Ahdot laskee, onko normaalia ?
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Ahdot laskee, onko normaalia ?
Eli esimerkiksi 3 vaihteella kun lähtee kiihdyttämään 70-80 vauhdista niin ahdot N.1.25bar sidistä katsottuna ja tippuu koko ajan kiihdyttäessä ja mittarissakun on 150 3 vaihteella, niin ahtoja on enään 0.7-0.8bar? tottakai ahdot tippuu kun kiihdytimen loppuu, mutta kyllä aikaisemmissa turbo vehkeissä on ahdot pysynyt siinä missä pitääkin.
Steg 3 nordic tuning,3.5bar säädin,3" ränni.
Steg 3 nordic tuning,3.5bar säädin,3" ränni.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Mistä lähteä nyt "vikaa" etsimään ? kaverilla vastaava 2.3t vector ja kyllä ahdot pysyy sidin mukaan hyvin siellä 1900 tuntumassa.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Ohjelmasta ja raudasta riippuen voi olla normaaliakin.
Mikä ahdin, muut muutokset? Toteutuuko pyydetty ilmamäärä, mReg verrattuna mAir?
Ja paljonkohan ne pyynnit on ohjelmassa, se nyt eka pitäs kattoo läpi, rajottimet ym.
Mitä koodeja ECMS näyttää vedon aikana?
Mikä ahdin, muut muutokset? Toteutuuko pyydetty ilmamäärä, mReg verrattuna mAir?
Ja paljonkohan ne pyynnit on ohjelmassa, se nyt eka pitäs kattoo läpi, rajottimet ym.
Mitä koodeja ECMS näyttää vedon aikana?
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
En kyllä ymmärrä näistä hommista paljon mitään, mutta kysynpähän näin. Eikä ahtopainekartat vaikuta juurikin näihin asioihin, eli riippuu miten kartta on tehty? Ei sitten...
Niin ja jos säätää ahtojen pysyvän aina samoissa lukemissa, eikö siinä tapauksessa saavuteta laihaa seosta? Eli kun vääntömomentti tippuu, polttoainesyöttö pienenee, ahtopaine säilyy vaikiona. Laiha seos?
Niin ja jos säätää ahtojen pysyvän aina samoissa lukemissa, eikö siinä tapauksessa saavuteta laihaa seosta? Eli kun vääntömomentti tippuu, polttoainesyöttö pienenee, ahtopaine säilyy vaikiona. Laiha seos?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
2.3t aero maptuning stage 3, jt 3" putkisto alustaloppuun ja 3.5bar säädin.arto kirjoitti:Ohjelmasta ja raudasta riippuen voi olla normaaliakin.
Mikä ahdin, muut muutokset? Toteutuuko pyydetty ilmamäärä, mReg verrattuna mAir?
Ja paljonkohan ne pyynnit on ohjelmassa, se nyt eka pitäs kattoo läpi, rajottimet ym.
Mitä koodeja ECMS näyttää vedon aikana?
Jos en hirveästi valehtele, niin mreq on 1450, Mair seuraa mreqiä hyvin, tosin mair on aina hieman enemmän kuin mreq.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Eihän toi ohjelma kuulosta 15Tlle sopivalta. Liikaa pyyntejä.
Pakolämmöt nousee ja parhaassa tapauksessa sulatat venat ja ahtimen...
Tosin 0,8barilla ei mAir varmaan näytä tuota 1450mg... 1,3-1,4bar ja voi hetkellisesti näyttää sen 1450mg. Näin ainakin itellä kun joskus kiusasin 15T.
Vedossa kannattaa katsoa sidistä ECMS. Se kertoo ilmamassaa rajoittavan tekijän.
Tietysti ahtojen putoaminen voi johtua mekaanisesta viasta, vuodosta. Itse tein painekokeen ja löysin vuodon. Paineistin 1,5 bariin asti.
Mulla EVAPit oli jo kunnossa, mutta vuoto löytyi coolerilta imuputkelle nousevan letkun coolerin päästä. Se tavallinen klemmari vuoti siitä kiristyskohdan alta, olikin ahtoputkiston viimeinen tavallinen klemmari ja heikoin lenkki.
Pakolämmöt nousee ja parhaassa tapauksessa sulatat venat ja ahtimen...
Tosin 0,8barilla ei mAir varmaan näytä tuota 1450mg... 1,3-1,4bar ja voi hetkellisesti näyttää sen 1450mg. Näin ainakin itellä kun joskus kiusasin 15T.
Vedossa kannattaa katsoa sidistä ECMS. Se kertoo ilmamassaa rajoittavan tekijän.
Tietysti ahtojen putoaminen voi johtua mekaanisesta viasta, vuodosta. Itse tein painekokeen ja löysin vuodon. Paineistin 1,5 bariin asti.
Mulla EVAPit oli jo kunnossa, mutta vuoto löytyi coolerilta imuputkelle nousevan letkun coolerin päästä. Se tavallinen klemmari vuoti siitä kiristyskohdan alta, olikin ahtoputkiston viimeinen tavallinen klemmari ja heikoin lenkki.
Viimeksi muokannut arto, Ke Loka 23, 2013 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
miten lie EVAP takaisku läppäkotelolta? Tai jokin muu vuoto
XC70 D5 -11
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Olikin hieman väärin nuo ilmottamani arvot. Mreq on 1299 ja mair piikkaa 1350.. joku täällä sanoi että on normaalia että ampuisi hieman yli tuolla ahtimella ja 3" putkistolla.
En ole evappia katsellut, niin voisi sen tietysti tulpata.. olen kuitenkin käsittänyt että jos evapissa vuotoa, niin ahdot ei edes nousisi kuin johonkin 0.8 ?
En ole evappia katsellut, niin voisi sen tietysti tulpata.. olen kuitenkin käsittänyt että jos evapissa vuotoa, niin ahdot ei edes nousisi kuin johonkin 0.8 ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Ei se evapin vuotaminen määrää mihin ahdot nousisi. Riipuen onko minkä kokoinen reikä mistä ahdot pääsee karkaa, ahtimen kunnosta, ahtimen mahdollisuus tuottaa ja näin pois päin määrää ne ahdot.Niklas9000 kirjoitti:Olikin hieman väärin nuo ilmottamani arvot. Mreq on 1299 ja mair piikkaa 1350.. joku täällä sanoi että on normaalia että ampuisi hieman yli tuolla ahtimella ja 3" putkistolla.
En ole evappia katsellut, niin voisi sen tietysti tulpata.. olen kuitenkin käsittänyt että jos evapissa vuotoa, niin ahdot ei edes nousisi kuin johonkin 0.8 ?
Mutta jos sulla tulee 1300mAir ja ahdot 1.25bar niin on aika linjas afaik.
Sitten että ne tippuu sinne 0.7-0.8bar @ 150km/h 3 vaihteella ei ole mikään ylläri. Jengat luokkaa 5500rpm niin ei se 15T siellä enää vakiopakopesäl kauheesti tuota.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Siis joo mair piikkaa siella 1300-1350 kun pinl on 2250, ja taitaa tuo nyt olla sitten ihan normaalia.. kun eihän siellä tosiaan hirveästi puhtia ole siinä 5500 kierroksen kohdalla tietenkaan enään. Mreq tosiaan 1299, ja se että mair ampuu siitä hieman yli on kuulemma ihan normaalia tuolle ahtimelle ja 3" putkistolle
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Pitipä kokeilla
Vakio aero -03 ahdot pysyy punasen puolella(1.15 bar??) kunnes alkaa 6000 kierrosta lähestyä siihen hölläsin. Mieluusti vaihtaa kyllä paljon aiemmin kun vetää se pienemmillä kiekoilla paremmin.
Open sidiä ei oo, ahtoja kattelin joskus bluetooth OBD2 lukijalla ja tais 1.15 bar olla suurin lukema.

Open sidiä ei oo, ahtoja kattelin joskus bluetooth OBD2 lukijalla ja tais 1.15 bar olla suurin lukema.
* 9-5 Aero MY03 *
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Turbomittari autossasi ei ole Ahtopainemittari. Toisin sanoen et voi siitä katsoa ahtoja. Sen voi myöskin ohjelmoida näyttää mitä haluaa.Nxi kirjoitti:Pitipä kokeillaVakio aero -03 ahdot pysyy punasen puolella(1.15 bar??) kunnes alkaa 6000 kierrosta lähestyä siihen hölläsin. Mieluusti vaihtaa kyllä paljon aiemmin kun vetää se pienemmillä kiekoilla paremmin.
Open sidiä ei oo, ahtoja kattelin joskus bluetooth OBD2 lukijalla ja tais 1.15 bar olla suurin lukema.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
no voi prkl menipä ketuilleen se sitte....
tehty käyttäytyy kyllä niin loogisesti ja seuras niin orjallisesti paineita kun lukijaa lainasin, ihmistä koijatattiin nyt ilmamassoilla
no ompahan tasasta tehoa sitte kesät talvet.


* 9-5 Aero MY03 *
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Tuli tuossa itsekin testailtua lisää ja eihän tuossa nyt kai mitään vikaa olekaan
tulppailin vähän evappia eikä sillä ollut vaikutusta mihinkään, niin antaa senkin olla siellä toiminnassa. kyllä itselläkin pysyy tuossa auton omassa mittarissa punaisella, mutta tietenkin hiipuu sinne punaisen alkuun kun kierrokset lähenee juuri sinne 6000 päin. Olen yrittäny ettiä jotain tietoja esimerkiksi tuosta nordic tuningista, että paljonko esimerkiksi ahdot pitäisi olla ja sellaista, mutta ei ole löytynyt. Vaihtelee PINL 2200-2250 eli 1.2-1.25bar.
Off: Mä haluan että mun "turbomittari" ohjelmoidaan että se heittää kunnolla kaakkoon niin tulisi senttejä taas lisää..

Off: Mä haluan että mun "turbomittari" ohjelmoidaan että se heittää kunnolla kaakkoon niin tulisi senttejä taas lisää..

Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Ahdot laskee, onko normaalia ?
Niklas9000 kirjoitti:Tuli tuossa itsekin testailtua lisää ja eihän tuossa nyt kai mitään vikaa olekaantulppailin vähän evappia eikä sillä ollut vaikutusta mihinkään, niin antaa senkin olla siellä toiminnassa. kyllä itselläkin pysyy tuossa auton omassa mittarissa punaisella, mutta tietenkin hiipuu sinne punaisen alkuun kun kierrokset lähenee juuri sinne 6000 päin. Olen yrittäny ettiä jotain tietoja esimerkiksi tuosta nordic tuningista, että paljonko esimerkiksi ahdot pitäisi olla ja sellaista, mutta ei ole löytynyt. Vaihtelee PINL 2200-2250 eli 1.2-1.25bar.
Off: Mä haluan että mun "turbomittari" ohjelmoidaan että se heittää kunnolla kaakkoon niin tulisi senttejä taas lisää..
sen voi ohjelmoida "heittää kunnolla kaakkoon" tech2:sel.
Ei mikään ihme että hiipuu mittari alas siel yläjengoil jos TD04 15T #5. Ihan normaalia
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ