Tuulettimen moottori lopetti pyörimisen. Otin moottorin esille ja putsasin parhaan kykyni mukaan hiilet ja kollektorin. Mutta ei pyöri vieläkään. Kun virtaa syöttää moottorille, se värisee hieman ja välillä yrittää jopa vähän liikahtaa. Mutta ei muuta.
Onko ideoita? Pitäisikö hiiliä ja kollektoria puhdistaa/hioa jollain ihmeaineella?
SAAB 9-5 Sedan 2,3t MY99
Tuuletinmoottori ei lähde käyntiin
Re: Tuuletinmoottori ei lähde käyntiin
Moottori on siis irrallaan ja syötät sille suoraan virtaa? Katso että kollektoripintojen raot ovat puhtaat hiilipölystä ettei siinä ole oikosulkua. Pintahan on jaettu osiin jotka ovat omilla vuoroillaan kosketuksissa hiiliin, väleissä ei pitäisi olla sähköä johtavaa roskaa. Hammastikulla kun vetää ne raot esiin voi edistystä tapahtua.
Perusasia on tarkistaa että hiilistä on niin paljon jäljellä että ne ottavat kollektoriin kiinni, eivätkä jumiuta, vaan jousi todella painaa ne kollektoria vasten. Hiilien uusimisesta oli foorumilla juttua, muistaakseni Motonetista sai jotain joka sopi viilaamalla paikalleen. Niiden kuluminen on monesti syy toimimattomuuteen.
Kollektorin voi puhdistaa vaikka CRCllä ja rätillä hinkkaamalla kunhan kuivaa öljyn jälkikäteen, alkoholi tai elektroniikan puhdistusaineet ovat ehkä parempia. Ei se käytännösä ole niin nuukaa kunhan pyyhkii rätillä puhtaaksi. Hiiliä ei ole tarkoitus altistaa puhdistysöljylle.
Hioakin voi mutta varovasti, paljoa ei ole menetettävää siinä vaiheessa kun kollektoripinta on epätasainen tai kulunut urille. Erittäin hieno hiekkapaperi riittää siinäkin useimmiten, hienokuvioinen viila vasta jos tuo ei auta.
Kuvitettu ohje pienemmälle sähkömoottorille, kollektoripinta kiiltää kevyen hiomisen jälkeen:
http://www.beatyourtruck.com/forum/show ... tric-Motor
Sivulla voi joutua painamaan linkkiä Thread: How to Maintain/Clean an Electric Motor jos kuvat eivät heti ilmesty.
Perusasia on tarkistaa että hiilistä on niin paljon jäljellä että ne ottavat kollektoriin kiinni, eivätkä jumiuta, vaan jousi todella painaa ne kollektoria vasten. Hiilien uusimisesta oli foorumilla juttua, muistaakseni Motonetista sai jotain joka sopi viilaamalla paikalleen. Niiden kuluminen on monesti syy toimimattomuuteen.
Kollektorin voi puhdistaa vaikka CRCllä ja rätillä hinkkaamalla kunhan kuivaa öljyn jälkikäteen, alkoholi tai elektroniikan puhdistusaineet ovat ehkä parempia. Ei se käytännösä ole niin nuukaa kunhan pyyhkii rätillä puhtaaksi. Hiiliä ei ole tarkoitus altistaa puhdistysöljylle.
Hioakin voi mutta varovasti, paljoa ei ole menetettävää siinä vaiheessa kun kollektoripinta on epätasainen tai kulunut urille. Erittäin hieno hiekkapaperi riittää siinäkin useimmiten, hienokuvioinen viila vasta jos tuo ei auta.
Kuvitettu ohje pienemmälle sähkömoottorille, kollektoripinta kiiltää kevyen hiomisen jälkeen:
http://www.beatyourtruck.com/forum/show ... tric-Motor
Sivulla voi joutua painamaan linkkiä Thread: How to Maintain/Clean an Electric Motor jos kuvat eivät heti ilmesty.