Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Tutkiskelin tässä mallien CD vm 1992 (varaosa-auto, jossa uusi laturi kiinni) ja CC vm 1992 (käyttöauto, jossa laturi rikki) laturia sekä palstalla olleita ohjeita laturin vaihtoon ja olen vähän ymmällä. Varaosa-autoa olen muutenkin purkamassa palasiksi, jotenka laturin irroitus ei ole ongelma, mutta CC mallissa onkin monet osat eri paikoissa. Luin jostain, että yläkauttakin onnistuisi kunhan laittaa öljytikun putken sivuun (mistä kohtaa sen muuten voi irroittaa, täytyis kait vaihtaa toisesta kun kansi ei mene /pysy kiinni, lienee jokin muovinipukka katkennut). Alakautta mielestäni ei ole mahdollista mitenkään päästä käsiksi.
Suurkiitokset jälleen ohjeista ja opastuksesta.
Suurkiitokset jälleen ohjeista ja opastuksesta.
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Kerrohan ihan ekana, että millä tekniikoilla nuo autot ovat, niin auttaminen on helpompaa. Eli 2.0 vai 2.3 ja onko turboa vai ei?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Siis CC (käyttöauto) on 2,0 ja CD (varaosa-auto) on 2,3 moottorilla.
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Oliko kumpikaan turbo? Imusarja on erilainen ja vaikuttaa laturin vaihtoon yläkautta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Kumpikaan ei ole turbo, vaan tavallisia kiihtyjiä.
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Pitkälohkoisista puhuessa 2.3 turbossa onnistuu yläkautta, muissa ei ellei irroita imusarjaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Pyöräkotelon kautta joutuu joka tapauksessa aukomaan laturin kiinnityspultteja. Sisälokasuojan etupuolisko on siis irrotettava.
Luovuttaja-autostasi laturi ei mahdu tulemaan pois kuin pyöräkotelosta ohjaustehostimen pumpun irrottamalla tai yläkautta imusarjan kahden ylimmän pätkän irrottamalla. 2,0-moottorisi laturi tulee ja menee pyöräkotelon kautta ilman erityisempiä lisäpurkamisia.
Vapaastihengittävän 2,3-moottorin imusarjan irrottaminen on yllättävän helppoa, paljon isoja osia irtoaa pois tieltä yllättävän vähällä ruuvaamisella:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 76#p998076
Luovuttaja-autostasi laturi ei mahdu tulemaan pois kuin pyöräkotelosta ohjaustehostimen pumpun irrottamalla tai yläkautta imusarjan kahden ylimmän pätkän irrottamalla. 2,0-moottorisi laturi tulee ja menee pyöräkotelon kautta ilman erityisempiä lisäpurkamisia.
Vapaastihengittävän 2,3-moottorin imusarjan irrottaminen on yllättävän helppoa, paljon isoja osia irtoaa pois tieltä yllättävän vähällä ruuvaamisella:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 76#p998076
Re: Saab 9000 CC vm 1992 mitä kautta laturin vaihto helpoin?
Suurkiitokset taas kerran mahtavista ohjeista. Täytyy hommata vielä sopiva (lyhyt) kuusiokoloavain niin luovuttaja-auton laturi irtoaa. Olen muutenkin purkamassa sitä kokonaisuudessaan ja oletin, että siten oppisin toisenkin auton laturin purkamisen, mutta onkin erilainen.