SAAB 900 AERO -89

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900AERO -89
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 02, 2014 14:35

SAAB 900 AERO -89

Viesti Kirjoittaja 900AERO -89 »

Jag bor i Sverige och har en del SAABar. Jag har en 900 AERO -89. Jag har precis fått reda på att den är byggd för finska marknaden och att SAAB själva har ägt bilen fram till hösten 1990. Möjligen kan dom ha haft den inregistrerad i Finland en kort period under 1989 men jag är osäker. Anmärkningsvärt är att den från fabrik leverades med 8:ans primärväxel. Alla AERO för svenska marknaden hade 7:ans primär.
Nu till mina frågor:
Är 8:ans primär vanlig i Finland?
Hade alla 900 AERO -89 8:ans primär i Finland?
Går det att söka i något register i Finland där man kan se om någon saab 900 blev exporterad 1989?
Vet någon vad som skiljer mellan en svenskspecad och en finskspecad 900 AERO?
Kanske någon vet något om min bil. Kanske någon som minns en prov eller visningsbil från 1989?
900AERO -89
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 02, 2014 14:35

Re: SAAB 900 AERO -89

Viesti Kirjoittaja 900AERO -89 »

Kanske finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mej att översätta och plasera min tråd i den finskspråkiga delen. Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få svar på mina frågor.
Jag undrar också om någon vet hur många 900 AERO det finns av respektive årsmodell i Finland?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: SAAB 900 AERO -89

Viesti Kirjoittaja core2 »

900AERO -89 kirjoitti:Jag bor i Sverige och har en del SAABar. Jag har en 900 AERO -89. Jag har precis fått reda på att den är byggd för finska marknaden och att SAAB själva har ägt bilen fram till hösten 1990. Möjligen kan dom ha haft den inregistrerad i Finland en kort period under 1989 men jag är osäker. Anmärkningsvärt är att den från fabrik leverades med 8:ans primärväxel. Alla AERO för svenska marknaden hade 7:ans primär.
Nu till mina frågor:
Är 8:ans primär vanlig i Finland?
Hade alla 900 AERO -89 8:ans primär i Finland?
Går det att söka i något register i Finland där man kan se om någon saab 900 blev exporterad 1989?
Vet någon vad som skiljer mellan en svenskspecad och en finskspecad 900 AERO?
Kanske någon vet något om min bil. Kanske någon som minns en prov eller visningsbil från 1989?
Suomennos lähettäjän pyynnöstä:
Asun ruotsissa minulla on ollut joitakin Saabeja. Minulla on nyt 900 Aero MY89. Olen juuri saanut tietää, että auto on valmistettu suomen markkinoille ja, että SAAB itse on omistanut auton 1990 syksyyn asti. Mahdollisesti se on ollut rekisteröitynä suomeeen lyhyen ajan, mutta olen epävarma tästä.
Mainittavaa on, että auto on tehtaalta toimitettu 8:n ensiövaihteella. Kaikki aerot ruotsin markkinoille toimitettiin 7:n ensiöllä.
Nyt kysymyksiini:
Onko 8:n ensiövaihde normaalia suomessa.
Oliko kaikkissa 900 aeroissa MY89 8:n suomessa.
Voiko suomessa etsiä jostain rekisteristä josko joku 900:n vietiin ulkomaille1989?
Tietääkö joku mitä eroja on suomen ja ruotsin spekseissä 900 Aerossa?
Ehkä joku täällä tietää jotain autostani, ehkä joku muistaa koe, esisarja tai näyttely auton vuodelta 1989?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: SAAB 900 AERO -89

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Moderaattori siirtäköön käännetyn kysymyksen og-900 osastoon
Sobrealimentación es la ostia.
Vastaa Viestiin