Perheenlisäystä 2001 vuosimallin pikkuturbolla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Perheenlisäystä 2001 vuosimallin pikkuturbolla

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Moro!

Pitääpi tänne kirjotella henkilökohtaista kokemusta kun olen jopa häkeltynyt miten kaksi periaatteessa niin samanlaista autoa voi olla käytökseltään niin erilaisia :) positiivisessä mielessä. Varoitus: teksti on vaikealukuista, en vain osaa ;)

Saabismi perheessämme alkoi oisko kaksi ja puoli vuotta sitten kun ostin 2005 vuosimallin combi Aeron (9-5:sta nyt siis puhutaan). Autoon kun olemme vaimon kanssa olleet niin rakastuneita ja saapui aika tuo kun tuli tarve kakkosautolle. Siinäpä sitten merkkejä selailtiin netistä ja totesimme ettei taida olla muita vaihtoehtoja kun 9-5 farkku... ...mikäpä mukaan, makuasioita mutta näin meillä :)

Aluksi ajattelin että kattelempa diisselin kun kilometrejä kertyy kohtalaisesti. Aikani kyselin kokemuksia tutuilta, mekaanikoilta ja tietty lueskelin foorumia -> johtopäätös että saabin dieseliä ei saa ostaa jos ei ole valmis ostamaan uutta moottoria ehkä aikaisessakin vaiheessa suhteessa ostopäivään = sinne menisi ne rahat mitä säästäisi dieselillä ajamisessa, tämä siis henkilökohtainen johtopäätökseni, kukin tavallaan.

Viime lauantaina oli sitten tuo H-hetki kun haettiin tuo toinen ysifemma taloon. Auto on 2.3t, automaagi ja ilmastoitu, tietty vakionopeuden säädin, siinäpä nuo pääkriteerit auton ostoon olivatkin, ainiin ja auto vm 2001. Nyt sitten se ihmettely:

Tietty tehoeroja löytyy ihan kohtuullisesti 185 vs. 250? mutta nuo penkit! ja alusta! ja nelivaihteinen laatikko vs. viisvaihteinen.. Aero tuntuu todella urheiluautolta nykyisin kun tuli ajettua tolla perusmallilla pari sataa kilsaa. En voi kun ihmetellä kuinka autojen luonteet on niiin erilaisia :) toki sanoisin että pitemmälle matkalle saattaisin lähteä mielummin tuolla perusmallilla ihan vaan pehmeän alustansa puolesta. Toki tehojen puolesta työreissulle lähden mielummin Aerolla niin ohitukset on turvallisempia (jatietty pikkupojattaa välillä niin kiva vähän "päästellä") :D makuasioita. Eroja on ! Ei nyt juuri muuta asiaa tällä kertaa :) :saab:
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Perheenlisäystä 2001 vuosimallin pikkuturbolla

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Cynomya kirjoitti:Moro!

Pitääpi tänne kirjotella henkilökohtaista kokemusta kun olen jopa häkeltynyt miten kaksi periaatteessa niin samanlaista autoa voi olla käytökseltään niin erilaisia :) positiivisessä mielessä. Varoitus: teksti on vaikealukuista, en vain osaa ;)

Saabismi perheessämme alkoi oisko kaksi ja puoli vuotta sitten kun ostin 2005 vuosimallin combi Aeron (9-5:sta nyt siis puhutaan). Autoon kun olemme vaimon kanssa olleet niin rakastuneita ja saapui aika tuo kun tuli tarve kakkosautolle. Siinäpä sitten merkkejä selailtiin netistä ja totesimme ettei taida olla muita vaihtoehtoja kun 9-5 farkku... ...mikäpä mukaan, makuasioita mutta näin meillä :)

Aluksi ajattelin että kattelempa diisselin kun kilometrejä kertyy kohtalaisesti. Aikani kyselin kokemuksia tutuilta, mekaanikoilta ja tietty lueskelin foorumia -> johtopäätös että saabin dieseliä ei saa ostaa jos ei ole valmis ostamaan uutta moottoria ehkä aikaisessakin vaiheessa suhteessa ostopäivään = sinne menisi ne rahat mitä säästäisi dieselillä ajamisessa, tämä siis henkilökohtainen johtopäätökseni, kukin tavallaan.

Viime lauantaina oli sitten tuo H-hetki kun haettiin tuo toinen ysifemma taloon. Auto on 2.3t, automaagi ja ilmastoitu, tietty vakionopeuden säädin, siinäpä nuo pääkriteerit auton ostoon olivatkin, ainiin ja auto vm 2001. Nyt sitten se ihmettely:

Tietty tehoeroja löytyy ihan kohtuullisesti 185 vs. 250? mutta nuo penkit! ja alusta! ja nelivaihteinen laatikko vs. viisvaihteinen.. Aero tuntuu todella urheiluautolta nykyisin kun tuli ajettua tolla perusmallilla pari sataa kilsaa. En voi kun ihmetellä kuinka autojen luonteet on niiin erilaisia :) toki sanoisin että pitemmälle matkalle saattaisin lähteä mielummin tuolla perusmallilla ihan vaan pehmeän alustansa puolesta. Toki tehojen puolesta työreissulle lähden mielummin Aerolla niin ohitukset on turvallisempia (jatietty pikkupojattaa välillä niin kiva vähän "päästellä") :D makuasioita. Eroja on ! Ei nyt juuri muuta asiaa tällä kertaa :) :saab:
Laitappa tuohon "karvalakkiin" tehden E85-biopower softapäivitys niin saat siitä ulos 235 hv/370 Nm. Alkaa se ero kutistumaan aeroon :D
Lisäksi kun polttoaine maksaa noin 1,10 €/l ja kulutus nousrr vain noin 2l/100 km on se vieläpä edullinen ajaa. Eikä vaikuta koneen kestävyyteen kun positiivisesti kunhan noudattaa säntillistä huolto-ohjelmaa( mitä saabistit muutenkin noudattaa )
Itte päivitin omani 150 hv -> 235 Hv softalla yli 30 000 km sitten enkä vaihtaisi takaisin mistään hinnasta....

Eipä mulla muuta :saab:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Perheenlisäystä 2001 vuosimallin pikkuturbolla

Viesti Kirjoittaja oju »

Pelkkä softaus n. 220hv paikkeille bensalla muuttaa auton luonnetta valtavasti parempaan suuntaan. Etanolisoftan edut tulivatkin sitten jo edellisessä viestissä.

EVAP-takaiskut ovat tuossa kuitenkin sököt joten ne kannattaa tarkistaan samalla kun ohjelmistoa päivitetään mutta se on pieni työ. Matalapaineisena asialla ei ole väliä.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Perheenlisäystä 2001 vuosimallin pikkuturbolla

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Täytyy sanoa, että yhden klubilaisen tekemä softa omassa ex-2,3t (185hv) teki autolle ihmeitä. Menopuoli muuttui totaalisesti ja nelosella vedot oli huippuluokkaa. tuntui paljon tehokkaammalta kuin mitä luvattiin. Kannattaa laitattaa openSID myös, niin saa tutkittua livedataa ajossa (auttaa esim vikojen etsimises).
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Perheenlisäystä 2001 vuosimallin pikkuturbolla

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Varmaan oli jo tiedossa mutta silti muistutuksena öljysihdin tarkistus viimeistään silloin kun etanolilla alkaa läträämään.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin