9-3 2,0 t -01 mystinen "sähköhäiriö"

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
flohha
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 10:32

9-3 2,0 t -01 mystinen "sähköhäiriö"

Viesti Kirjoittaja flohha »

Tervehdys!
Newbie tällä foorumilla; eka postaus...
Saabissa ilmeni erikoinen "sähkövika": auto käy ja kukkuu ja kulkeekin mielestäni normaalisti mutta moottori "nykäisee"/ kierrokset notkahtaa kun flekti tai muu sähkölaite menee päälle. Tämän huomaa ihan ajossakin. mm. seuraavat toimet aiheuttavat ilmiön: vaihdan pitkille/lyhyille, sivulasien sulkeutuessa kun tulee "raja" vastaan, etu- tai takalasin pyyhintä käyttäessä, ilmastoinnin mennessä päälle jne.

Olen koittanut etsiä vikaa: mittasin laturin jännitteen ~14V ja "notkahduksen" tullessa käy ~13,2-13,4V. Laturi on vaihdettu edellisen omistajan toimesta n.2,5v sitten. Sytkäkasetti (orig), ilmamassamittari (skruvat.fi) ja alipaineletkut uusittu 2vk:n sisään. By-pass meni vaihtoon kevät talvella. Tulpat uusittu, ilmanputsari ja bensan suodatin uusittu myös em. toimenpiteiden yhteydessä. Akun/moottorin maadoitukset on tsekattu ne olivat ok. Akun iästä ei oo tietoa mutta akussa oleva "huoltosilmä" näyttää vihreää eli kunnossa tuntuisi olevan, käyntiin siis lähtee hyvin.
Olisko ideoita mistä etsi vikaa?
terv. Flohha
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 9-3 2,0 t -01 mystinen "sähköhäiriö"

Viesti Kirjoittaja assa »

"Laturi on vaihdettu edellisen omistajan toimesta n.2,5v sitten"

Laturiin uusi säädin, halpa kokeilla, työläs ohjeiden mukaan vaihdettuna jos palan suojakotelosta leikkaat niin laturin kiinnityspultteihin ja hihnaan ei tarvetta koskea.
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2,0 t -01 mystinen "sähköhäiriö"

Viesti Kirjoittaja matsson »

Jotkut on ihmetelleet sitä, kun ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään ja samalla kierrokset vähän tipahtaa ja valot sekä jännitteet niiaa. Tässä ei ilmeisesti ole siitä kyse, koska noin pienetkin sähkölaitteet kuin pyyhkijät aiheuttaa ongelmaa 8O

Tuo lataussäädin on yksi mahdollisuus, mutta latausjännitehän näyttäis olevan ihan hyvä... Ehkä kuitenkin heikko akku voisi olla yksi syyllinen ? Vika on tosiaan mystinen kuten sanoit. Yleensä mystisiä sähkövikoja kannattaa lähteä selvittämään kaikkien tärkeiden maadoituspisteiden tarkistuksella.

1. Akku maadoittuu kunnolla runkoon ?
2. ECU:n maadoitukset, lohkoon (vai tulikos se imusarjaan ) ?
3. maadoituspiste hanskalokeron seutuvilla (hanskalokero pois)

Sit voikin käydä seuraavaksi plussapuolen kimppuun. Eli hapettumia etsimään sulakkeista, releiden kannoista ? Onko päärele kipinöinyt kontaktinsa huonoksi ? Pääreleen vaihto ?

Tässäpä vinkkiä näin aluksi.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
flohha
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 10:32

Re: 9-3 2,0 t -01 mystinen "sähköhäiriö"

Viesti Kirjoittaja flohha »

Kiitoksia vinkeistä, käyn nuo läpi ja postaan tulokset tänne.
flohha
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 10:32

Re: 9-3 2,0 t -01 mystinen "sähköhäiriö"

Viesti Kirjoittaja flohha »

No niin, nyt vihdoin ja viimein otsikon syy selvisi, eikä mennyt kauaa...
Viat eskaloituivat pakkasilla niin pahoiksi että oli pakko tehdä asialle jotain :wink:
Uusi ilmamassamittari oli syypää kaikkiin häiriöihin. Vaihdoin Skruvat.fi:stä hommatun ilmamassamittarin käytettyyn orkkikseen ja niin nytkäykset kuin muutkin ihmeelliset sähköhäiriöt katosivat. Nyt jännityksellä odotan miten etenee takuukäsittely em. firmassa.
Vastaa Viestiin