Alumiinin kiillotusta
Alumiinin kiillotusta
Kertokaas ne jotka on alumiinia kiillotellu, että miten pinta saadaan parhaaksi mahdolliseksi, kiilto/tasaisuus.
Tilasin kiillotusaineita, pikkasen tuossa niitä jo kokeilin.
Tässä kuva jossa oikealla puolella on kiillottamaton putkenpätkä ja vasemalla kiillotettu sellainen.
Eli kaikenlainen tieto kiillotuksesta ja jälkipuuhista ois kiva.
Minkälainen suoja kannattais laittaa ym ym.
Tilasin kiillotusaineita, pikkasen tuossa niitä jo kokeilin.
Tässä kuva jossa oikealla puolella on kiillottamaton putkenpätkä ja vasemalla kiillotettu sellainen.
Eli kaikenlainen tieto kiillotuksesta ja jälkipuuhista ois kiva.
Minkälainen suoja kannattais laittaa ym ym.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Suojata voi vaikka maalarinteipillä, ite käytin ilmastointiteippiä, on vahvempaa...
Jäi teipin irrotuksen jälkeen kyllä hieman teipin liimaa pois hinkattavaksi
...
Jos lakkaa, niin lähtee maalinpoistoaineella tai hinkkaamisella...
Jos ei vanteessa ole isompia näärmuja, niin lähtisin vesihiomaan 500 -> 800 -> 1000 ja sitten kiilloitus...
Ite kiillotin jollain autoglymin kiillotustahnalla ja korrekin iänikuisella hiomatahnalla...
Ja koneella ei pääse jokapaikkaan, hinkkaamista käsin ja lisää hinkkaamista
Kannattaa varmistua kiillotusaineen käyttötavasta, ite ihmettelin miksei rupea kiiltämään, niin piti olla huimasti kierroksia ja kappaleen lämmetä...
Tasasimman saat vanteesta kun laitat sen pyörimään johonkin.
Ite värkkäsin polkupyörästä
pysty ite hiomaan ja jos ei jaksanu niin kaveri polkemaan
Lakata ei kannata kun kiilto himmenee...
vahaus kiillotuksen jälkeen ja säännöllisesti vaikka 2-4 kertaa vuodessa pitäs riittää.
Ja sitä paremman loputuloksen saa kun vaan jaksaa hinkata
Hermot siinä kyllä menee
Jäi teipin irrotuksen jälkeen kyllä hieman teipin liimaa pois hinkattavaksi

Jos lakkaa, niin lähtee maalinpoistoaineella tai hinkkaamisella...
Jos ei vanteessa ole isompia näärmuja, niin lähtisin vesihiomaan 500 -> 800 -> 1000 ja sitten kiilloitus...
Ite kiillotin jollain autoglymin kiillotustahnalla ja korrekin iänikuisella hiomatahnalla...
Ja koneella ei pääse jokapaikkaan, hinkkaamista käsin ja lisää hinkkaamista

Kannattaa varmistua kiillotusaineen käyttötavasta, ite ihmettelin miksei rupea kiiltämään, niin piti olla huimasti kierroksia ja kappaleen lämmetä...
Tasasimman saat vanteesta kun laitat sen pyörimään johonkin.
Ite värkkäsin polkupyörästä


Lakata ei kannata kun kiilto himmenee...
vahaus kiillotuksen jälkeen ja säännöllisesti vaikka 2-4 kertaa vuodessa pitäs riittää.
Ja sitä paremman loputuloksen saa kun vaan jaksaa hinkata

Hermot siinä kyllä menee

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Vanteista en löytäny kuvaa, mutta toisesta kiillotuskohteesta...
aika huono kuva kahvan painosta, mutta sorvatusta pinnasta peiliksi sen sai, mutta oli siinä hinkkaamista.
Materiaalina tosin on haponkestävä teräs, että hieman työläämpi oli...
aika huono kuva kahvan painosta, mutta sorvatusta pinnasta peiliksi sen sai, mutta oli siinä hinkkaamista.
Materiaalina tosin on haponkestävä teräs, että hieman työläämpi oli...
Viimeksi muokannut saabracing, La Tammi 22, 2005 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"it looks just like a Telefunken U-47!" heh... erästä edesmenneen Frank Zappan biisiä lainatakseni 
Matti
p.s. toi telefunken oli putkimikki ja kooltaan... hmmm... sopiva

Matti
p.s. toi telefunken oli putkimikki ja kooltaan... hmmm... sopiva

Viimeksi muokannut G-mies, Pe Tammi 21, 2005 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
On Autosol vielä hyvin saatavilla. Kokeilin jalkapallovanteen kiillotusta ko. aineella muutama kuukausi sitten. Tavoitteena ei ollut kirkas kiilto, joten ei tarvinnut paljon juuri kiillottaa vesihiomapaperien jäljiltä. Käytin Autosolia lähinnä sen "lupaamien" suojaominaisuuksien vuoksi. Vahaa laitoin kyllä sitten vielä päälle.Bob kirjoitti:Itse nuorramiehenä kiilloittelin HD:ni moottorin alumiiniosat aineella/tahnalla nimeltä Autosol. En tiedä vieläkö sitä on saatavilla, mutta tulos oli parhaimmillaan tasaisissa pinnoissa lähellä "peilinkirkkautta".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Me kokeiltiin kiillotusta muistaakseni eräällä "uudella" 3m tuotteella, nimeä en valitettavasti tarkoin muista. Hommaa siinä oli, kun lähtökohta oli huono. Nyt sitten perustuu muistin varaan. Kiilotus aloitettiin kuivahionnalla. 800=>1000=>1200=>1500=>2000=>3000. Tällä saavutettiin jo "silkinkiilto". Sitten vielä hiomatahnalla ja sen jälkeen kiillotustahnalla kiillotus. Oli todellä nätti pinta. Hionta tapahtui pienellä rotaatiokoneella, aloitus samankokoisella epäkeskolla. Jos vimosenpäälle haluaa huonosta lähtökohdasta niin tämä oiva ratkaisu, tosin myös melko arvokas kun joutuu koneetkin hommaamaan.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
No niin, ensimmäisen vanteen reuna on nyt kiilllotettu.
Olihan tuossa hommaa, aloitin teippaamalla vanteen hyvin, pohjalle maalarinteippi ja päälle ilmastointiteippiä.
Sitten vaan maalinpoistoaineella lakka pois ja sen jälkeen vesihiomapaperilla hiomaan, niin kauan että hapettuneet ym. kohdat oli poissa.
Sitten narulaikka pyörimään ja esihiomavahaa pintaan, tätä hommaa kesti kunnes pinta miellytti.
Sen jälkeen näytettiin loppuhiomavahaa ja rättilaikkaa vanteen reunalle.
Kummankin vahan jälkeen jynssäsin myös käsin.
Lopuksi vielä hienolla hiomatahnalla ja lampaanvillalaikalla kävin reunan läpi, tämän jälkeen autoglymin punaista pintaan.
Kaupasta täytyy hakea vielä autoglymin kultainen purkki josta pinta saa lopullisen suojansa.
Tästä se alkoi ja tähän se päättyi.
Olihan tuossa hommaa, aloitin teippaamalla vanteen hyvin, pohjalle maalarinteippi ja päälle ilmastointiteippiä.
Sitten vaan maalinpoistoaineella lakka pois ja sen jälkeen vesihiomapaperilla hiomaan, niin kauan että hapettuneet ym. kohdat oli poissa.
Sitten narulaikka pyörimään ja esihiomavahaa pintaan, tätä hommaa kesti kunnes pinta miellytti.
Sen jälkeen näytettiin loppuhiomavahaa ja rättilaikkaa vanteen reunalle.
Kummankin vahan jälkeen jynssäsin myös käsin.
Lopuksi vielä hienolla hiomatahnalla ja lampaanvillalaikalla kävin reunan läpi, tämän jälkeen autoglymin punaista pintaan.
Kaupasta täytyy hakea vielä autoglymin kultainen purkki josta pinta saa lopullisen suojansa.
Tästä se alkoi ja tähän se päättyi.
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Täältä löytyy pari kuvaa omasta projektistani...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
-98 Volvo V70
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
komialta näyttää!!
Entä onko kellään vinkkiä miten saisi alumiiniverkon kiillotettua.
ja puhdistettua. Sitä on hieman hankala hioja ja kiillottaa, mutta auttaisiko joku happokylpy (esim. Rikkihappo)
Mites toi alumiinin elaksointi tai mikä se nyt. Kuitenkin se systeemi missä käytetään happoa ja sähköä, onko siihen olemassa jotain "kotipolttajan" ohjeita
Entä onko kellään vinkkiä miten saisi alumiiniverkon kiillotettua.
ja puhdistettua. Sitä on hieman hankala hioja ja kiillottaa, mutta auttaisiko joku happokylpy (esim. Rikkihappo)

Mites toi alumiinin elaksointi tai mikä se nyt. Kuitenkin se systeemi missä käytetään happoa ja sähköä, onko siihen olemassa jotain "kotipolttajan" ohjeita

Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Verkon voi hapottaa tai puhaltaa lasikuulilla.Frostgrey kirjoitti:komialta näyttää!!
Entä onko kellään vinkkiä miten saisi alumiiniverkon kiillotettua.
ja puhdistettua. Sitä on hieman hankala hioja ja kiillottaa, mutta auttaisiko joku happokylpy (esim. Rikkihappo)![]()
Mites toi alumiinin elaksointi tai mikä se nyt. Kuitenkin se systeemi missä käytetään happoa ja sähköä, onko siihen olemassa jotain "kotipolttajan" ohjeita
tossa tsi anodisointi ohjeet...
http://www.sunpoint.net/~zzu-racing/alum.htm
Dumppeja meinasin anodisoida ens kesäksi

tuleehan niistä sitte hienoja
