9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Mistä moinen vika johtuu? Onko latauspuolella ongelmaa? Väitetty on minulle, ettei ole. Mutta syökö Eber niin paljon virtaa, että akku loppuu kesken? Autosta kunnostettiin etuakselin toinen pyöränlaakeri ja myös koko jakopää meni remppaan. Ne siis pitäisivät olla kunnossa.
Onko vikaa laturissa, vai viekö Eberi niin paljon virtaa, ettei Exide jaksa startata kunnolla? Meneeköhän akku vaihtoon... Voiko akussa olla jotain vikaa? Se kyllä mitattiin myyntitiskillä kunnossa olevaksi.
Onko vikaa laturissa, vai viekö Eberi niin paljon virtaa, ettei Exide jaksa startata kunnolla? Meneeköhän akku vaihtoon... Voiko akussa olla jotain vikaa? Se kyllä mitattiin myyntitiskillä kunnossa olevaksi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Toivoisin pikaisia ja mielellään paikkansa pitäviä vastauksia onkkelman ratkaisemiseksi!
Täällä on varmasti kokemusta näistä Fiat-dieseleistä yhdessä Eberin kanssa.
Täällä on varmasti kokemusta näistä Fiat-dieseleistä yhdessä Eberin kanssa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Millaista ajoa? Jos pätkäajoa on paljonkin, niin varmaan hiipuu akku.
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Moro
Ei oo mitenkään mahdotonta että laturi on sökö.
Meiän TT:stä hyytyi laturi 4v ikäisenä km:ä ollessa 101kkm.
Kyllä minä suosittelisin vahvasti latausjännitteen tarkastamisen ennen uuden akun ostoa.
Ei oo mitenkään mahdotonta että laturi on sökö.
Meiän TT:stä hyytyi laturi 4v ikäisenä km:ä ollessa 101kkm.
Kyllä minä suosittelisin vahvasti latausjännitteen tarkastamisen ennen uuden akun ostoa.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Mikä sulla on latausjännite? Akkukaapelin liitokset näistä on tyypillisesti hapettuneet.. Se ja Eberi on hiljainen tuho akulle..
Kahdesti meiltä on myös ihan mennyt akku rikki, siis joku kenno pois pelistä. Eka meni viikon vanhasta 1,8t SC:stä ja toinen meni nyt kesällä kaksivuotiaasta NG9-5:stä.
Kahdesti meiltä on myös ihan mennyt akku rikki, siis joku kenno pois pelistä. Eka meni viikon vanhasta 1,8t SC:stä ja toinen meni nyt kesällä kaksivuotiaasta NG9-5:stä.
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Juu, kiitoksia neuvoista!
Autolla ajetaan maatilan piha-alueella 2:n talon väliä, mutta myös 100-300km reissuja viikottain enemmän kuin 1 kertaa. Minusta tuo akku tyhjenee vähän liian nopeasti. 2 vuoteen ei ollut ongelmaa paitsi tänä vuonna.
Laturia minäkin epäilen! Voiko se olla sökö, vaikkei vielä näyttäisi hälyvaloa (akku)? Mikä pitäisi olla TTiD:ssä latausjännite?
Autolla ajetaan maatilan piha-alueella 2:n talon väliä, mutta myös 100-300km reissuja viikottain enemmän kuin 1 kertaa. Minusta tuo akku tyhjenee vähän liian nopeasti. 2 vuoteen ei ollut ongelmaa paitsi tänä vuonna.
Laturia minäkin epäilen! Voiko se olla sökö, vaikkei vielä näyttäisi hälyvaloa (akku)? Mikä pitäisi olla TTiD:ssä latausjännite?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Eihän vanhaisäntä vain tottumuksesta jätä avaimia kiinni virtalukkoon? Syö virtaa.
Uusi akku kannattaa viedä myyjälle takaisin, mittaavat varmasti onko latausjännite kunnossa, ennenkuin vaihtavat akun uuteen. Varsinkin jos vika tuli vasta uuden akun myötä.
Sitä uutta akkuakin kannattaa pitää latauksessa, että tulee ainakin kerran varmasti täyteen.
Luulenpa kuitenkin, että se avain on virtalukossa koko päivän.
Uusi akku kannattaa viedä myyjälle takaisin, mittaavat varmasti onko latausjännite kunnossa, ennenkuin vaihtavat akun uuteen. Varsinkin jos vika tuli vasta uuden akun myötä.
Sitä uutta akkuakin kannattaa pitää latauksessa, että tulee ainakin kerran varmasti täyteen.
Luulenpa kuitenkin, että se avain on virtalukossa koko päivän.
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Mårå
Itsellä -08 TiDs, mittarissa 230 tuh ja toinen akku menossa, tämäkin tiensä päässä. Ei näissä nykyautoissa akku oikein kestä niin kuin 70-luvun corollassa. Elektroniikkaa on aivan perhanasti ja tuo pikkuajelu on polttoainelämmittimellä varustetussa autossa aivan myrkkyä akulle. Autossasi on latausjännitettä valvova järjestelmä joka kyllä antaa vikailmoituksen jos latauksessa jotain pielessa.
Jos epäilet akun hiipumista niin käväise akkuliikkeessä teettämässä rasitustesti, kertoo akun kunnon luotettavasti. Käsitin tuosta otsikosta että akku on uusi,,,,,jos akku on rikki niin saathan takuuseen uuden.
Jos rasitustesti kuitenkin osoittaa että akku on ok niin sitten vaan käynnistysmoottorin kimppuun jos kerran ongelmana on että ei jaksa käynnistyä......ja putsaa nyt ne akkunavat ensiksi ja sitten suojaat ne vaseliinilla!!
Itsellä -08 TiDs, mittarissa 230 tuh ja toinen akku menossa, tämäkin tiensä päässä. Ei näissä nykyautoissa akku oikein kestä niin kuin 70-luvun corollassa. Elektroniikkaa on aivan perhanasti ja tuo pikkuajelu on polttoainelämmittimellä varustetussa autossa aivan myrkkyä akulle. Autossasi on latausjännitettä valvova järjestelmä joka kyllä antaa vikailmoituksen jos latauksessa jotain pielessa.
Jos epäilet akun hiipumista niin käväise akkuliikkeessä teettämässä rasitustesti, kertoo akun kunnon luotettavasti. Käsitin tuosta otsikosta että akku on uusi,,,,,jos akku on rikki niin saathan takuuseen uuden.
Jos rasitustesti kuitenkin osoittaa että akku on ok niin sitten vaan käynnistysmoottorin kimppuun jos kerran ongelmana on että ei jaksa käynnistyä......ja putsaa nyt ne akkunavat ensiksi ja sitten suojaat ne vaseliinilla!!
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Kiitoksia vastauksista! Virta-avain ei ole lukossaan kiinni, eli se on pois paikoiltaan. Se ei siis ole syynä tässä.
Minä epäilen laturia. Ennen puhuttiin, että latausvirran pitäisi olla noin 13,5-14,5 Volttia. Olenko oikeassa? Hiluxissa se on 14,1 Volttia. Jos lataus on kunnossa, kunnes saan sen mitattua, niin vika on muualla: autossa ja/tai akku.
Minä epäilen laturia. Ennen puhuttiin, että latausvirran pitäisi olla noin 13,5-14,5 Volttia. Olenko oikeassa? Hiluxissa se on 14,1 Volttia. Jos lataus on kunnossa, kunnes saan sen mitattua, niin vika on muualla: autossa ja/tai akku.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Eberi on aikamoinen akkusyöppö etenkin jos on paljon lyhyttä ajoa kuten minulla. Asennutin defan kiinteän akkulaturisarjan eikä sen jälkeen ole ongelmia ollut. Kop kop! http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... rkit_1204/
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Älä vaihda laturia, ennen kuin olet sen akkukaapelin jännitehäviön tarkistanut..
Mielestäni latausjännite pitäisi olla 14,5-14,7 volttia. Tommosia antaa NG 9-5, TTiD menossa ensi viikolla kaapelioperaatioon, voin sitten mitata mitä antaa..
Ylläpitolaturi on pakollinen varuste.. Ekat pari vuotta pärjäsi ilman, mutta ajon lyhennyttyä ei mitään mahdollisuuksia. Tässä varmaan näkyy myös +kaapelin hapettuminen. Nyt TTiD saa ylläpitolaturia useamman yön viikossa. Akkuunkin palasi vihreä hehku taas.
Mielestäni latausjännite pitäisi olla 14,5-14,7 volttia. Tommosia antaa NG 9-5, TTiD menossa ensi viikolla kaapelioperaatioon, voin sitten mitata mitä antaa..
Ylläpitolaturi on pakollinen varuste.. Ekat pari vuotta pärjäsi ilman, mutta ajon lyhennyttyä ei mitään mahdollisuuksia. Tässä varmaan näkyy myös +kaapelin hapettuminen. Nyt TTiD saa ylläpitolaturia useamman yön viikossa. Akkuunkin palasi vihreä hehku taas.
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Mårå
Yhä edelleen auto sisältää järjestelmän joka valvoo latausjännitettä, pyydettyä ja toteutunutta. Järjestelmään kuuluu laturi, CIM ja SID. Mikäli latauksessa on ongelmia laturi lähettää asiasta viestiä CIM:iin joka puolestaan lähettää tiedon SID:iin, eli ns. ajotietokoneelle. Moottorinohjausyksikköön tallentuu tällöin vikakoodi.
Tällä haluan sanoa että miksi roplata laturia jo ko. vikakoodeja ei löydy. Etenemisjärjestys tässä olisi vikakoodien luku ja sitten akun kuormitusmittaus niin vika on selvillä.
Yhä edelleen auto sisältää järjestelmän joka valvoo latausjännitettä, pyydettyä ja toteutunutta. Järjestelmään kuuluu laturi, CIM ja SID. Mikäli latauksessa on ongelmia laturi lähettää asiasta viestiä CIM:iin joka puolestaan lähettää tiedon SID:iin, eli ns. ajotietokoneelle. Moottorinohjausyksikköön tallentuu tällöin vikakoodi.
Tällä haluan sanoa että miksi roplata laturia jo ko. vikakoodeja ei löydy. Etenemisjärjestys tässä olisi vikakoodien luku ja sitten akun kuormitusmittaus niin vika on selvillä.
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Vikakoodia ei välttämättä tule jos latausjännite on vielä vaaditun rajoissa mutta kunnossa olevaa järjestelmää matalampi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Kiitän vastauksista jälleen kerran!
Mittasin nyt latausjännitteen. Hiluxissa se oli se 14,1Volttia ja omassa Saabissani 14,4Volttia ja TTiD:ssä vain 12,4Volttia - samalla mittarilla saman päivänä eli tänään.
Eli nyt tuo on tiedossa... onko siis vika kaapeloinnissa (jota en ihan usko) vaan laturissa tai latauspuolella? Omalla suosiokorjaajallani olisi Defan ylläpitolaturi, joka pelaa Defa-pistokkeen kautta. Olisiko se toimiva ratkaisu? Saman hintainen suunnilleen kuin CTeck.
Mittasin nyt latausjännitteen. Hiluxissa se oli se 14,1Volttia ja omassa Saabissani 14,4Volttia ja TTiD:ssä vain 12,4Volttia - samalla mittarilla saman päivänä eli tänään.
Eli nyt tuo on tiedossa... onko siis vika kaapeloinnissa (jota en ihan usko) vaan laturissa tai latauspuolella? Omalla suosiokorjaajallani olisi Defan ylläpitolaturi, joka pelaa Defa-pistokkeen kautta. Olisiko se toimiva ratkaisu? Saman hintainen suunnilleen kuin CTeck.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3 TTiD 2008 - akun (uusi Exide) hiipuminen
Eli laittaisin ylläpitolaturin (Defa tai Ctek) ja myös autoon oman uuden peruslaturin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003