Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Mikä on yleisesti ottaen optimaalinen polttoainesuihkun suuntaus imukanavassa? Mutulla tuntuisi, että suihkun kartio pitäisi saada osumaan mahdollisimman tarkkaan venttiilin lautaseen, niin ettei turhaan kastella seiniä?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Finjectorilla oli juuri juttua asiasta. Moniventtiilikoneessa varmasti on parasta saada aikaan pienen pisarakoon suihkuja, jotka orientoituvat suoraan venttiililautasille. Parhaassa tapauksessa polttoaineen pisarakoko on niin pieni, että kaikki sekoittuu vain ilman kanssa, ja seinämät eivät juuri kastu.
Esim. B207E/L/R koneen vakiosuuttimissa on kaksi reikää, jotka ilm. on orientoitu näin. Toistaalta uudet lautaspäiset/muut suuttimet saavat aikaan hienon ja tasaisen polttoainesumun, joka sitten jakautuu tasaisesti sylinteriin menevään ilmavirtaan ja edelleen eri venttiileille.
Esim. B207E/L/R koneen vakiosuuttimissa on kaksi reikää, jotka ilm. on orientoitu näin. Toistaalta uudet lautaspäiset/muut suuttimet saavat aikaan hienon ja tasaisen polttoainesumun, joka sitten jakautuu tasaisesti sylinteriin menevään ilmavirtaan ja edelleen eri venttiileille.
EX: 9³SS BioPower
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Joo, ihan järkeenkäypää. Jostain luin, että 2V koneissa tietyssä tapauksessa paras olisi pistemäinen suihku venttiilin varteen, josta se sitten sumuuntuu sylinteriin kulkiessaan. Jos nyt mietitään esim. kylmäkäynnistystä, niin mahdollisimman täydellinen sumuuntuminen on varmasti toivottavaa? Eli siis ihan sama vaikka seinät kastuisi, kunhan saadaan paljon sumua aikaiseksi?
Finjectorilla? Sivuilla vai missä?
Finjectorilla? Sivuilla vai missä?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Finjector, MKS Autobusiness Oy
Jääkärinkatu 7 A 2, 00150 Helsinki
Eli Markon paja siellä 7A:n kellarissa. Porttikongista sisäpihalle ja ovesta alas löytyy asiantunteva paja, jossa on hyvä palvelu. Kaikki hoituu odotellessa.
Luulisin, että seinämien kastuminen ei ole toivottavaa missään tapauksessa, koska näin sylinteriin joutuu seostetun ilman lisäksi nestemäistä polttoainetta, joka ei pala kunnolla. Omalla järjellä ajateltuna tämä voisi vaikeuttaa kylmäkäynnistystä, jos siksi sylinteriin tulee ylirikas seos.
Eri asia on sitten jotkin kilpurit, joissa moottoria jäähdytetään ruiskuttamalla tarkoituksella ylirikasta seosta. Lämpö sidotaan vissiin polttoaineen höyrystämiseen palotilassa ja pakoputkistossa. Seos palaa jos palaa putkistossa sitten kauhealla räminällä. Kuitenkin eri asia kuin anti-lag-systeemit
Jääkärinkatu 7 A 2, 00150 Helsinki
Eli Markon paja siellä 7A:n kellarissa. Porttikongista sisäpihalle ja ovesta alas löytyy asiantunteva paja, jossa on hyvä palvelu. Kaikki hoituu odotellessa.
Luulisin, että seinämien kastuminen ei ole toivottavaa missään tapauksessa, koska näin sylinteriin joutuu seostetun ilman lisäksi nestemäistä polttoainetta, joka ei pala kunnolla. Omalla järjellä ajateltuna tämä voisi vaikeuttaa kylmäkäynnistystä, jos siksi sylinteriin tulee ylirikas seos.
Eri asia on sitten jotkin kilpurit, joissa moottoria jäähdytetään ruiskuttamalla tarkoituksella ylirikasta seosta. Lämpö sidotaan vissiin polttoaineen höyrystämiseen palotilassa ja pakoputkistossa. Seos palaa jos palaa putkistossa sitten kauhealla räminällä. Kuitenkin eri asia kuin anti-lag-systeemit
EX: 9³SS BioPower
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Luulisin, että jotain tämän suuntaista voisi olla hyvä yleisessä virikäytössä:
http://www.pakwheels.com/forums/attachm ... cture2.jpg
Tossa on aika hyvä pätkä ilm. Boschin modaamattomasta suuttimesta, jonka voi löytää tehdasasenteisena:
http://www.youtube.com/watch?v=5f6noNVMq9o
Olisikohan tämä suutin peräti:
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87577-186/
Tässä on modattu Subarun vakiosuutin V-malliseksi:
http://lateralperformance.co.uk/shopima ... rmal/A.jpg
http://www.pakwheels.com/forums/attachm ... cture2.jpg
Tossa on aika hyvä pätkä ilm. Boschin modaamattomasta suuttimesta, jonka voi löytää tehdasasenteisena:
http://www.youtube.com/watch?v=5f6noNVMq9o
Olisikohan tämä suutin peräti:
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87577-186/
Tässä on modattu Subarun vakiosuutin V-malliseksi:
http://lateralperformance.co.uk/shopima ... rmal/A.jpg
EX: 9³SS BioPower
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Tuossa on todella hyvä suutin kaikiin viripannuihin ja siitä kannattaisi vähän maksaakin:
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87499-187/
6-reikänen suutin saa aikaan n. 25asteen todella hienon sumun. Finjectorilla neuvoivat investoimaan tähän.
Tossa on Finjectorilta Bosch 670cc suuttimen suihku
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50794-186/
https://www.dropbox.com/s/nl7m4gtkrf1bz ... -SPRAY.JPG
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87499-187/
6-reikänen suutin saa aikaan n. 25asteen todella hienon sumun. Finjectorilla neuvoivat investoimaan tähän.
Tossa on Finjectorilta Bosch 670cc suuttimen suihku
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 50794-186/
https://www.dropbox.com/s/nl7m4gtkrf1bz ... -SPRAY.JPG
Viimeksi muokannut jusahh, Pe Helmi 14, 2014 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Kävin vähän testauttamassa Finjector Oy:ssä suuttimia tuohon Styling&Tuning osion Finjector-kimppaan liittyen.
Tässä olisi sepustus suuttimien vertailusta. Otin 5 suutinta mukaan:
1. 960cc EV14 monireikäsuutin
2. DEKA 870cc
3. 670cc EV14 pallokärki
4. 530cc EV14 monireikäsuutin
5. B207R Siemens vakiosuutin 93SS
Alla olevassa suihkunmuototestauksessa suuttimien järjestys on sama kuin yllä, oikealta alkaen. Suihkutestit 3bar ja 4bar. Ei suurta eroa sumussa, mutta 4bar toki parempi.
Suihkun muodoltaan hienoimmat ovat selvästi 5.,1. ja 3, eli B207R vakio, 960cc monireikä ja 670cc pallokärki. DEKA 870cc:ssä ei juuri sumusta voi puhua. Tässä vielä kaikkien suuttimien suihkut erikseen:
960cc monireikä
DEKA 870cc
pallokärki 670cc
530cc monireikä
vakio 380cc, 3bar,5bar
Tässä eri suuttimien kärjet, oikealta alkaen: B207R vakiosuutin, 530cc monireikä, 670cc pallokärki, DEKA 870cc, 960cc monireikä
- Vertailukelpoisimpia keskenään ovat B207R vakiosuutin, 960cc monireikä ja pallokärki. Näissä sumu on todella hyvä ja se jakautuu leveäksi keilaksi, joskin vakiosuuttimessa vielä kahteen. Vakiosuutin toimii esim. Stage 3 asti painetta korottamalla (260-280hp E85) ja sumukin paranee samalla. Suuttimelle mitattu staattinen tuotto: 3bar: 380cc / 4bar: 440cc / 5bar: 490cc
-670cc pallokärki on todella hyvä allroundsuutin ja soveltuu moneen käyttöön, hieno sumu.
-530cc monireikäsuutin soveltuu autoon, jossa on pitkä imukanava suuttimelta venttiilille ja lisäksi suutinta ei saada osoittamaan suoraan venttiilille. Sumu jakautuu kahdeksi suihkuksi, jotka ovat suuttimen akseliin nähden n. 20 astetta kulmassa tjsp. Imusarjan rakenne on syytä tuntea.
-DEKA:t eivät ole kunnon nykyaikaisia suuttimia.
Tässä olisi sepustus suuttimien vertailusta. Otin 5 suutinta mukaan:
1. 960cc EV14 monireikäsuutin
2. DEKA 870cc
3. 670cc EV14 pallokärki
4. 530cc EV14 monireikäsuutin
5. B207R Siemens vakiosuutin 93SS
Alla olevassa suihkunmuototestauksessa suuttimien järjestys on sama kuin yllä, oikealta alkaen. Suihkutestit 3bar ja 4bar. Ei suurta eroa sumussa, mutta 4bar toki parempi.
Suihkun muodoltaan hienoimmat ovat selvästi 5.,1. ja 3, eli B207R vakio, 960cc monireikä ja 670cc pallokärki. DEKA 870cc:ssä ei juuri sumusta voi puhua. Tässä vielä kaikkien suuttimien suihkut erikseen:
960cc monireikä
DEKA 870cc
pallokärki 670cc
530cc monireikä
vakio 380cc, 3bar,5bar
Tässä eri suuttimien kärjet, oikealta alkaen: B207R vakiosuutin, 530cc monireikä, 670cc pallokärki, DEKA 870cc, 960cc monireikä
- Vertailukelpoisimpia keskenään ovat B207R vakiosuutin, 960cc monireikä ja pallokärki. Näissä sumu on todella hyvä ja se jakautuu leveäksi keilaksi, joskin vakiosuuttimessa vielä kahteen. Vakiosuutin toimii esim. Stage 3 asti painetta korottamalla (260-280hp E85) ja sumukin paranee samalla. Suuttimelle mitattu staattinen tuotto: 3bar: 380cc / 4bar: 440cc / 5bar: 490cc
-670cc pallokärki on todella hyvä allroundsuutin ja soveltuu moneen käyttöön, hieno sumu.
-530cc monireikäsuutin soveltuu autoon, jossa on pitkä imukanava suuttimelta venttiilille ja lisäksi suutinta ei saada osoittamaan suoraan venttiilille. Sumu jakautuu kahdeksi suihkuksi, jotka ovat suuttimen akseliin nähden n. 20 astetta kulmassa tjsp. Imusarjan rakenne on syytä tuntea.
-DEKA:t eivät ole kunnon nykyaikaisia suuttimia.
EX: 9³SS BioPower
Re: Suuttimien suuntaus / suihkun muoto
Finjectorin sivuille on tullu paljon videokuvauksia eri suuttimien suihkusta. Vähän oikeutta DEKA-suuttimille. 466cc ja 668cc DEKA:t ovat oikeastaan pirun hyviä sumultaan:
DEKA 668cc
DEKA 466cc
Näyttää paremmalta tuo DEKA:n sumu kuin vrt. BOSCH:in 670cc pallokärki.
DEKA 668cc
DEKA 466cc
Näyttää paremmalta tuo DEKA:n sumu kuin vrt. BOSCH:in 670cc pallokärki.
EX: 9³SS BioPower