Virran jakajan kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reetu

Virran jakajan kansi

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Oottekos huomanneet ,että tarvike virran jakajan kannessa on liikkumavaraa turhan paljon , ainaskin mulla on melko klappi , muuttuukos ajotus tuon takia? eli kannattasko hankkia alkuperäinen josko olis tiukempi.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Taitaapa mullakin olla tarvikekansi ja siinä on pikkasen klappia. Alkuperäisessäkin taisi kyllä olla melkein saman verran. Kyllähän se vaikuttaa sytkän säätöön pikkasen, mutta viisaammat sanokoot, kuinka paljon. Nyt ne jotka ovat hiljattatain vaihtaneet jakajan kannen ja ostaneet Boschin oman osan, niin kommenttia. Kannattaako maksaa reilusti enemmän vai selviääkä tuolla parin asteen käsisäädöllä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olen käyttäny pitkään Boschin sytytyksen osia eli aina, joten ei ole kokemusta tarvikeosista. Ja nyt seuraa toteamus. Eihän se kansi ole missään tekemisessä sytytyksen ajoituksen kanssa, ainoastaan sytytysvirran välittäjänä oikealle sylinterille. Jakajan asennollahan se sytyksen ennakko säädetään, alipaine "hienosäätää", 16V-koneissa sytytyshetki määritetään suoraan kampiakselin asennosta jne.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No näin minäkin , sitä olen järkeillyt , ajattelin vain kummiskin saada varmistuksen asiaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ajoitus ei muutu, koska pyörijässä on kuitenkin leveähkö osa josta kipinä hyppää. Sytytyshetkenhän määrää siis Hall-anturi taikka uudemmissa kampiakselin asentoanturi.. pyörijä ja kansi vain välittävät sen perille ollen "suurinpiirtein" oikeassa asennossa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Olenpa kerran nähnyt tapauksen, jossa kajakin jakajan kansi oli vain paikoillaan, muttei lukittu ja silti kävi, joskaan ei kovin kaksisesti mutta kävi kuitenkin :)
# 419 Vesa Pohjalainen
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, tulinpahan minäkin taas yhtä astetta viisaammaksi :lol: Kaikkea sitä luuleekin tietävänsä :lol:

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sama juttu , siksipä kysyinkin kun olin epävarma :roll:
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Noh, mulla 99:ssä se v-jakajan kannessa on kanssa hieman välystä, pääsee kääntymään suunnilleen millin verran...

Katselin ajoituslampulla ja kyllä se välys vaikuttaa jo useampia asteita sytytysennakkoon :? Siis tyyliin lähes 5 astetta 8O
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No niin minäkin muistelin mitanneeni että vaikuttaa ennakkoon.. Aloin jo hieman epäillä itseäni, mutta jos kerran joku muukin on todennut vastaavaa.. :roll:
Aki Peltola #1132
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Helkkari, mihin tässä nyt uskoo... juuri Aksun kanssa taisin käydä lyhyen keskustelun siitä virranjakajan kannen ylimääräisestä liikkeestä ja mietittiin, että se vaikuttaa sytkän ennakkoon. No, kun olis lamppu, niin katsoisin heti. Mutta, eipä ole lamppua, enkä juuri osaisi käyttääkkään sitä :lol:

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo voihan siinä olla vähän heittoa, mutta onhjan jakajan akselissakin aina vähän heittoa, jos ottaa pyörijästi kiinni ja heiluttelee pituusakselin ympäri.
En ole huomannut eroa alkuperäis tai "tarvikekannen" välillä.

Pitää seuraavaksi viritellä DI :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuli mieleen ku salama kirkkaalta taivaalta. Olen joskus ajoituslampulla tillottanut sytytysennakkoa ja olen huomannu, että pidempään ku sitä seuraa, niin se hiukan vaeltaa pysyen kuitenkin pääosan ajasta säädetyssä arvossa. Toinen minkä olen huomannut, että löysättäessä virranjakajaa säätöä varten, muuttuu sytytysennakko aika paljonkin (ainakin B-moottorissa) ilman, että jakajaa olisi vielä käännetty mihinkään päin. Siitä syystä olen itse säätänyt sytytysennakkoa joskus (varsinkin yksin säätäessä) virranjakajan kaulasta kiintoavaimella. Tällöin on ollut se virranjakajan pultti/pidike-hässäkkä niin tiukalla, että jakaja ei ole kääntynyt käsin. Näin oon saanut tarkemmin säädettyä ennakon, siis yksin. Kaveri ku on pitämässä ajoituslamppua niin sitten asia on ihan eri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin