9-5:n automaatit
9-5:n automaatit
Näin uutena Saabistina kiinnostaisi automaatit. Kenen valmistajan ja onko 4- vai 5-vaihteisia vai kenties molempia?
Re: 9-5:n automaatit
5-lovinen Aisin AW Uudet
4-lovinen Aisin AW 2001 saakka
4-lovinen Aisin AW 2001 saakka
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: 9-5:n automaatit
Kiitos
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:15
Re: 9-5:n automaatit
Hei.Uusi saabisti täälläkin, kysyisin tuosta automaatin öljyistä, kuuluuko öljyntaso tikusta tarkistaa auton ollessa käynnissä vai sammuksissa?Entä tuo öljyn tyyppi ja väri, kuuluuko öljy olla ruskeaa vaiko atf dx punaista, vaihtoväli?Auton ohje ja huoltokirjat ovat hollantia jonka osaaminen on hieman heikolla tasolla joten niistä ei apua tässä ollut..
Autoni on Saab 9-5 2.2 Tid Vector A vuosimallia 2003.Etu ja takakäteen kiitos vastauksista.
Autoni on Saab 9-5 2.2 Tid Vector A vuosimallia 2003.Etu ja takakäteen kiitos vastauksista.
Saab 9-5 2.2Tid Vector sedan
Re: 9-5:n automaatit
Tarkistus auton käydessä. Käydään vaihteet paikallaan läpi, n. 10sek/ vaihde ja tarkistus as. P.
Öljy on punaista ja vaihtoväli tehtaan mukaan liian pitkä. Olikohan 120 tkm. Itte ainakin puolittaisin tuon. Öljy on Mobil AFT 3309. Tuolla lisää aiheesta-
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... uthor=&fid
Öljy on punaista ja vaihtoväli tehtaan mukaan liian pitkä. Olikohan 120 tkm. Itte ainakin puolittaisin tuon. Öljy on Mobil AFT 3309. Tuolla lisää aiheesta-
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... uthor=&fid
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: 9-5:n automaatit
Öljyn vaihtoväli on huolto-ohjelman mukaan 110 tkm, sitten 100 tkm välein. Toisaalta ainakin 2004 mallisessa 9-5:ssa on vaihtoväliksi on kerrottu jopa 150 tkm. Vaihtovälit on aivan liian pitkiä, etenkin jos vaihto tehdään vain öljypropusta, jolloin öljy vaihtuu vain puoliksi. Minä olen vaihdellut tuon puolikkaan 40 tkm välein.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:15
Re: 9-5:n automaatit
Jaahas, kiitos tiedoista.Taitaa olla öljynvaihdon aika kun öljy on tumman ruskeaa ja hieman haiskahtaa palaneelle.Autolla on ajettu vähän alle 300tkm eikä ole tietoa onko vaihteiston öljyjä koskaan vaihdettu.Tarkistin öljyntason kun auto oli lämmin ja käynnissä, min-merkissähän se oli, lisäsin Dx3 öljyä hieman kun tuota oikeaa tyyppiä ei sattunut hyllystä löytymään Vaihteisto kyllä toimii ok mutta vaihdot ovat ehkä hieman "kulmikkaita"..Täytyy vaihtaa öljyt ensi tilassa.
Saab 9-5 2.2Tid Vector sedan
Re: 9-5:n automaatit
Kannattaa varmaankin mahdollisimman nopeasti vaihtaa huuhtelemalla se oikea öljy lootaan. Jos oikein olen käsittänyt niin ottaa itteensä kohtuu nopeasti väärästä öljystä.
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Re: 9-5:n automaatit
Ai niin, kirjoitin tuossa 9-3 huoltovälistä, mutta kaipa ne 9-5 malleissa on samalla tavalla olleet saman ikäisissä autoissa. Tärkeintä jokatapauksessa on, että vaihteistossa on oikeaa öljyä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:15
Re: 9-5:n automaatit
Käsitinköhän oikein jostain jutusta että tässä AisinWarnerin laatikossa ei ole öljylle mitään suodatusta?Joillakin merkeillä (keskustelufoorumeilla) varoitellaan vaihtamasta öljyjä paljon ajettuun automaattiin ns. "paskashokin" pelossa eli uusi öljy vaihteistossa "pesee" kaikki likakertymät liikkeelle jotka sitten tukkivat venttiilit ja kanavat...
Oli miten oli, aion ne öljyt vaihtaa..
Oli miten oli, aion ne öljyt vaihtaa..
Saab 9-5 2.2Tid Vector sedan
Re: 9-5:n automaatit
Itse vaihdoin ennen pelkän ropusta pois tulevan osan. Laatikon toiminta parani aina, mutta nyt kun tein vaihdon huuhtelemalla niin ero on todella huomattava. Tuota 6 lovista laatikkoa huuhdeltaessa öljyn väri vaihtui vasta reippaan 5 litran jälkeen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 9-5:n automaatit
On siellä joku sisäinen karkea suodatin, mutta noi muut jutut kannattaa jättää "suoli24 osastolle"
Eli uudet öljyt huuhtelusydeemillä.
Eli uudet öljyt huuhtelusydeemillä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:15
Re: 9-5:n automaatit
No niin, arvikin sai laatikkoölpät vaihdettua, huuhtelutyyppisen proseduurin suoritin ja Jws 3309 speksin täyttävää öljyä käytin n.9ltr..Samalla konttaamisella vaihtui vuotava jäähdytin ja tietty moottoriöljy ja suodatin.Kun räpylät olivat sitten jo kyynärpäihin asti mustattu, putsasin vielä egr-venttiilin ja sen vastapuolella olevan paineanturin.
Öljynvaihdon vaikutusta laatikon käytökseen en osaa vielä tarkemmin arvioida mutta ei se nyt ainakaan huonommaksi tuntunut menevän..täytyyhän parantavaan vaikutukseen ainakin vahvasti uskoa kun siihen rahaa uhrasi ja olihan se aikakin koska lähes 300tkm mittarissa eikä aikaisemmista vaihdoista ollut mitään merkintöjä.Vielä loppuun erittäin positiivinen havainto tuolta auton alta, moottori ja vaihteisto olivat täysin kuivat ulkoa, melko harvinaista näillä kilometreillä.
Öljynvaihdon vaikutusta laatikon käytökseen en osaa vielä tarkemmin arvioida mutta ei se nyt ainakaan huonommaksi tuntunut menevän..täytyyhän parantavaan vaikutukseen ainakin vahvasti uskoa kun siihen rahaa uhrasi ja olihan se aikakin koska lähes 300tkm mittarissa eikä aikaisemmista vaihdoista ollut mitään merkintöjä.Vielä loppuun erittäin positiivinen havainto tuolta auton alta, moottori ja vaihteisto olivat täysin kuivat ulkoa, melko harvinaista näillä kilometreillä.
Saab 9-5 2.2Tid Vector sedan
Re: 9-5:n automaatit
Automaattivaihteiston toiminnan ei kuulu parantua öljyt vaihtamalla.
Jos se parantuu, niin silloin vanhoilla öljyillä mentiin liian pitkään.
Ikävä kyllä usein ihmiset rupeaa miettimään automaatin öljynvaihtoa vasta siinä vaiheessa kun laatikon toiminnassa ilmenee ongelmia.
Muutenhan nää Aisin-Warnerit on aikalailla pomminvarmoja, kunhan vaan öljyjä muistaa vaihtaa sopivin väliajoin
Jos se parantuu, niin silloin vanhoilla öljyillä mentiin liian pitkään.
Ikävä kyllä usein ihmiset rupeaa miettimään automaatin öljynvaihtoa vasta siinä vaiheessa kun laatikon toiminnassa ilmenee ongelmia.
Muutenhan nää Aisin-Warnerit on aikalailla pomminvarmoja, kunhan vaan öljyjä muistaa vaihtaa sopivin väliajoin
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 9-5:n automaatit
Tein omaan 5v 9-5:seen öljynvaihdon huuhtelemalla. Yritin etsiä täältä viestiketjuista tietoa siitä että kumpi banjopultti laatikon kupeessa on tulo ja kumpi meno. En löytänyt, vaikka se varmaan kyllä jossain on mainittu..
Autolla oli ajettu ennen vaihtoa jotain 10km joten äimistelin että lämpösempi putki täytyy olla meno lauhduttimelle
Eli vielä kertauksena: edestä päin katsottuna vasen banjo syöttää öljyä lauhduttimelle.
Pultin koko ja kierre on 14x1,5. Tuohon voi rakentaa itse vaihtoletkun. Tämä siksi että kysyin marmoritiskiltä ja hinnaksi annettiin yli 180 euroa
"Erikoistyökalu" = Erikoishinta.
Toivottavasti tästä tiedosta on jotain iloa jollekulle..
Autolla oli ajettu ennen vaihtoa jotain 10km joten äimistelin että lämpösempi putki täytyy olla meno lauhduttimelle
Eli vielä kertauksena: edestä päin katsottuna vasen banjo syöttää öljyä lauhduttimelle.
Pultin koko ja kierre on 14x1,5. Tuohon voi rakentaa itse vaihtoletkun. Tämä siksi että kysyin marmoritiskiltä ja hinnaksi annettiin yli 180 euroa
"Erikoistyökalu" = Erikoishinta.
Toivottavasti tästä tiedosta on jotain iloa jollekulle..