. Ei ladannut. Seuraavaksi kaupasta uusi säädin. Ei lataa.
Kokeilin tarjota herätettä laturille erillisen polttimon kautta suoraan akulta, polttimo taisi olla luokkaa 10 tai 20 W kun normaalisti merkkivalo on 2 W. Ei ladannut.
Kun homma tuntui toivottomalta, kokeilin vielä rajua konstia: johto laturin merkkivaloliittimeen, ja johdon toisella päällä hipaisin suoraan akun plussaa. Jo alkoi ladata ja latasi ihan ongelmitta kuukauden siitä eteenpäin, kunnes taas merkkivalo jäi kerran startissa palamaan. Otin laturin irti ja rakensin koestuspenkin, pyörittelin porakoneella huimasti. Aika paljon kierroksia tuo tuntui vaativan ladatakseen, mutta latasi sitten kuitenkin.
Sitten vaihdoinkin jo laturin purkamon halpaan käytettyyn laturiin, sen kummemmin kuntoa selvittelemättä.
Ja tällä viikolla vaihdoin taas laturin, nyt on hyvät liukurenkaatkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00